2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
بازداشت موقت لیدرها در طول 90 دقیقه بازی فوتبال

بازداشت موقت لیدرها در طول 90 دقیقه بازی فوتبال

کمیته اخلاق با مکاتباتی که با نهادهای نظارتی داشته، درصدد فراهم کردن تمهیداتی است که بتواند به طور تضمین ‌شده، از حضور لیدرهای متخلف و محروم به ورزشگاه‌ها ممانعت کند.

دوات آنلاین-کمیته اخلاق این بار برای مقابله با حواشی ایجاد شده در ورزشگاه‌های فوتبال زره آهنین به تن کرده است. افزایش اتفاقات خونین ورزشگاه‌ها در فصلی که گذشت، کمیته اخلاق را بر آن داشته که به هر ترتیبی شده به اجرای ابلاغیه‌ای اصرار داشته باشد که اخیراً در راستای انحلال کانون هواداران باشگاه‌ها صادر کرده است. به همین خاطر هم به هر طریقی شده قرار است از ورود لیدرهای مجرم و محروم به ورزشگاه‌ها جلوگیری کند، حتی اگر قرار باشد این افراد در طول برگزاری بازی بازداشت شوند!

 

کمیته اخلاق با مکاتباتی که با نهادهای نظارتی داشته، درصدد فراهم کردن تمهیداتی است که بتواند به طور تضمین ‌شده، از حضور لیدرهای متخلف و محروم به ورزشگاه‌ها ممانعت کند. یکی از راه‌هایی که این کمیته برای عملی شدن ابلاغیه اخیر خود در نظر گرفته، بازداشت موقت لیدرهای مجرم در طول برگزاری بازی‌های حساس و مهم است.

 

از آنجا که لیدرهای محروم، علی‌رغم اعلام حکم محرومیت‌شان باز هم اقدام به ورود به ورزشگاه‌ها کرده‌اند، کمیته اخلاق این درخواست را به مراجع انتظامی و اطلاعاتی مطرح کرده که این افراد، با شروع مسابقات حساس، خود را به این مراجع معرفی کنند و تا پایان مهلت بازی تحت نظارت مستقیم باشند تا هر احتمالی مبنی بر حضور آنها در ورزشگاه‌ها منتفی باشد.

 

گرچه نه رییس کمیته اخلاق و نه هیچ‌یک از اعضای این کمیته حاضر به پاسخگویی به رسانه‌ها نیستند و توضیحی جهت شفاف‌تر شدن اقدامات خود در راستای تحقق ابلاغیه اخیر ارائه نداده‌اند اما سعید فتاحی، رییس کمیته مسابقات سازمان لیگ، ضمن تأیید این موضوع توضیح می‌دهد: «برای برقراری امنیت ورزشگاه‌ها، همه لیدرها باید به مراجع قانونی مراجعه کنند و شناسنامه‌دار شوند. علاوه بر این لیدرهایی که از سوی این کمیته از حضور در ورزشگاه‌ها محروم شده‌اند هم باید در طول برگزاری مسابقات خود را به مراجع قانونی معرفی کنند تا امکان حضور آنها در ورزشگاه‌ها وجود نداشته باشد.»

 

فتاحی البته تأکید می‌کند: «عملی شدن این خواسته کمیته اخلاق در اختیار سازمان لیگ یا فدراسیون فوتبال نیست. آنها باید با مکاتباتی که با مراجع انتظامی و اطلاعاتی دارند، این موضوع را مدیریت کنند و لیدرهای محروم را ملزم کنند تا خود را به مراجع معرفی کنند چون این موضوعی است که فقط از عهده مراجع و نهادهای نظارتی برمی‌آید. این اتفاقی است که در بسیاری از کشورهای اروپایی هم انجام می‌شود و محرومان و مجرمان در یک‌ بازه زمانی خاص تحت نظر خواهند بود.»

 

مدتی پیش که کمیته اخلاق ابلاغیه خود به باشگاه‌ها برای حفظ امنیت ورزشگاه‌ها را منتشر کرد، این تصور به وجود می‌آمد که بندهایی نظیر انحلال کانون هواداری باشگاه‌ها یا جلوگیری از فعالیت‌های کانال‌های هواداری بدون مجوز، راهکارهای عملی برای جلوگیری از ایجاد حواشی اطراف تیم‌های پرهوادار نباشد.

 

واقعیت این است که همان لیدرها در چارچوب‌های دیگری با زور و تهدید می‌توانند زیر نظر معاونت فرهنگی باشگاه‌ها، همان کارهای قبل خود را ادامه دهند، بدون اینکه خللی در کارشان ایجاد شود، فقط عنوان‌شان تغییر می‌کند. همانطور که پیش از این هم راهکارهای اینچنینی، به همین شکل دور زده شده بود و برای اصلاح وضع موجود ورزشگاه‌ها، تیر فدراسیون فوتبال به سنگ خورده بود.

 

لیدرها حتی در صورت مواجه شدن با محرومیت از سوی فدراسیون فوتبال، باز هم به طور نامحسوس یا با تغییر چهره خود را به داخل ورزشگاه‌ها رسانده‌اند. آخرین نمونه‌اش هم حضور سرلیدر تیم فوتبال پرسپولیس در ورزشگاه جم در آخرین هفته از لیگ برتر بود که علی‌رغم محرومیت، به هر قیمتی خود را به داخل ورزشگاه رسانده بود. آن هم در شرایطی که بعد از حواشی بازی پرسپولیس‌ - ‌سپاهان، سرلیدرهای پرسپولیس و سپاهان از حضور در ورزشگاه‌ها محروم شده بودند.

 

همان زمان در اطلاعیه‌ای که فدراسیون فوتبال در تاریخ 8 اردیبهشت‌ماه صادر کرد، آمده بود که طی نامه‌ای به وزارت محترم کشور، مراجع انتظامی و اطلاعاتی ضمن ابلاغ حکم صادره از سوی این کمیته دستور ممنوعیت ورود رییس کانون هواداران تیم‌های پرسپولیس، سپاهان، استقلال خوزستان و سپیدرود رشت درخواست شده و پرونده این اشخاص در کمیته اخلاق در حال رسیدگی است.

 

حالا با تصمیم‌های تکمیلی که کمیته اخلاق در راستای عملی شدن بندهای ابلاغیه فوق گرفته، بدون شک به کمک نهادهایی چون وزارت کشور و مراجع انتظامی و اطلاعاتی، نیاز بیشتری پیدا می‌کند. تا زمانی هم که نامه‌نگاری‌ها انجام شود و نیروهای انتظامی برای بازداشت موقت سرلیدرهای مجرم و محروم دستوری دریافت نکنند، این اتفاق عملی نخواهد شد.

 

این اتفاقات و ممانعت از حضور لیدرهایی که باعث ایجاد حواشی در ورزشگاه‌ها می‌شوند، می‌تواند یکی از اقداماتی باشد که به صورت مقطعی از بروز این حواشی جلوگیری کند. حتی بازداشت موقت لیدرهای محروم هم شاید تا مدتی آنها را از ورزشگاه‌ها دور نگه دارد اما تفکری را هم که زاییده ذهن چنین افرادی است از ورزشگاه‌ها دور خواهد کرد؟ چه تضمینی وجود دارد که این افراد برای تحقق اهداف‌شان از افراد دیگری استفاده نکنند؟

 

البته که چنین برخوردهای بازدارنده‌ای هم لازم است اما این اقدامات تنها در صورتی به نتایج مثبت ختم می‌شوند که همزمان شاهد فرهنگ‌سازی برای هواداران هم باشیم.

 

منبع: ایران ورزشی

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.