2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
بالاخره ویلموتس چه شد؟

بالاخره ویلموتس چه شد؟

اگر تاج و فدراسیون بر سر مسائل کلی با ویلموتس توافق کرده بودند چطور بررسی جزییات اینقدر طول کشید؟

دوات آنلاین-مارک ویلموتس بامداد چهارشنبه به تهران آمد و بامداد جمعه از ایران رفت. مربی بلژیکی در بدو ورود به کشور گزینه قطعی فدراسیون فوتبال برای سرمربیگری تیم ملی به نظر می‌رسید و برخی رسانه‌ها او را سرمربی جدید تیم ملی معرفی کردند اما خبری از توافق نهایی و امضای قرارداد رسمی نشد. شاید وقتی موعد امضای قرارداد با او تا پایان وقت اداری روز چهارشنبه نرسید، می‌شد پیش بینی کرد این همکاری به سادگی که تصور هم می‌شد، نباشد. همان زمان اعلام شد فدراسیون با حساسیت و دقت بسیاری روی قرارداد با این مربی بلژیکی پیش می‌رود اما حالا که ویلموتس از ایران رفته این شایعه نزد اهالی فوتبال وجود دارد که نکند اصلا این مربی بلژیکی برنگردد و حضور او در ایران تنها مانوری بوده که به مردم ثابت شود دیگر همکاری با مربیان خارجی مقدور نیست؟

 

ویلموتس 48 ساعت در تهران بود. او طی زمانی که در ایران حضور داشت از مرکز ملی فوتبال ایران، ورزشگاه آزادی و سایر امکانات و زیرساخت‌های تیم ملی بازدید به عمل آورد. ویلموتس همچنین در این مدت، زمانی را برای بازدید از شهر تهران و آشنایی با مردم و جامعه ایران اختصاص داد، بازدید‌هایی که هر چند در مدت کوتاهی انجام شده بود اما باعث شناخت سرمربی تیم ملی از وضعیت اجتماعی کشور شد.

 

این مربی بلژیکی طی این دو روز همچنین به تهران‌گردی پرداخت و به برج میلاد و پل طبیعت رفت. ویلموتس در این مدت کوتاه از اینکه در تهران برخلاف تبلیغات برخی کشورهای غربی، روال عادی خودش را توام با آرامش طی می‌کند، شگفت‌‌زده شده بود. همچنین مردم تهران استقبال خوبی از این مربی داشتند و برخورد گرم و صمیمی و توجه بسیار بالای آنها به فوتبال و تیم ملی مورد توجه سکان‌دار جدید تیم ملی قرار گرفته بود. ویلموتس البته با خوش‌رویی پاسخ مردم ایران را می‌داد و با آنها عکس می‌انداخت.

 

خبرگزاری تسنیم با اشاره به جزییات تهرانگردی مرد بلژیکی نوشته: «به نظر می‌رسد فضای کاری در ایران مورد پسند ویلموتس بلژیکی واقع شده و توافقات لازم نیز با وی صورت گرفته است. با این اوصاف قرار شده ویلموتس که پیش از این توسط مهدی تاج به‌عنوان سرمربی تیم ملی معرفی شده، پیش از دیدار دوستانه تیم ملی با سوریه، دوباره به تهران بازگردد و قراردادش را به طور رسمی با فدراسیون فوتبال ایران امضا کند. حتی او برای آوردن خانواده‌اش به ایران نیز اعلام آمادگی کرده است. با این وضعیت می‌توان گفت که در این مدت ویلموتس به نوعی دلش برای حضور در ایران قرص شد و توافقات و فضای خوبی حاصل شده است.»

 

اما یک چیزهایی در این داستان جور در نمی‌آید و کمی پیچیده است. سوال مهم اینجاست که اگر با ویلموتس قبل از حضور در ایران توافق شده بود و همین مساله باعث حضورش در تهران شد چرا قرارداد رسمی بین طرفین امضا نشد و او بدون اینکه قراردادی امضا کند تهران را ترک کرد؟ اگر تاج و فدراسیون بر سر مسائل کلی با ویلموتس توافق کرده بودند چطور بررسی جزییات اینقدر طول کشید و چطور این جزییات باعث شد کار به امضای نهایی قرارداد نینجامد؟

 

یادمان نرفته ابراهیم شکوری سرپرست دبیرکلی در مصاحبه تلویزیونی‌اش گفته بود با ویلموتس تقریبا توافق کرده‌ایم. در عین حال طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هیچ مصاحبه‌ای از مهدی تاج ندیدیم و نشنیدیم تا موضع قطعی فدراسیون فوتبال در قبال همکاری با سرمربی بلژیکی پنهان بماند. آخرین تصویری که از ویلموتس دیدیم کنار تاج نشسته بود و بازی‌های هفته آخر لیگ را تماشا می‌کرد. ساعاتی بعد از آن ویلموتس ایران را ترک کرد بدون اینکه قراردادی امضا کند تا این فرضیه ضعیف پا بگیرد که دیگر امکان عقد قرارداد با مربیان خارجی وجود ندارد و حضور ویلموتس در ایران هم یک مانور بوده و بس. شایعاتی وجود دارد بر این مبنا که با توجه به نوسانات ارز و البته مشکلات جدی پیرامون پرداخت حقوق، امکان جذب مربیان خارجی وجود ندارد و اصلا به فدراسیون فوتبال هم توصیه شده دنبال مربی خارجی نرود. از طرفی کمیه فنی فدراسیون فوتبال هم به استفاده از مربی داخلی تاکید دارد – هر چند تا اینجا ظاهرا نظر این کمیته فنی اصلا شرط نبوده- و  ظاهرا هر چه مذاکره تاج با ویلموتس پیش رفته این مشکلات بیشتر اثراتش را نشان داده است.

 

در این میان جالب است بدانیم سایت «lesoir» بلژیک با اشاره به حضور مارک ویلموتس در ایران نوشته: «مربی سابق بلژیک روز چهارشنبه وارد ایران شد اما هنوز قراردادی امضا نکرده است. تحریم‌هایی که علیه ایران اعمال شده عامل به تاخیر افتادن امضای قرارداد ویلموتس با فدراسیون فوتبال ایران است.»

این سایت بلژیکی سپس به نقل از ابراهیم شکوری نوشت: «ما در مرحله مذاکره هستیم و قرارداد امضا نشده است. جزییات بیشتری برای بررسی وجود دارد. وضعیت اقتصادی و سیاسی ما امروز متفاوت از سایر کشورها است.»

 

سایت «lesoir» با استناد به همین صحبت‌های ویلموتس ادامه داده: «این جزییات هنوز مشخص نشده اما با تحریم‌های ایران مرتبط است. این تحریم‌ها می‌تواند نحوه پرداخت قرارداد مارک ویلموتس را تحت تاثیر قرار بدهد.»

 

اردوی تیم ملی از 8 خردادماه در تهران شروع خواهد شد و اگر مثبت نگر باشیم و واقعا فکر کنیم که توافق ویلموتس با فدراسیون فوتبال ایران نهایی شده، او باید 6 یا 7 خرداد به تهران برگردد و بلافاصله بعد از امضای قرارداد کارش را رسما آغاز کند.

 

منبع: ایران ورزشی

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.