2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
تیم ملی با آمدن مارک ویلموتس چه تغییراتی می‌کند؟

تیم ملی با آمدن مارک ویلموتس چه تغییراتی می‌کند؟

مهمترین سوالی که در این شرایط مطرح می‌شود این است که بعد از دوران 8 ساله کارلوس کی‌روش، سرمربی جدید قادر به ایجاد تغییرات بنیادین در شکل فوتبال ملی‌مان خواهد بود یا راه او را پی می‌گیرد؟

دوات آنلاین-فوتبال ایران با کارلوس کی‌روش 8 سال پر فراز و نشیب را پشت سر گذاشت و حالا قرار است با مارک ویلموتس دوران تازه‌ای را آغاز کند. 2 صعود شیرین و آسان به جام‌جهانی، ناکامی‌های تلخ در 2 جام ملت‌ها و هر آنچه که با کی‌روش تجربه کردیم همه و همه به تاریخ پیوستند و از حالا قرار است همه چیز تازه باشد و از نو شروع شود و وارد عصر جدیدی از فوتبال ایران شویم.

 

شاید بهترین واژه برای توصیف این روزهای فوتبال ایران، رنسانس باشد و مسلما مهمترین سوالی که در این شرایط مطرح می‌شود این است که بعد از دوران 8 ساله کارلوس کی‌روش، سرمربی جدید قادر به ایجاد تغییرات بنیادین در شکل فوتبال ملی‌مان خواهد بود یا راه او را پی می‌گیرد و در همان مسیر برای تکامل تیمی که کارلوس ساخته قدم برخواهد داشت؟ برای پاسخ دادن به این سوال باید یک‌راست به سراغ تفکرات ویلموتس برویم. البته لیستی که ویلموتس سه‌شنبه اعلام خواهد کرد احتمالا تغییرات زیادی نسبت به قبل نخواهد داشت و این مربی بلژیکی با توجه به عدم شناخت کافی از فوتبال ایران همان نفراتی را دعوت خواهد کرد که نامشان در آخرین لیست کی‌روش دیده می‌شد.

 

وقتی نام ویلموتس به میان می‌آید همه یاد سیستم تهاجمی 3-3-4‌ این مربی در تیم ملی بلژیک می‌افتیم که مشخصا با ستاره‌هایی مثل ادن هازارد، مرتنس، دی‌بروینه، لوکاکو، اوریگی و دیگران چشمنواز به نظر می‌رسید. با نگاهی به دوران 16 ساله مارک ویلموتس در دنیای مربیگری خیلی راحت می‌توان پی برد که این مربی علاقه خاصی به سیستم 3-3-4 تهاجمی دارد و به احتمال فراوان در تیم ملی ایران هم از همین سیستم استفاده خواهد کرد. ویلموتس حتی در دوران کوتاه حضورش در تیم ملی ساحل‌عاج هم قید فوتبال فیزیکی-تدافعی را زد و به سراغ همین سیستم رفت. این در حالی است که ایران در دوران 8 ساله کی‌روش عمدتا با سیستم 1-3-2-4 بازی می‌کرد و به احتمال فراوان اولین تغییر در عصر جدید تیم ملی تغییر در سیستم بازی خواهد بود.

 

در دوران 8 ساله کی‌روش، تیم ملی کشورمان بیشتر چهره یک تیم تدافعی را داشت. توجه کی‌روش به ساختار دفاعی باعث شده بود تا در خط میانی هم هافبک‌های فیزیکی و جنگنده نسبت به هافبک‌های تکنیکی و فانتزی در اولویت باشند. او حتی در فاز تهاجمی هم طارمی و انصاری‌فرد را به دلیل قدرت جنگندگی به بازیکنانی مثل قوچان‌نژاد و کاوه رضایی ترجیح می‌داد. همین مسئله باعث شده بود تا ترکیب اصلی تیم ملی از دروازه تا نوک خط حمله شامل بازیکنان کاملا فیزیکی و جنگنده باشد. در دوران 8 ساله کی‌روش، بازیکنان جنگنده به ارکان اصلی تیم ملی تبدیل شدند و در نقطه مقابل بازیکنان تکنیکی مثل جواد کاظمیان، علی علیپور، ساسان انصاری، امید عالیشاه، داریوش شجاعیان، محسن مسلمان، بختیار رحمانی و سروش رفیعی حتی در دوران اوج هم جایی در تفکرات کی‌روش نداشتند و همیشه جزو جامانده‌های تیم ملی بودند. اما در عصر جدید فوتبال ایران به نظر می‌رسد بازیکنان تکنیکی شانس بیشتری برای حضور در تیم ملی داشته باشند.

 

در دوران حضور ویلموتس در تیم ملی بلژیک بازیکنانی مثل هازارد، دی‌بروینه، مرتنس، نایگولان و بنتکه بیشترین تعداد بازی ملی را داشتند و این نشان می‌دهد که ویلموتس علاقه زیادی به استفاده از بازیکنان تکنیکی دارد. در بلژیک مدل ویلموتس آکسل ویتسل و فلینی تنها هافبک‌هایی بودند که قدرت جنگندگی آن‌ها به تکنیکشان می‌چربید و هافبک‌ها و مهاجمان با تکنیک بالا و قدرت حمل توپ در اولویت بود. به این ترتیب حضور ویلموتس باعث خواهد شد تا بعد از 8 سال درهای تیم ملی به روی بازیکنان تکنیکی فوتبال ایران باز شود.

 

منبع: خراسان- امیرحسین طبسی

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.