2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
هر آنچه درباره کاخ گلستان باید بدانید+ آدرس، راه‌های دسترسی و ساعات بازدید

هر آنچه درباره کاخ گلستان باید بدانید+ آدرس، راه‌های دسترسی و ساعات بازدید

در خیابان پانزده خرداد و نزدیک به بازار بزرگ تهران در میدان ارگ،کاخ باشکوهی جای گرفته که از منحصر به فردترین مجموعه‌های تاریخی ایران به شمار می‌رود و در سی‌وهفتمین مراسم سالانه کمیته میراث جهانی یونسکو در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.

دوات آنلاین-اگر تا به حال از کاخ گلستان بازدید نکرده‌اید حتما رفتن به این کاخ و تماشای این اثر تاریخی را در برنامه‌های خود قرار بدهید.

 

در خیابان پانزده خرداد و نزدیک به بازار بزرگ تهران در میدان ارگ،کاخ باشکوهی جای گرفته که از منحصر به فردترین مجموعه‌های تاریخی ایران به شمار می‌رود و در سی‌وهفتمین مراسم سالانه کمیته میراث جهانی یونسکو در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.

 

کاخ گلستان همان‌ جایی است که ناصرالدین شاه در آن جشن تاجگذاری خود را برگزار و با این اقدام اهمیت این بنا را چند برابر کرد.

تصور کنید که در فاصله کمی از خیابان ۱۵ خرداد که صدا به صدا نمی رسد و بازار دستفروشان داغ است به مجموعه گلستان قدم می‌گذارید، دیگر خبری از آن همهمه نیست و حالا همه چیز صدای شرشر آب است و وزش نسیم خنک و صدای پرندگان. گویی زمان به عقب برگشته و هنوز ساکنان این کاخ در قید حیاتند، هنوز زندگی جریان دارد و برو و بیای قاجارها به راه است.

 

در گوشه‌ای از محوطه بازارچه‌ای کوچک اما پربار برپاست. در اینجا رنگ و نقش و عشق دست در دست یکدیگر داده اند تا آثاری زیبا پیش روی‌‌تان قرار گیرند. می‌توانید در این بازارچه تکه‌ای از هنر ایرانیان را بخرید و به گوشه ای از زندگی‌‌تان رنگی دیگر ببخشید.

 

این کاخ نمونه‌ای منحصر به فرد از معماری و تزئینات به شمار می‌رود که نمونه کاشی کاری‌های این مجموعه را در هیچ جای دیگری نمی‌توانید پیدا کنید.

 

این کاخ که با قدمتی بیش از ۴۴۰ سال از جاذبه‌های محبوب تهران برای گردشگران خارجی است‌، از مقرهای اصلی شاهان قاجار بوده و آلبوم‌خانه این مجموعه یکی از مهم‌ترین مخازن دنیا و دومین مخزن عکس و فیلم بعد از موزه بریتانیا به شمار می‌آید.

بازدید از کاخ گلستان برای معلولان مناسب نیست چرا که تنها به محوطه باغ مجموعه دسترسی راحتی دارند، سالمندان و ناتوانان جسمی هم ممکن است در بالا رفتن از پله‌های بناها دچار مشکل شوند.

 

چایخانه و کافه‌ای کوچک در این مجموعه برپاست که می‌توانید لحظاتی خوش و شیرین را در آن بگذرانید. بر روی صندلی بنشینید و در بنایی قاجاری با معماری ایرانی اروپایی، خود را به  یک نوشیدنی ایرانی یا فرنگی مهمان کنید و یا میان وعده‌ای خوشمزه بخورید.

 

خلاصه که محوطه کاخ گلستان شما را به سفری متفاوت دعوت می‌کند، جایی که لمس تاریخ برایتان لذت بخش‌تر از هرجای دیگری خواهد بود.

 

هزینه بازدید از این بنای شگفت‌انگیز ۲۵۰۰ تومان برای اتباع ایرانی و ۱۵۰۰۰ تومان برای اتباع خارجی است.

 

این هزینه شامل ورود به محوطه مجموعه گلستان است و برای ورود به هر یک از ساختمان‌ها باید بلیت جداگانه‌ای تهیه کنید.

 

 خلوت کریمخانی  در قسمت شمال غربی محوطه کاخ گلستان قرار گرفته و بازدید از آن رایگان است اما هزینه بازدید از عمارت تخت مرمر که قدیمی‌‌ترین بنای تاریخی کاخ گلستان است ۲۰۰۰ تومان برای اتباع ایرانی و ۸۰۰۰ تومان برای اتباع خارجی است.

 

موزه نگارخانه شامل تابلوهای نقاشی ایرانی متعلق به دوره قاجار، موزه مخصوص، شامل اشیاء اهدائی به پادشاهان قاجار، کاخ اختصاصی شامل تالارهای سلام، آینه، عاج، ظروف و برلیان، موزه حوض‌خانه شامل تابلوهای نقاشی اروپایی متعلق به دوره قاجار،‌ شمس‌العماره مرتفع‌ترین بنای موجود در کاخ گلستان و متعلق به عهد ناصری،‌عمارت بادگیر بنائی مربوط به دوره فتحعلی شاه با تزئینات معماری، موزه عکس خانه، حوض‌خانه،  عمارت بادگیر شامل عکس‌های تاریخی دوره قاجار،‌ عمارت الماس بنائی مربوط به دوره فتحعلی شاه با تزئینات معماری و اشیاء مرتبط و کاخ ابیض بخش‌ها و موزه‌های مجموعه کاخ گلستان را تشکیل می‌دهند.

 

بازدید کامل از این مجموعه برای اتباع ایرانی ۲۳ هزار تومان و برای اتباع خارجی ۱۰۲ هزار تومان هزینه دارد.

 

در این مجموعه عکسبرداری در موزه‌ها بدون استفاده از فلاش و سه پایه مجاز است،‌ ساعت بازدید از این موزه در بهار و تابستان از ساعت ۹ صبح تا ۱۸:۳۰ و در پاییز و زمستان از ساعت ۹ لغایت ۱۶:۳۰ است.

 

هزینه بلیط برای بازنشستگان کشوری و لشکری و افراد دارای کارت منزلت، افراد تحت پوشش کمیته امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور،  آزادگان، جانبازان، خانواده‌های شهدا و بسیجیان نیم بهاء است.

 

اگر قصد بازدید از کاخ گلستان را داشته باشید می‌توانید از ایستگاه‌های متروی میدان ۱۵ خرداد و میدان امام خمینی استفاده کنید.

 

پایانه‌های اتوبوسرانی میدان امام خمینی و قورخانه هم برای این منظور در دسترس است اما باید بدانید که تردد وسایل نقلیه در خیابان‌ها و محدوده منتهی به کاخ گلستان ( باب همایون - صور اسرافیل- داور - سبزه میدان ) ممنوع است.

 

منبع: فارس

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.