2024/04/16
۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
نقد فیلم لهستانی جنگ سرد به کارگردانی پاول پاولیکوفسکی ؛عشق اولین قربانی است

نقد فیلم لهستانی جنگ سرد به کارگردانی پاول پاولیکوفسکی ؛عشق اولین قربانی است

این فیلم جایزه بهترین کارگردانی جشنواره کن را برد. «جنگ سرد» بعدها در جوایز فیلم اروپایی که در حکم اسکار سینمای اروپاست، حسابی موفق بود و برنده پنج جایزه از جمله جوایز بهترین فیلم نامه، کارگردانی و بهترین فیلم شد.

دوات آنلاین-فیلم سینمایی «جنگ سرد» به کارگردانی پاول پاولیکوفسکی محصول سال 2018 لهستان است که در جشنواره کن سال گذشته رونمایی شد. فیلم در همان زمان مورد استقبال منتقدان بین‌المللی سینما قرار گرفت و در حالی که دو فیلم آسیایی «دله‌دزدها» و «سوختن» در صدر جدول نظرسنجی منتقدان بودند، «جنگ سرد» سوم شد و عملاً بهترین فیلم اروپایی این جشنواره لقب گرفت.

 

این فیلم جایزه بهترین کارگردانی جشنواره کن را هم برد. «جنگ سرد» بعدها در جوایز فیلم اروپایی که در حکم اسکار سینمای اروپاست، حسابی موفق بود و برنده پنج جایزه از جمله جوایز بهترین فیلم نامه، کارگردانی و بهترین فیلم شد.

 

می‌دانیم کمتر پیش می‌آید که فیلم‌های غیرانگلیسی‌زبان، نامزد رشته‌های اصلی اسکار (فیلم، کارگردانی، فیلم نامه اقتباسی یا غیراقتباسی) شوند. از سال ۲۰۰۸ به این سو نیز تنها «عشق» اثر ماندگار میشاییل هانکه بوده که حداقل یک نامزدی برای جوایز اصلی اسکار داشته. این طلسم امسال با «جنگ سرد» و رقیب قدرش «روما» شکست. شاید اگر «روما» امسال ساخته نشده بود، «جنگ سرد» اصلی‌ترین مدعی دو جایزه اسکار بود: بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان و بهترین فیلم برداری.

 

«جنگ سرد» روایت داستانی عشق پرفرازونشیب میان زن و مردی لهستانی در سال‌های اول جنگ سرد و بحبوحه اختلافات میان بلوک شرق و غرب است. شاید اگر بخواهیم مضمون فیلم را در یک جمله توصیف کنیم، به شعار سریال «شهرزاد» برسیم: «در تندباد حوادث، عشق اولین قربانی است». کارگردان در همین فضا و طبق معمول سینمای این روزهای دنیا، کنایه‌هایی به کمونیسم می‌زند و از غربی‌ها طرفداری می‌کند؛ اگرچه این مضمون در میان اصل محتوای عاطفی فیلم، کمرنگ است.

 

فیلم در سه حوزه کارگردانی، بازیگری و فیلم برداری حرف‌های جدی برای گفتن دارد؛ به خصوص در فیلم برداری. با توجه به قاب‌های انتخابی کارگردان، «جنگ سرد» را می‌توان یک کلاس عکاسی تمام‌عیار دانست؛ فیلمی که باید روی پرده سینما دید و از قاب‌های مسحورکننده‌اش لذت برد. بازیگران مرد فیلم در سطح استانداردی بازی کرده‌اند، اما نقطه قوت فیلم در زمینه بازیگری، اجرای درخشان بازی جوانا کولیگ بازیگر زن نقش اصلی فیلم است. پاولیکوفسکی کارگردان فیلم نیز که فیلم برنده اسکار «ایدا» را در کارنامه دارد، در خلق اتمسفر عاطفی و شخصیت‌های نامتعادل فیلم موفق عمل کرده است.

 

«جنگ سرد» فیلم آرام و نسبتاً کم‌دیالوگی است. در فیلم از تعقیب و گریز، تعلیق و ماجراهای این چنینی خبری نیست و در عوض میزانسن، قاب‌های سینمایی و اجرای ظریف کارگردان، نقطه قوت آن است. بنابراین اگر سلیقه‌تان به اکشن‌های هالیوودی نزدیک است، بهتر است سراغ این فیلم نروید، زیرا احتمالاً «جنگ سرد» نمی‌تواند انتظار شما را برآورده کند.

 

منبع: خراسان- مصطفی قاسمیان

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.