2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
عمل جراحی آب مروارید چشم چه عوارضی دارد؟+  علایم آب مروارید و توصیه‌های پس از عمل

عمل جراحی آب مروارید چشم چه عوارضی دارد؟+ علایم آب مروارید و توصیه‌های پس از عمل

عمل آب مروارید، خارج کردن عدسی طبیعی کدر شده از داخل چشم و جایگزینی آن با یک عدسی یا لنز داخل چشم دائمی است؛ لنزی که برای همیشه در چشم باقی مانده و خراب یا فاسد نخواهد شد.

دوات آنلاین-ابتلا به آب مروارید چشم موضوعی بسیار شایع است و امروزه درمان آن که با انجام عمل جراحی انجام می‌شود کار دشواری نیست اما شما باید نشانه‌های آب مروارید را بدانید و از مراقبت‌های بعد از عمل و همچنین عوارض عمل آب مروارید مطلع باشد.

 

مهدیه نصراللهی چشم پزشک درباره عمل جراحی آب مروارید، اظهار کرد: عمل آب مروارید، خارج کردن عدسی طبیعی کدر شده از داخل چشم و جایگزینی آن با یک عدسی یا لنز داخل چشم دائمی است؛ لنزی که برای همیشه در چشم باقی مانده و خراب یا فاسد نخواهد شد.

 

وی ادامه داد: عمل  آب مروارید باید نزد پزشک متخصص انجام شود و  فرد پس از انجام عمل جراحی مرخص می‌شود؛ پس از مرخص شدن قطره‌های چشمی به بیمار داده می‌شود که باید به روش گفته شده، استفاده شود، به یاد داشته باید که در مراجعات بعدی به پزشکتان داروها را همراه داشته باشید.

 

 این چشم پزشک بیان کرد: دارو‌های تجویز شده توسط پزشکتان را به طور مرتب تا زمان تعیین شده مصرف کنید؛ پس از عمل جراحی به پشت بخوابید و از خوابیدن به سمت چشمی که عمل شده و یا به طرف شکم خودداری کنید، آرام باشید و از سرفه و عطسه کردن و زور زدن خودداری کنید، بلافاصله پس از عمل می‌توانید غذا بخورید، پرهیز غذائی خاصی ندارید و رژیم غذائی خاصی توصیه نمی‌شود.

 

نصراللهی  ادامه داد: از آرایش چشم پرهیز کرده و از مالش و دست زدن به چشم‌ و تغییر ناگهانی وضعیت سر خودداری کنید، شب‌ها که به بستر می‌روید نیاز به ریختن قطره نیست، بین ۲ قطره تجویز شده حداقل پنج تا ۱۰ دقیقه فاصله بگذارید؛ هنگام خوابیدن، روی چشم محافظ بگذارید و آن را با چسب ضد حساسیت بپوشانید.

 

وی افزود: محافظ باید تا سه الی چهار هفته پس از عمل جراحی هنگام خواب روی چشم باشد و در طول روز از عینک آفتابی استفاده کنید تا چشم کمتر اذیت شود، زیرا چشم عمل شده نسبت به نور خورشید حساس است، افزایش اشک ریزش و مقادیر کم ترشحات در هنگام بیدار شدن از خواب که باعث می‌شود مژه‌ها به هم بچسبد، بعد از عمل کاتاراکت طبیعی است؛ این ترشحات را می‌توانید با دستمال تمیز پاک کنید.

 

این چشم پزشک با اشاره به اینکه درد بعد از عمل را می‌توان با مصرف استامینوفن کاهش داد، گفت: روز بعد از عمل جراحی باید برای معاینه به مطب مراجعه کنید و تا بهبود کامل لازم است که چندین بار معاینه شوید، دید شما بلافاصله بعد ازعمل ممکن‌ است کامل نباشد اما به‌ تدریج بهتر خواهد‌ شد. در صورت از بین نرفتن درد به پزشک اطلاع دهید زیرا ممکن است فشار داخل چشم افزایش پیدا کرده باشد، همچنین کاهش ناگهانی بینائی را به سرعت به پزشک اطلاع دهید.

 

نصراللهی تشریح کرد: توجه داشته باشید که کیفیت بینایی پس از عمل به وضعیت شبکیه، سلامت عصب بینائی و سلامت سایر قسمت‌های چشم بستگی دارد که به‌تدریج کامل می‌شود، از آنجایی که لنز داخل چشمی تطابق ندارد، بیمار باید موقع انجام کار‌های نزدیک مانند مطالعه از عینک استفاده کند که حدود یک ماه پس از عمل تجویز می‌شود.

 

وی اظهار کرد: برای نماز خواندن پس از عمل جراحی مهر را روی پیشانی خود بگذارید و خم نشوید.

 

علائم هشدار دهنده

این چشم پزشک گفت: در صورت مشاهده علائم زیر با پزشک خود مشورت کنید؛  کاهش بینائی نسبت به روز‌های قبل، درد چشم و اطراف آن که با مسکن برطرف نشده است، افزایش قرمزی، تورم و ترشح چشم‌ها، شروع ناگهانی درد بالای کاسه چشم «ناحیه ابروها» و سردرد مداوم، دیدن نور‌های درخشان در میدان بینائی یا نور‌های صاعقه مانند، حرکت نقاط سیاه رنگ در جهات مختلف در میدان بینائی آب‌مروارید.

 

عوارض پس از عمل آب مروارید

وی با اشاره به اینکه عمل آب مروارید عمدتاً موفقیت آمیز است، گفت: عمل آب مروارید مشکل خاصی برای بیماران ایجاد نمی‌کند؛ درد خفیف و احساس تحریک و حساسیت به نور و تاری دید از عوارض معمول پس از عمل هستند، از عوارض احتمالی دیگر می‌توان به عفونت داخل چشم، اِدم قرنیه، خونریزی، افزایش فشار داخل چشم، جابجایی لنز کاشته شده و اِدم ته چشم اشاره کرد.

 

این چشم پزشک یادآوری کرد: ممکن است برای داشتن دید کامل پس از عمل استفاده از عینک سبک لازم باشد؛ معمول‌ترین مشکل پس از عمل کدورت بر روی کپسول باقیمانده است که با استفاده از لیزر این کدورت برداشته می‌شود، این عمل سرپایی است و نیاز به بستری ندارد.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.