2019/07/23
۱۳۹۸ سه شنبه ۱ مرداد
چگونه شرایط سخت در زندگی را تحمل کنیم؟

چگونه شرایط سخت در زندگی را تحمل کنیم؟

به جای تمرکز بر تکالیفی که به نظرغیرقابل دسترسی هستند به سمت اهداف واقعی حرکت کنید. از خود بپرسید «امروز چه کاری می‌توانم انجام دهم که به حرکت من در مسیری که می‌خواهم طی کنم، کمک می‌کند».

دوات آنلاین-واژه تاب‌آوری را می‌توان توانایی بیرون آمدن از شرایط سخت یا تعدیل آن، تعریف کرد. در واقع تاب‌آوری ظرفیت افراد برای سالم ماندن، مقاومت و تحمل شرایط سخت و پر خطر است که فرد نه تنها بر آن شرایط دشوار فایق می‌آید بلکه طی آن و با وجود آن، قوی‌تر نیز می‌شود. تاب‌آوری درباره کسانی به کار می‌رود که در معرض خطر قرار می‌گیرند ولی دچار اختلال نمی‌شوند از این رو شاید بتوان نتیجه‌گرفت که مواجه شدن با خطر، شرط لازم برای کسب تاب آوری است اما شرط کافی نیست. عوامل تاب‌آور باعث می‌شود فرد در شرایط دشوار و با وجود عوامل خطرزا، ظرفیت‌های خود را در دست یابی به موفقیت و رشد کشف کند و از این چالش و آزمون به عنوان فرصتی برای توانمند کردن خود بهره جوید.

 

روش‌های ایجاد تاب آوری

روابط خود را گسترش دهید: روابط خود را با اعضای خانواده، فامیل و دوستان گسترش دهید و مستحکم کنید. دریافت کمک و حمایت از کسانی که به فرد علاقه مندند و به سخنان شان گوش می‌دهند، تاب‌آوری را تقویت می‌کند.

 

به سوی هدف‌های خود حرکت کنید: به جای تمرکز بر تکالیفی که به نظرغیرقابل دسترسی هستند به سمت اهداف واقعی حرکت کنید. از خود بپرسید «امروز چه کاری می‌توانم انجام دهم که به حرکت من در مسیری که می‌خواهم طی کنم، کمک می‌کند».

 

به فرصت‌ها به عنوان موقعیتی برای یافتن خود نگاه کنید: بسیاری از افراد در حالی که رویدادهای ناگوار و شرایط سخت را تجربه کرده اند، گزارش‌هایی از داشتن احساس خودارزشمندی فزاینده را بیان کرده اند. چشم انداز امیدوارانه را برای خود حفظ کنید: چشم اندازی خوش بینانه شما را قادر می‌سازد انتظار وقایع خوب را در زندگی داشته باشید و به جای نگرانی از آن چه از آن می‌ترسید، سعی کنید آن چه را که دوست دارید و می‌خواهید، تصور کنید. اعتقاد به آینده بهتر، احساس امید و هدفمندی، تاب آوری شما را به نحو شگفت انگیزی ارتقا می‌دهد.

 

تغییر را به عنوان بخش جدایی ناپذیری از زندگی بپذیرید: پذیرفتن رویدادهایی که نمی‌توان آنها را تغییر داد، به شما کمک می‌کند تا بر رویدادهایی که قابل تغییرهستند، تمرکز کنید. خود را به عنوان فردی ارزشمند و قابل احترام و توانمند بشناسید: بی قید و شرط دوست داشتن و سعی در شناخت نقاط مثبت خود و پرورش دادن آنها و از طرف دیگر شناخت نقاط ضعف خود و کتمان نکردن آنها دو فایده برای شما دارد. اول اینکه می‌توانید با شناخت درست نقاط ضعف خود و با واقع بینی، آنها را برطرف کنید. دوم اینکه اگر این ضعف‌ها قابل برطرف کردن نیستند، با پذیرش و کنار آمدن با آنها اعتماد به نفس، خود ارزشمندی و در نهایت سلامت روان خود را افزایش دهید.

 

احساس کفایت اجتماعی را در خود پرورش دهید: مهارت‌ها و راهبردهای اجتماعی شامل مهارت‌های  گفت وگو، جرات‌مندی و شنیدن صدای دیگران و احترام گذاشتن به دیگران را در خود پرورش دهیدو با دیگران همدل شوید. احترام متقابل به دیگران موجب به هم پیوستگی اجتماعی می‌شود و تاب آوری شما را در برابر دشواری‌ها افزایش می‌دهد.

 

منبع: آرمان

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.