2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
اصغر شرفی: سرمربیگری استقلال برای فرهاد مجیدی زود است

اصغر شرفی: سرمربیگری استقلال برای فرهاد مجیدی زود است

فکر می‌کنم ویلموتس مربی گردن کلفتی باشد که بازیکنان در عین احترام از او حساب ببرند.

دوات آنلاین-اصغر شرفی از هر دری حرف می‌زند. از تیم ملی و کارلوس کی‌روش تا انتخاب ویلموتس که اخیرا سروصدای زیادی در فوتبال ایران به پا کرده است. شرفی انتخاب یک مربی با جنم و با تجربه را برای تیم ملی یک تصمیم آینده نگرانه می‌داند. شرفی در عین حال گذری هم به باشگاه سابقش استقلال می‌اندازد و درباره خاطرات آن روزها حرف می‌زند. اصغر آقا اعتقاد دارد که در این برهه هنوز مجیدی نمی‌تواند سرمربی موفقی برای استقلال باشد.

 

*ویلموتس سرمربی تیم ملی ایران شده و قرار است به زودی کارش را در فوتبال ما شروع کند. نظر شما درباره این مربی چیست؟

 مربی وقتی در نخستین جلسه تمرین با بازیکنان حرف بزند همه می‌فهمند او چند مرده حلاج است. مربی باید جنم داشته باشد. حس می‌کنم ویلموتس می‌تواند به فوتبال ایران کمک کند. این را از روی موقعیت مربیگری او در گذشته می‌گویم وگرنه ممکن است پیش بینی من هم اشتباه باشد اما به طور کلی نباید از این موضوع مهم غافل شویم که ویلموتس از فوتبالی به ایران می‌آید که بسیار درجه یک است. شما نباید فوتبال بلژیک را کوچک ببینید.

 

* خیلی‌ها نگرانند که ویلموتس هم مثل کی‌روش رفتار تحقیرآمیزی داشته باشد.

 اگر یادتان باشد چند وقت پیش گفتم کار کی‌روش را از این لحاظ که دل و جرات داشت و بازیکنان از او حساب می‌بردند و اینکه یکسری یاغی را از تیم بیرون کرد می‌پسندیدم اما در عین حال با رفتارهای تحقیرآمیز او هم موافق نبودم. کاری که کی‌روش کرد نباید دوباره در فوتبال ایران تکرار شود. ویلموتس نباید اینطور فکر کند که دارد وارد دهات می‌شود و اینجا یک کشور درجه چندم است و یا امکانات ندارد. نه، اینطور نیست. ما همه چیز داریم. حتی پول هم هست.

 

*اما گفته می‌شود شاید فدراسیون نتواند دستمزد ویلموتس را فراهم کند.

 حتی اگر ما در کشورمان پول نداشته باشیم، که داریم نباید این موضوع را به رسانه‌ها بکشانیم. برای پرستیژ و شخصیت بیرونی ما خوب نیست که مدام ندارم، ندارم کنیم. این حرف‌ها شخصیت کشور ما را زیر سوال می‌برد. واقعا شرم‌آور است که بعضی وقت‌ها از زبان برخی مسوولان می‌شنوم که می‌گویند ما پول نداریم. شما به وضعیت فوتبالیست‌های ایران نگاه بکنید. مگر کم دارند؟ مربیان ما هم شرایط خوبی دارند. همه قراردادهای میلیاردی می‌بندند. این حرف‌ها در شأن کشور ما نیست.

 

* به طور کلی چه تیپ شخصیتی را برای مربیگری در تیم ملی می‌پسندید؟

 مربی گردن کلفت که بازیکنان در عین احترام از او حساب ببرند. فکر می‌کنم ویلموتس این ویژگی رفتاری را داشته باشد. امیدوارم موفق باشد و تیم ملی خیلی زود با این مربی وارد فاز تمرین و مسابقه شود.

 

*تیم امید ایران اما شرایط مناسبی ندارد. هنوز نمی‌دانیم سرمربی‌اش کیست.

 ما تیم امید را هیچ وقت جدی نگرفتیم. به اعتقاد من اگر نمی‌توانند سرمربی خارجی بیاورند بهتر است مربی مورد تایید ایرانی بالای سر تیم امید بگذارند. یک مربی که نقطه ضعف نداشته باشد و آداب معاشرت را هم بلد باشد. کار کردن با بازیکنان امید به این راحتی‌ها نیست. امیدوارم تکلیف این تیم هم مشخص شود و ما هم بتوانیم بعد از سال‌ها به المپیک برویم.

 

* آقای شرفی شما علاوه بر مربیگری در تیم ملی، سرمربی استقلال هم بودید. الان وضعیت نیمکت این تیم هم روشن نیست.

 زمانی که من سرمربی استقلال بودم، کارهای بنیادین انجام دادم به همین دلیل هواداران استقلال تا سال‌ها از من به نیکی یاد می‌کردند. یادم می‌آید در یک بازی از حجازی گرفته تا چنگیز و فریبا را به دلیل بی‌انضباطی نیمکت‌نشین کردم و مقابل تیم برق که یکی از تیم‌های سخت آن روزها بود و به گربه سیاه استقلال شهرت داشت، بازی ندادم. فکر می‌کنم آن زمان 6 ملی پوش در ترکیب ما بودند که به دلیل اینکه غیبت غیر موجه داشتند و به تمرین نیامدند، همه‌شان را نیمکت نشین کردم. آن زمان سر و صدای زیادی شد و خیلی‌ها گفتند که من نباید این تصمیم را می‌گرفتم حتی به روزنامه‌های آن زمان هم کشیده شد اما من کار خودم را کردم و برق را هم با نتیجه 2بریک بردیم. مربیگری تعارف بردار نیست و یک مربی باید بتواند حرفش را به کرسی بنشاند. البته من در کمال احترام این تصمیم را گرفتم و اجازه ندادم کسی از من دلخور شود و انصافا اینطور هم نبود و بازیکنان آن زمان همگی احترام من را داشتند.

 

*به نظر شما فرهاد مجیدی به تنهایی می‌تواند سکان هدایت استقلال را به دست بگیرد و این مسوولیت را انجام دهد.

 خیلی رک به شما بگویم که برای فرهاد مجیدی سرمربیگری استقلال زود است. به نظر من فوتبالیست‌های این دوران بیش از آنکه حق‌شان باشد از فوتبال اعتبار گرفته‌اند. این هم به دلیل تعداد کم تیم‌های بزرگ و پر هوادار ما است که این طوری شده است. فرهاد بازیکن خوبی بود اما همین فرهاد زمانی که برای استقلال بازی می‌کرد تیم را رها کرد و رفت. وقتی فرهاد چنین مسائلی پشت سرش است، کار کردن در استقلال خیلی برایش راحت نیست. او ابتدا باید این گذشته را از ذهن هواداران استقلال پاک کند و بعد از اینکه خوب با تجربه شد، به‌عنوان سرمربی مشغول به کار شود.

 

منبع: ایران ورزشی

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.