2019/07/21
۱۳۹۸ يکشنبه ۳۰ تير
نقد سریال برادر جان ؛از فیلمنامه تا بازی بازیگران

نقد سریال برادر جان ؛از فیلمنامه تا بازی بازیگران

فردی که حق دیگری را تضییع کرده است به‌‌ گونه‌ای برای خود توجیه دارد و سعی می‌کند گناهش را با نیکی به دیگران کمرنگ کند. این روش تا به حال کمتر در تلویزیون آزموده شده است.

دوات آنلاین-برادر جان سریالی است که ظرفیت تبدیل به بهترین اثر نمایشی ماه رمضان را دارد، زیرا داستان آن برگرفته از زندگی توده مردم است و به زبان ساده‌تر باید گفت که این داستان می‌تواند برای هرکسی رخ دهد.

 

سناریو یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت یک سریال تلویزیونی است که عموماً به آن توجهی نمی‌شود. به همین جهت اکثر مجموعه‌های تلویزیونی آثاری خنثی هستند که فقط هدف از تولیدشان پر کردن آنتن است. در میان این قبیل آثار استثنا هم وجود دارد و نمی‌توان آن را به کل تعمیم داد، اما در ماه رمضان وضعیت کمی متفاوت‌تر از دیگر ایام است، چون تلویزیون در این زمان مخاطبان بیشتری دارد. در این ماه عموم مردم بعد از افطار اوقات فراغت و استراحت خود را با تماشای آثار نمایشی سپری می‌کنند. به همین جهت این آثار زمان بهتری برای جذب مخاطب دارند.

 

با توجه به این موضوع، سریال برادر جان ، یکی از آثاری که در ماه رمضان امسال در حال پخش است، بررسی می‌شود. برای اینکه هر اثر نمایشی بهتر دیده شود باید یک مثلث درست در آن تشکیل شود که این مثلث طلایی فیلمنامه‌، کارگردان و تهیه‌کننده را دربرمی‌گیرد و این اتفاق در برادر جان رخ داده است. سعید نعمت‌الله، خالق این داستان، امروز یکی از بهترین‌هاست او می‌تواند هر فیلم‌نامه‌ای را به پرمخاطب‌ترین اثر تلویزیون بدل کند.

دلیل جذابیت آثار نعمت‌الله را در چند عامل می‌توان خلاصه کرد؛ اول اینکه عموماً این نویسنده از طبقه‌ای سخن می‌گوید که بخش عمده‌ای از مردم را تشکیل می‌دهد. در ضمن ادبیاتی که او در آثارش به کار می‌گیرد برای مخاطب جذابیت‌های نوستالژیک ایجاد می‌کند، همان گونه که دیالوگ‌های برخی آثار همچون مرحوم علی حاتمی برای مخاطبان دوست‌داشتنی و ماندگار است. «زیر هشت»، «رستگاران»، «مادرانه»، «زیر پای مادر» و... نمونه‌هایی روشن از آثار این نویسنده است. نکته دیگر اینکه در آثار نعمت‌الله درام بسیار قوی شکل می‌گیرد و عمده کاراکترها خوب پردازش می‌شوند. در فیلمنامه‌های او نقش منفی نه به ذات کاملاً سیاه است و نه نقش مثبت کاملاً سفید. برای مثال وقتی درباره چاووش در سریال برادر جان سخن می‌گوییم، رگه‌های مثبت بسیاری در او مشاهده می‌شود، حتی کاراکتر کریم بوستان با بازی علی نصیریان هم گره‌های خاص خود را دارد.

 

بحث دیگری که درباره فیلمنامه این اثر باید مطرح کرد نحوه پیام‌رسانی آن است. حق‌الناس محور این قصه است. این موضوع شاید در فیلم‌ها و سریال‌های بسیاری دست‌مایه قرار گرفته باشد، اما عمدتاً شکلی شعاری و کلیشه‌ای دارد، در حالی که در برادر جان این اتفاق رخ نمی‌دهد، زیرا فردی که حق دیگری را تضییع کرده است به‌‌ گونه‌ای برای خود توجیه دارد و سعی می‌کند گناهش را با نیکی به دیگران کمرنگ کند. این روش تا به حال کمتر در تلویزیون آزموده شده است.

 

بحث دیگر به کارگردانی و تهیه‌کنندگی این مجموعه مربوط است. محمدرضا آهنج، فیلمساز تلویزیونی است که با مجموعه موفق «سایه آفتاب» خود را به تماشاگران معرفی کرد. در آن سریال شاهد معرفی حامد بهداد نیز بودیم. این مجموعه با کیفیتی مطلوب آغاز شد و با افتی فاحش به پایان رسید. این فیلمساز البته سریال نسبتاً خوب «آسمان من» را هم کارگردانی کرده است، اما این مجموعه آنچنان که باید دیده نشد. برای همین برادر جان این ظرفیت را دارد که به منزله بهترین اثر این فیلمساز شناخته شود، به شرطی که همانند سریال سایه آفتاب با افت پایانی مواجه نشود. دکوپاژی که آهنج در برادر جان انجام داده، نشان از پختگی او دارد. در ضمن میزانسن‌ها هم به درستی انتخاب شده‌اند. نکته دیگری که به نظرم در بحث کارگردانی این اثر اهمیت دارد حرکت خوب دوربین است و قاب‌های انتخاب شده به زیبایی اثر می‌افزاید.

 

اما درباره محمدرضا شفیعی، تهیه‌کننده این اثر، باید گفت که او یکی از تهیه‌کنندگان خوب تلویزیون محسوب می‌شود که آثارش با تماشاگر ارتباط برقرار می‌کند. همچنین گرایش‌های دینی او همیشه در آثارش عینی است. «سر دلبران»، «کیمیا»، «تنهایی لیلا»، «مادرانه» و... مثال‌هایی از آثار موفق او در تلویزیون است. در ضمن این تهیه‌کننده در سینما هم آثار خوبی نظیر «زندگی خصوصی آقا و خانم میم»، «شعله‌ور»، «سر به مهر» را تولید کرده است که توجه به مضامین اخلاقی شاخصه هریک از این آثار است.

 

بازیگران برادر جان هم نمره خوبی دریافت می‌کنند. علی نصیریان، یکی از اسطوره‌های بازیگری، هنرنمایی چشم‌نوازی از خود ارائه داده است. در ضمن حضور حسام منظور، که بعد از درخشش در سریال «بانوی عمارت» مشهور شد، به این کار جذابیتی خاص داده است، به ویژه به واسطه گریم خوبی که با نقشش به شدت همخوان است. البته این بازیگر توانایی فنی خود را در تئاتر نیز نشان داده و در جشنواره‌های داخلی و خارجی نیز جوایزی کسب کرده است. برای همین توقع چنین بازی‌ای از او دور از انتظار نیست و البته هنرنمایی کامران تفتی در نقش «حنیف» نیز جالب توجه است. البته او پیشتر نیز چنین نقش‌هایی را بازی کرده است، اما در این تیپ شاهد بهترین اتفاق برای تفتی هستیم.

 

موسیقی این سریال هم از جذابیت‌های ویژه آن است. در آثاری که سعید نعمت‌الله به عنوان نویسنده حضور دارد، همیشه موسیقی یکی از ابزار‌های تأثیرگذار است، زیرا جنس قصه او موسیقی خوبی هم می‌طلبد. همچنین تیتراژ ابتدایی این سریال را تاکنون در هیچ اثر دیگری مشاهده نکرده‌ایم. در حقیقت در ابتدای هر قسمت بیننده شاهد قصه سه دوست است که جنس روایت را برایش عیان می‌کند.

 

در مجموع برادر جان تا اینجا شروعی خوب دارد، اما اینکه آیا این امر تداوم خواهد داشت، اتفاقی است که باید در ادامه شاهدش باشیم و امیدواریم این سریال دچار شتاب‌زدگی در آثار مناسبتی نشود، زیرا گروه همچنان مشغول فیلم‌برداری قسمت‌های پایانی است و همین امر ممکن است از کیفیت اثر بکاهد.

 

منبع: ایکنا- داوود کنشلو

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها
اکبری 1398/02/28
افتضاحه
ناشناس 1398/02/29
بعضی چیز هاش دید مردمو تغییر میده و بدبینی میاره،اینکه جان یکیو به دروغ قسم خوردن انگار که دیگه جون ادماهم از ارزش افتاده،همه بدبین میشن،یا از عمد دروغ گفتناشو اصلا خوب نیس،بدآموزی زیادی درباره دروغ داره
ناشناس 1398/02/30
فیلمنامه بدی داره، همه در حال سخنرانی برای هم هستن!!!! جملات و لحن بازیگرا با جامعه فاصله داره خیلی شعار میدن مثلا خواهر چاوش میگفت اگه متوجه بشم حرف کریم بوستان درسته دق میکنم بعدا دو قسمت بعد وقتی متوجه حقانیت کریم بوستان میشه به چاوش میگه ما هم شریک ظلمتیم!!!!!!!!
احسان 1398/02/31
فکر کنم نویسنده فیلمنامه هندی بوده خیلی پیش از حد بازیگراش کلیشه ایی باز می کنن
ناشناس 1398/02/31
نویسنده این نقد.. حتما مطاله زیاد دارن..! و حتما تعمیم دادن میدونن یعنی چی؟ ایشاا.. جامعه آماری رو هم میدونن چیه؟ دوست عزیز ، برادر گرامی، نازنین، بزرگوار، ادبیات اقای نعمت اله نوستالژیک نیست برادر.. بلکه عصبانی کننده ست با اون شعار دادنای غیر واقعیش. خصوصا کاراکتر هاش تو تمام فیلمنامه هاش یکی در میون میخواد بگه بچه گیا یادته.. فلان بودیم یادته.. کلا این آقا معلوم نیست الان چه اوضاعی داره و در گذشته چطوری بوده که نوشته هاش بد جور تحت تاثیر گذشته ست. دیگه اینکه؛ نوشته هاتون [نویسنده این مقاله] همینجوریش، نور بود. اون قسمتی هم که با مرحوم علی حاتمی مقایسه ش کردی هم، دیگه نور علی نورش کرد. اینا که گفتم شاید براحتی در جواب من بشه گفت که؛ خب نگاه نکن فیلماش رو یا همینه که هست.. ولی چون آقای نعمت اله از پول ما که بهشون پرداخت میشه ارتزاق میکنن، نتیجتاً حقیر خودمو محق میدونم به اظهار نظر .... دیگه درباره کش دادن و آب بستن به سریال ترجیحم اینه که چیزی نگم.. ولی خب.. انصافا ساختار قصه هاش معمولا خوب و استخون داره... (عیبش چو بگفتم هنرش نیز بگفتم) با تشکر
رضا 1398/03/01
اینکه فیلمنامه ها و سریالهای تلویزیون عمدتا به سمت دعوا و مشاجره و کینه ورزی سوق پیدا کرده اصلا چیز خوبی نیست . ما مردم به اندازه کافی استرس و فشار عصبی داریم ، اینکه هرشب بیایم بشینیم پای تلویزیون و باز هم غم و غصه و دعوا و مشاجره ببینیم واقعا هیچ لطفی نداره . حالا آقای نصیریان خوب بازی کنه و آقای منظور بازیش در حد خودش عالی باشه ، اولین سوالی که تو ذهن من میاد اینه : خوب که چی ؟؟؟
کریم 1398/03/02
این فیلم خیلی بدآموزی داره واسه خانواده ها اصلا انتظار نداشتم تو روز عروسی آراز بدون خواهر و برادرش عروسیشو بگیره هر لحظه فکر می کردم از سفره عقد بلند می شه خاک تو سرش که یک ذره احترام به خانواده رو نگه نداشت اونها می تونستن بعدا عروسی کنن اما در حضور خانواده ها این صدا سینما می خواد به اصطلاح فرهنگ نشون بده ولی هزار بار فرهنگ رو می بره زیر سوال من نمی دونم چرا تو خراب کردن سریال اینقدر افتضاحین شما به جای اینکه خانواده ها رو دور هم جمع کنین اونها رو از هم می پاشونین این صدمه هاتونو کی جبران می کنه
مرتضی 1398/03/02
واقعا دردناکه که ما به چنین سریالهایی که مروج خشونت و یک مشت جملات پرطمتراق و پر از حرکات غلو آمیز هست میگوییم سریال خوب! در قسمت 17 این سریال چه گذشت؟ فقط نمایش خون بازی و لگدمال کردن یک انسان و در واقع نمایش اوج حیوانیت به هر قیمتی. نوع نگاه و روایت شما آقای نعمت الله هیچ افتخاری ندارد و بخاطر همین است که شما منحصر بفرد هستید چون هیچ کس تابحال نه خواسته و نه میخواهد مثل شما بنویسد.
ناشناس 1398/03/03
من‌اصلا از داستان فیلم خوشم نیامد.شور شو در آوردن با لحن صحبت کردن و کش دادن داستان مسخره فیلم....من فیلمنامه رو مینوشتم از این بهتر بود....راستی زن دایی ! کجا بوده از کجا پیداش شد و سریع میوه فروشی تو میدون یاد گرفت و صاحب شد...
ناشناس 1398/03/03
فیلم خوبی نیست... جز علاف کردن ملت کاری نمیکنه
مهسا 1398/03/03
با انصاف باشیم تقریبا میشه گفت روند داستان تکراری و روتین نیس و جالبه شاید آخرش مثل همه فیلما گل و بلبل بشه ولی روندش کلیشه ای نیس
ناشناس 1398/03/03
به نظرمن خیییلی تو فیلم بهم بی احترامی میکنن و به بدترین شکل باهم حرف میزنن.خواهر چاووش عاطفه اصلا احترام به بزرگتر سرش نمیشه ،هرطوری کدوست داشته باشه حرف میزنه . به خاطر اینکه چاووش تو کوچیکی براشون بزرگی کرده ،قرار نیست چشم رو حق بپوشونن.به نظرمن فیلمنامه خیلی جای بحث داره.
مادر 1398/03/03
سلام با نظرات دوستان کاملا موافقم داشتم نقدهای این سریال رو تو سایت های دیگه هم میخوندم، متوجه شدم این کاربر به اسم مرتضی جای دیگه هم همین نظر رو داده🤭 معلومه حسسسابی دل پر داره از این سریال
ناشناس 1398/03/03
امسال در هیچ سریالی دعای سحر پخش نشد.
مجید از شیراز 1398/03/03
واقعا حیف وقت که صرف دیدن اینگونه سریالها شود . واقعا باید گفت ؛ هر سال دریغ از سریالهای گذشته همچون خانه بدوش و دیگر سریالهای طنز سالهای قبل .
هدایت 1398/03/03
به نظر من ایده و طرح چنین فیلم و یا سریالی خیلی خوب است ولی در نگارش فیلمنامه عجله شده و دقیقا مثل تیم فوتبالی است که از حریف باخته و الانم در دقیقه وقت های تلف شده قرار گرفته است و برای همین هم هرچی از دستش بربیاد و یا بدستش برسه به طرف حریف پرتاب میکنه . فیلنامه نویسی کاری نیست که آن را بخواهی یک شبه نوشت و تمومش کرد . مشق شب نیست که فقط این مهم باشه که صفحات را سیاه کنیم. آلن آرمر نویسنده و فیلمنامه نویس مشهور در کتاب خود چگونه فیلنامه بنویسیم می گوید : وقتی فیلمنامه را نوشتی باید آن را مثل خمیر ورز بدی تا تمام کاستی های فیلم نامه و ضعف هایش برطرف شود باید پس از نگارش آن را کنار بزاری و بعد از یک ماه مجددا بری سراغش و با دقت از اول خوب مطالعه اش کنی تا بازنویسی شود . سریال برادرجان با عجله کار شده و تناقض ها کاستی ها ی بسیاری در فیلمنامه مشهود است. ولی قاب های فیلم و دکوپاژش خوب است و کلوزآپ هایی که از کارکترها بنمایش میگذاره تاثیر گذاره
اسماء 1398/03/04
با احترام به نظرات تموم هم وطن هام.اگرمیشه نظر من حقیر روهم جابدید.درکنار نقدهای شمادوستان باید این رو اضافه کرد که ماجرای حق خوری یه نفر وحمایت شدنش از اکثر آدمای اطرافش چه با پشتیبانی لفظی چه با دعوا چه با نگاه چه با دفاع قدری درجامعه ما داره زیاد ترمیشه.مثل این سریال یاشبیه اش کم نیست.
امیر علی 1398/03/04
مدیر محترم شبکه پربیننده یک لطفا اجاره پخش و همچنین هزینه بر روی سریالهایی که سکانسهایشان در بیمارستان و گورستان و فحش و ناسزا و کتک کاری و اعتیاد و بدبختی و فقر ... که روحیه نداشته خانواده ها را افزایش میدهد بشدت جلوگیری بفرمائید . و بالعکس بر روی سریالهای شاد و نشاط آور و طنز که روحبه و نشاط را در مردم ایران و خانواده ها افزایش میدهد را تسریع و اجازه پخش بدهید . با این کار قطعا بساط دیش و ماهواره در خانواده ها براحتی برچیده خواهد شد . برای مثال هنوز هم دیدن سریالهای طنز گذشته مانند شبهای برره و روزنامه شهر قشنگ و ... برای اکثر مردم دیدنی تر از این سریالهای جدید ماه رمضان هست . با تشکر و سپاس از مدیریت محترم شبکه
کوثر 1398/03/05
نمیدونم دربارش چی بگم... من کلا سریال های صدا و سیما و نمیبینم اما برادر جان متاسفانه چون سر سفره با خانوادم هستم میبینم... منکر بازیگرهای خوبش نمیشم اما به شدت منتقدم که درسته حق و ناحق زیاد شده ولی این همه خشونت تو فیلم از چی منشا میگیره؟!؟ نمیخوام فیلمنامرو زیر سوال ببرم ولی واقعا حس خوبی داره این همه خشونت ؟!؟ اصلا برای چی ؟! این همه کتک کاری ببخشید وحشی بازی های که حنیف درمیاره برام قابل درک نیست نمیتونم بفهمم چرا حنیف اینقدر عاشق چاوشه... بچشو ینی کسی که از خون خودشه... زنشو عشقشو بخاطر یه مرد گذاشت کنار... اینقدر پشتشه چون اب و دون بهش داده؟ این چه شخصیت سیاهیه؟! البته ادم هایی دعوایی تو جامعه کم نیستن ولی این دیگه تهشه... به برادرش میزنه مثل.... زن برادرشو بدجور تهدید میکنه...معنی این همه عشق و نمیفهمم... نمیدونم چرا با دیدنش احساس نمیکنم فیلم جلو میره اینقدر که حرف میزنن و هیچی و الکی جبهه میگیرن...‌ بازیگر نقش عاطفه نمیدونم چرا دق نکرد وقتی فهمید پولایی که تا الان خورده حق الناس بوده.... من سریال های صداوسیمارو میبینم تا برای خودم تحلیل کنم که با این فیلم ها چه منظوری دارن برای تحت تاثیر قرار دادن مخاطب ...هیچی جز حس بد ،اندوه،ناراحتی نیست... ترجیح اینه که قسمت اخرم یهویی توش خوشحالی و عروسی نیارن تمام شه... واقعا ما مردم انسانیم دل داریم احساس داریم... شادی لازمه حرکت زندگیه
کیوان 1398/03/06
با دیدن اینگونه سریالها آنچه را هم که بلد نبودیم ؛ یاد گرفتیم . دست به یقه شدن و فریاد کشیدن و دیوار کشیدن داخل مغازه و مشاجره و یقه دریدن برادر با برادر و .... فقط حیف وقت و پولی که صرف ساخت اینگونه سریالها میشود .
ناشناس 1398/03/07
یه روز دعوا روز بعد آشتی دوباره دعوا دوباره آشتی. گرهی که میشه با دست واکردبا دندون وا میکنن. و هی کشش میدن. خیلی مزخرفه. منکه دیگه تمایلی ندارم نگاهش کنم. همه با هم جنگ و دعوا دارن.
محسن 1398/03/07
اینهمه ایستادن پای یه دزد؟ هم شرع هم اخلاق و هم عقل میگه دزد حتی اگه برادرت باشه و هر توجیهی بیاره نباید از کارش حمایت کنی جالبه که هنوزم اونیکه طلب کاره دزده ست و اونیکه باید دایم ضجر بکشه و جواب پس بده خانواده مظلومیه که سالهاست حقشون پایمال شده! امیدوارم نخوان ۲۹ قسمت دزد جذاب فیلم باشه و قسمت آخر با یه توبه و دوتا عروسی سرو تهشو هم بیارن که میشه تخریب فرهنگ و روابط مردم.
ناشناس 1398/03/07
خیلی افتضاحه و خیلی اعصاب خورد کن حیف این همه هزینه برای این سریال
محمدیان 1398/03/07
با سلام چقدر عالی و بدون نقص در این سریال به مردم روزه داری که پس از پشت سر گذاردن یک روز سخت و طاقت فرسا پای سفره افطار نشسته اند ؛ بدآموزی را آموزش میدهد . نحوه آتش زدن ، قفل و زنجیر کردن و جوش کردن درب خانه مردم و دیالوگهای بسیار زشت و سخیف بازیگران و .... فکر کنم از نظر بدآموزی به مردم آنهم از طریق قاب تلویزیون ؛ این سریال خیلی کم فروشی نکرد . یاد و خاطره سریالهای ماه رمضان سالهای بسیار دور بخیر . گاوصندوق ؛ من یک مستاجرم ؛ خانه بدوش ؛ شبهای برره و .....
صمد 1398/03/07
چرا نتوانسته ام با این سریال ارتباط برقرار کنم ؟ ۱ - فیلمامه کلیشه ایی و تکراری ۲- لوکیشنهای کلیشه ایی و تکراری ۳ - وجود سکانس های ناهماهنگ وغیر مرتبط بهم (از نظر وقایع ) ۴ - ناهماهنگی در حذف یهویی بعضی از سکانسها ۵ - کم دقتی در صحنه آرایی و لباس مرتبط با آن سکانس ۶ - اغراق در دیالوگهای منفی ۷ - کمبود دیالوگهای مثبت
مهدی 1398/03/08
واقعااینهمه تناقض توشخصیتها،حالا اینهمه خشونت ودیالوگهای لمپنی ولاتی حتی خانوما واقعا ازواقعیت به دور،خلاصه انقدراین سریال کسل کننده هست که من قیدش زدم،ایکاش تواین ایام سریالهای طنزپخش بشه،خصوصااگه نویسنده وکارگردان اقایان عطاران وسعیداقاخانی باشن وبازیگرام بازاین دوتا بعلاوه حمیدلولایی،علی صادقی...ایکاش دوباره شاهدیه طنزمشترک ازعطاران وآقاخانی باشیم هردوکاربلدن.
حسن 1398/03/08
با عرض معذرت از تمامی عوامل این سریال اععم از هنرمندان و نویسنده گان و تهیه کننده و مهمتر از همه ؛ عوامل پشت صحنه : هیچگونه نکته و آموزه مثبت در این سریال مشاهده نکردم و بالعکس آنچه را هم که تا الان بلد نبودیم براحتی یادگرفتیم . ( ادب از کی آموختی .... )
ناشناس 1398/03/11
تکلیف پیوند کلیه خاله خانوم چی شد که کریم بوستان مجبور شد با 180 درجه تغییر به سمت چاوش بره و ازش پول بخواد؟ بالاخره پیوند کلیه انجام شد؟؟ منیژه چطوری به پلیس ثابت کرد حنیف می خواسته خونه ش رو آتیش بزنه که پلیس با اسلحه اومد سراغش؟ والا ما هم کارمون به کلانتری کشیده به این سرعت فکر نمی کنم کار انجام شه! خیلی مسخره بود. کلاً آدمای این سریال باورپذیر نیستن. عشق حنیف به چاوش. عشق لیلا و آراز و... پدر چاوش 15 یا 20 سال پیش مرده تو عکس که خیلی پیره مگه نباید الان اگه زنده بود هم سن کریم بوستان می شد کمی پیر نیست؟؟؟
ناشناس 1398/03/12
مهتاب از عاطفه پرسید بدون پدر بچه بزرگ کردن سخته؟ عاطفه گفت آره چون منم بچه بزرگ کردم! 15 سال پیش پدرشون مرده به نظرتون 15 سال پیش چاوش بچه بود؟ مگه چند سالشه؟ هر کس ادعا کنه زن فلانیه می تونه بره حجره پلمپ کنه؟ شهر هرته؟ خب زنش هستی که باش مگه اجازه داری این کارو کنی؟ مملکت قانون نداره؟ یعنی فقط با یه ادعا ازش ترسیدن؟ چون هنوز هیچ کس باور نداره که اون زنشه
ناشناس 1398/03/13
واقعا برای مسئولین سیما متاسفم. این سریال فاجعه است فقط ترویج خشونت..ای کاش حداقل ماه رمضان پخس نمیشد
مهدی 1398/03/14
همش بد آموزیه،حداقل کاشکی ماه رمضان و دم افطار پخش نمیشد...
فرید 1398/03/14
شروع فیلم بسیار ضعیف - اواسط فیلم ضعیف تر - خاتمه فیلم افتصاح . دیالوگها ؛ زشت و سخیف و توهین آمیز . طراحی صحنه بسیار ضعیف و تکراری . طراحی لباس یکنواخت و کسل کننده . دکوپاژ واقعا ضعیف . سناریو فوق العاده خام و ضعیف . لوکیشن فیلم تکراری . عدم همگان بودن سکانس های قبل و بعد . بد آموزی در حد عالی . بار مثبت فیلم صفر . خلاصه : عموم مردم از دیدن اینگونه سریالها نتنها خسته شده اند بلکه بستوه آمده اند و تشنه سریالهای طنز همچون خانه بدوش و .... هستند ....
ترانه 1398/03/14
گل بود به سبزه هم ( در قسمت پایانی ) حسابی آراسته شد . افتضاحه
باران 1398/03/15
اين سريال معجوني از سريالهاي تركي هندي بود. ماشالله هرچي دنيا به سمت پيشرفت ميره، ما پسرفت مي كنيم يعني نوشتن يك فيلمنامه خوب اينقدر دشواره ؟ اينقدر دچار كمبود نويسنده خوب هستيم كه يك نويسنده خوب پيدا نميشه يك سريال درست حسابي بنويسه؟ از آقاي نصيري با اون وجهه بازيگري خيلي بعيد بود كه توي سريال به اين داغوني بازي كنه. جز تاسف خوردن و سعي كردن براي نديدن سريالهاي ايراني كاري نمي شه كرد. چون هرچقدر نقد ميشود به همان اندازه فيلمنامه ها افتضاح تر نوشته مي شوند پخش سريالهاي اين چنين توهين به شعور مخاطب ،‌ضايع كردن وقت مردم است.
ناشناس 1398/03/15
سریال به لحاظ زمانی مشکل داره یعنی داستان میتونه تو دهه های ۴۰ یا ۵۰ اتفاق بیفته،قسمت پایانی افتضاح بود! و چرا اصلا چاوش فکر میکنه وقتی همه از داستان زن دومش باخبرن مهتاب نمیفهمه و حاضره تموم دار و ندارش رو باج بده!!!از همه بدتر اون حجره دارا که فقط جمع میشن به سخنرانی های کارکتر اصلی ها گوش میدن و بدون کمترین ری اکشنی میرن!!!!!
ناشناس 1398/03/15
داستانش مسخره بود سر یه مسایل چرت کلی درگیری یکم به مخاطبشم فکر میشد
مهرداد 1398/03/16
حیف بازیگرانی مثل استاد نصیریان _حسام منظور_ حسن پور شیرازی _ کامران تفتی ... که در این سریال بازی کردند جالب اینه که کارگردان برای اینکه بتواند داستان را تا پایان ماه رمضان کش دهد مجبور شده بود شخصیت زن دوم حسام را وارد داستان کنه شخصیتی که به هیچ وجه به داستان نچسبید مثلا چطور یک زن میتونه سر خود قفل بزنه به مغازهای چاوش و یا چطور چاوش اینقدر اسرار داشت این مًضوع را مهتاب نفهمه در حالی که مهتاب کاملا خبر داشت
رهگذر 1398/03/16
الان این یعنی نقد کردی این سریال رو ؟ واقعا که ،وقتی می خونی و این نقد رانگار درای تبلیغ ؛ سریال رو قبل پخش می خونی اونم با هدف جذب حداکثری بیننده ، خدایش مفهوم نقد رو یه تنه جابجا کردی با این نقدتت ... واقعا که
ناشناس 1398/03/17
نصیریان آراز حنیف جاهایی اینقدر عمیق بازی میکردند که نگران سلامتیشون میشدیم ⚘⚘⚘
سمیرا 1398/03/17
با توجه و با احترام به تمامی دوستان و دیدگاهاشون ولی به نظر من بی انصافی نکنیم. هر چند این سریال نقص داشت ولی به نظر من تمامی بازیگران از جمله بازیگر نقش اراز ( اقای سجاد افشاریان) بسیار زیبا و با احساس بازی کردن جوریکه تمام نقصها رو پر میکرد. و هنینطور موسیقی متن سریال فوقالعاده زیبا بود. داستان سریال بااینکه ایراد داشت در بعضی جاها ولی بسیار عمیق و قابل تامل بود. مث قسم خوردن اراز برای حق کریم و حتی قسم خوردنش برای دوست داشتن برادرش.. خیلی عمیق تر نگاه کنیم ماهم کاهی ناخوداگاه برای دفاع از خودمان در خانواده به همین صورتی که در سریال نشان داده شد بر سر بزرگترای خودمون داد و فریاد می کنیم. در میکوبیم.. جوری که زشتی این کا رو نمیبینیم و متوجه نمیشیم و میگیم حق داریم ولی به نطر من این رفتارهای مثلا خوشنت امیز و این بی احترامی به بزرگترهای سریال در جامعه زیاد شده و اگر کسی بفهمه و درک کنه میتونه زشتی این رفتار رو بهتر درک کنه و بدونه اگر جای بزرگتری مث کریم بوستان در خانواده بود چه حالی داشت. من گهگداری به این فکر می کنم که این اگاهی هم کار خداست.. بهتره اینجوری ببینیم قضیه رو... و در اخر میلیون ها برابر از سریال مضخرف ترکی بهتر و زیباتر و عمیق تر بود.
ناشناس 1398/03/18
سرتاسر سریال مملو از خشونت وتنش بودبه حدی که اعصاب بیننده رو بهم میریخت چند بار شاهد به اتیش کشیدن خونه وماشین بودن؟ چند بار تو سر وصورت هم مشت کوبیدن اخه؟ کدوم بردار چاقو میزنه به بردارش ! عشق به برادری که انقدر پسته که با پول حروم خونه زندگی لاکچری واسه خودش ساخته وانسانیت وشرع وقانون رو زیر پا گذاشته؟! واقعا داریم به کجا میریم؟!چهار روز دیگه ام تلوزیون شو برگزار میکنه وکلی جایزه بهشون میده وبهترین فیلم تو ماه رمضون میشه!
ناشناس 1398/03/19
یه فیلم چقد میتونه هندی باشه؟؟
وطنی 1398/03/21
سریال پول و بدون محتوا، رفتار دیوانه وار و بدون خرد و منطق افراد در نقش های مختلف بیشتر شبیه لباسهای بازاری دوخت است. کل داستان سریال شاید در 15 دقیقه قابل ارائه بوده که با طولانی شده آن فقط موجب هدر رفتن منابع مالی شده است.

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.