2024/04/16
۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
سرمایه‌گذاری در کدام بازارها در سال گذشته بیشترین سود را داشت؟

سرمایه‌گذاری در کدام بازارها در سال گذشته بیشترین سود را داشت؟

در سال گذشته از میان بازارهای پنجگانه میزان بازدهی بازارهای غیرمولدی همچون طلا و ارز بیش از سایر بازار‌ها بوده است و بازار پول و سرمایه که می‌تواند نقش مهمی در هدایت نقدینگی‌های سرگردان به سمت فعالیت‌های مواد و تولید داشته باشد، سهم کمتری داشته‌اند

دوات آنلاین-چند روزی است که پرونده اقتصاد ۹۷ بسته شده است. در این سال بررسی سمت‌وسوی حرکت بازارهای پنجگانه نشان می‌دهد به دلیل نوسانات بالای قیمت‌ها حجم بالایی از نقدینگی جذب بازارهای غیرمولد شده است. موضوعی که بخش تولید را تحت فشار گذاشت و در سال جاری معکوس شدن این روند از طریق ثبات قیمتی در بازارهای مختلف می‌تواند به نفع تولید و رونق تولید تمام شود.

 

در سال گذشته از میان بازارهای پنجگانه میزان بازدهی بازارهای غیرمولدی همچون طلا و ارز بیش از سایر بازار‌ها بوده است و بازار پول و سرمایه که می‌تواند نقش مهمی در هدایت نقدینگی‌های سرگردان به سمت فعالیت‌های مواد و تولید داشته باشد، سهم کمتری داشته‌اند.

 

سکه در صدر

در این سال بازار سکه و طلا پیشتاز بازدهی و کسب سود باقی ماند؛ به طوری که نرخ هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۱۸۸.۴ درصد افزایش یافت. در حالی که در آخرین روز سال ۱۳۹۶ نرخ سکه تمام یک میلیون و ۶۲۰ هزار و ۶۰۰ تومان بود. این رقم در آخرین روز سال گذشته به ۴ میلیون و ۶۷۵ هزار تومان رسید که گویای افزایش بیش از ۱۸۸ درصدی این کالاست. طلا نیز همپای سکه رشد قیمتی داشت. در سال گذشته نرخ هرگرم طلای ۱۸ عیار از ۱۵۳ هزار و ۳۶۴ تومان به ۴۲۹ هزار و ۸۷۰ تومان رسید. بدین ترتیب قیمت طلای ۱۸ عیار ۱۸۰.۲ درصد رشد داشته است.

 

ارز دوم شد

در رتبه دوم بازدهی بازار‌ها، ارز قرار دارد. نوسانات شدید قیمتی در بازار ارز باعث شد ضمن افزایش قیمتی انواع ارز‌ها نرخ سکه و طلا نیز تحت تاثیر قرار بگیرد. در بازار ارز با لحاظ دلار امریکا به عنوان ملاک این بازار، شاهد بازدهی ۱۶۵.۴ درصدی این بازار هستیم. بر این اساس دلاری که ابتدای سال گذشته ۴ هزار و ۸۵۷ تومان قیمت داشت، در آخرین روز این سال به ۱۲ هزار و ۸۹۴ تومان رسید. یورو نیز در این سال با رشد ۱۵۳ درصدی قیمت مواجه شده است؛ به طوری که یورو ۵ هزار و ۸۳۶ تومانی به ۱۴ هزار و ۸۰۱ تومان رسیده است.

 

مسکن؛ سوم در بازدهی

در رتبه سوم بازده‌ترین بازارهای سال ۹۷ مسکن قرار دارد. با وجودی که رشد بالای قیمتی در این بازار باعث شد تا خرید و فروش واحدهای مسکونی با افت قابل توجهی همراه شود، ولی این مانع از تداوم رشد قیمت‌ها در سال گذشته نشد.

برهمین اساس بهمن ماه سال گذشته میانگین قیمتی واحد مسکونی در پایتخت از مرز ۱۰ میلیون تومان گذشت. میانگین قیمتی شهر تهران در ابتدای سال گذشته برابر با ۴ میلیون و ۸۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان به ازای هر مترمربع بود که این رقم در بهمن ماه به ۱۰ میلیون و ۶۶۲ تومان افزایش یافت. بدین ترتیب بازار مسکن نیز با ۱۰۹ درصد (البته در ۱۱ ماه) در میان پربازده‌ترین بازارهای سال ۹۷ قرار داشته است.

 

بورس در رتبه چهارم

بازار سهام در سال گذشته عنوان چهارمین بازار پربازده را از آن خود کرده است. در این سال بازدهی بورس اوراق بهادار تهران به ۸۵.۵ درصد رسید. دراین سال شاخص کل بورس از ۹۶ هزار و ۲۸۹ واحد در ابتدای سال به ۱۷۸ هزار و ۶۵۹ واحد رسید. البته سال گذشته را می‌توان سال رکوردهای تاریخی بورس تهران نامید؛ چرا که دراین سال شاخص کل با عبور از مرز ۱۹۵ هزار واحدی بیش از ۱۰۰ درصد بازدهی برای سهامداران خود به ارمغان آورد؛ ولی با تغییر جهت اقتصاد ایران و افزایش نااطمینانی‌ها شاخص کل به تدریج عقب‌نشینی کرد و به کانال ۱۷۸ هزار واحدی بسنده کرد.

 

سپرده‌های بانکی آخر شد

در رتبه آخر بازدهی بازار‌ها، بازار پول یا سپرده‌های بانکی قرار دارد. در سال گذشته رشد بالای قیمت‌ها در بازار ارز و طلا و مسکن باعث شد تا انگیزه سرمایه‌گذاران برای سپرده‌گذاری در بانک‌ها کاهش یابد. ضمن اینکه بازدهی این بازار در بهترین حالت ۲۰ درصد بوده است. البته طبق مصوبه شورای پول و اعتبار حداکثر نرخ سود سپرده‌های بانکی ۱۵ درصد بوده است؛ ولی با روش‌های مختلفی که بانک‌ها برای جذب سپرده انجام می‌دهند و همچنین چسبندگی نرخ سودهای قبلی میانگین نرخ سود پرداختی با لحاظ اوراق سپرده ریالی - که با نرخ سود ۲۰ درصدی تا پایان سال گذشته اعتبار داشت -‌‌ همان سود ۲۰ درصدی را برای این بازار در نظر گرفت.

 

منبع: ایران

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.