2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
نظر مردم درباره برنامه عصر جدید ؛ ضعف در اجرا و داوری 4 داور مسابقه استعدادیابی

نظر مردم درباره برنامه عصر جدید ؛ ضعف در اجرا و داوری 4 داور مسابقه استعدادیابی

«عصر جدید» نمونه ایرانی یک برنامه استعدادیابی خارجی است که تلاش می‌کند تا به معرفی چهره‌های مستعد ایرانی پرداخته و راه را برای موفقیت آن‌ها هموار کند.

دوات آنلاین-عصر جدید از همان ابتدا به برنامه‌ای پرمخاطب تبدیل شد اما بسیار از بینندگان این برنامه انتقادهایی هم به آن دارند. بیشتر نقدها به موضوع داوری در این ربنامه و همچنین نحوه اجرای احسان علیخانی مربوط می‌شود.

 

تقلیدی غیرحرفه‌ای، ضعف اجرای علیخانی و هیات داوران و محدودیت‌های عمده صداوسیما سرفصل‌های انتقاد کاربران خبرآنلاین از برنامه «عصر جدید» بودند.

 

احسان علیخانی چهره مشهور تلویزیون، این شب‌ها نه با «ماه عسل» و «سه ستاره» بلکه با برنامه‌ای جدید و متفاوت نسبت به تجربه‌های پیشین خود مهمان خانه‌های مردم شده است، «عصر جدید».

 

برنامه‌ای که این روزها دیگر در میان مخاطبان تلویزیون شناخته شده و با بازخوردهای مثبت و منفی بسیاری نیز همراه بوده است.

 

«عصر جدید» نمونه ایرانی یک برنامه استعدادیابی خارجی است که تلاش می‌کند تا به معرفی چهره‌های مستعد ایرانی پرداخته و راه را برای موفقیت آن‌ها هموار کند.

 

پنجمین قسمت از این برنامه شب گذشته روی آنتن رفت، پخش پنج قسمت از «عصر جدید» این فرصت را در اختیار خبرآنلاین قرار داد تا در نظرخواهی از کاربرانش بخواهد، نظراتشان را درباره کیفیت این برنامه بیان کنند.

 

در مجموع ۳۵۶ نفر در سایت و اینستاگرام در نظرخواهی خبرآنلاین درباره برنامه «عصر جدید» شرکت کرده و نظرات متعدد و متنوعی را در این باره مطرح کردند که برآورد آن‌ها را می‌توان در قالب یک جمله بیان کرد: ضربدر قرمز کاربران به «عصر جدید» علیخانی.

 

برهمین اساس، اکثریت کاربران سایت خبرآنلاین نظر منفی درباره برنامه «عصر جدید» داشته و برای این نظرشان دلایل متعددی را مطرح کرده بودند.

 

کپی غیرحرفه‌ای و نمادی از غرب‌زدگی

عمده‌ترین انتقاد مطرح شده به کپی بودن این برنامه از یک برنامه استعدادیابی غربی اختصاص داشت. بخش عمده‌ای از کاربران معتقدند که «عصر جدید» یک کپی یا اقتباس نه چندان حرفه‌ای و بدون نوآوری است که هیچ رنگ و بویی از فرهنگ ایرانی در آن مشاهده نمی‌شود.

 

مانند کاربر بی نامی که در این باره نوشت: «یک کپی واضح و جزء به جزء از امریکن گات تلنت که حتی طراحی دکور میز داوران نیز کاملا تقلیدی و فاقد نوآوری انجام شده! انتظار این است مدیران و تهیه‌کنندگان تلویزیون با این دستمزدهای آنچنانی که می‌گیرند بیشتر نوآوری کنند و دست از کپی برداری از برنامه‌های آنورآبی بکشند.»

 

یکی از کاربران اینستاگرام نیز اینچنین نوشت: «برنامه کپی ناقص... کاش کپی‌هامون کمی بهتر بود.»

 

کاربرانی هم از جنبه دیگری به اقتباسی بودن این برنامه از یک شوی تلویزیونی غربی انتقاد داشتند و معتقد بودند که اگر تقلید از سبک زندگی غربی در جامعه مذموم است پس چطور کپی کردن یک چنین برنامه‌ای اشکالی ندارد.

 

کاربری به نام مینا در این باره نوشت: «مسئله اینه که همین جمله شما رو اگه ما توی یه جنبه دیگه از زندگی‌مون پیاده کنیم می‌گن چرا دارین از غرب تقلید می‌کنید و غرب‌زده شدین؟ همین خودش کپی کردن سبک زندگی نیست؟ نمی‌شه یه جا این‌وری بود و یه‌جا اونوری.»

 

اما بحث کپی بودن این برنامه به اینجا نیز ختم نمی‌شود، کاربران دیگری معتقد بودند که چه نیازی به اقتباس از چنین برنامه‌های غربی که با فرهنگ ایرانی همخوانی ندارد وجود دارد و خواستار تعطیلی این برنامه شدند.

 

کاربری به نام ایرانی در این باره این‌طور نوشت: «من موندم تو کار صداوسیما! مگه ما فرهنگ غنی و تمدن کهن نداریم که با هزینه‌های زیاد یه برنامه خارجی و مو به مو کپی میکنید؟ حتی نوع تشویق تماشاچیان هم تقلیدیه. واقعا آدم تاسف میخوره. مگه ماخودمون نمیتونیم مسابقه‌هایی با موضوع‌های جذاب و مرتبط با فرهنگ خودمون طراحی و اجرا کنیم؟ حالا باز اگه اصل موضوع و کپی میکردید و توش یه خلاقیت و چندتا طرحم از خودتون اضافه میکردید یکم قابل دفاع بود. این برنامه به نظر من به هیچ عنوان جالب نیست.»

 

حضور اضافی و اجرای مصنوعی علیخانی روی صحنه «عصر جدید»

بخش دیگری از نظرات منفی به احسان علیخانی و اجرای او باز می‌گشت، کاربران زیادی معتقد بودند که حضور علیخانی در برنامه هیچ توجیهی که ندارد بلکه باعث دلزدگی بینندگان و غیرجذاب شدن برنامه شده است. این کاربران در نظراتشان به شدت از نحوه اجرای او و واکنش‌هایی که نسبت به اجرای شرکت کنندگان و آرای داوران دارد گلایه‌مند بودند.

 

مانند کاربری به نام نولان که در این باره نوشت: «احسان علیخانی کاملا یه موجود اضافیه تو برنامه و از ترس اینکه تو شبکه‌های اجتماعی قضاوت نشه داور نشده و مجری شده.»

 

یا کاربر بی‌نامی که درباره مصنوعی بودن اجرای علیخانی اینطور نظر داد: «...احسان علیخانی هم که فقط بلده ادابازی کنده خیلی مصنوعی هستش.»

 

کاربری به نام مهدی نیز در این باره بیان کرد: «...مهمترین نکته برنامه این است که ما چیزی به نام مجری در این برنامه نداریم. صحبت‌های چرند و شعارگونه علیخانی در ابتدای برنامه واقعا مسخره است.»

 

مخاطبی که ناشناس نام داشت هم از اجرای علیخانی به این شکل انتقاد کرد: «...آقای علیخانی بعنوان مجری یک برنامه استعدادیابی شاد خیلی یکنواخت و کرخت هست فکر کنم هنوز موفق نشده خودش را از حال و هوای برنامه ماه عسل بیرون بیاورد.»

 

هیات داورانی که حرفه‌ای نیستند و تحقیر می‌کنند

دیگر مسئله که منتقدان زیادی در بین کاربران خبرآنلاین داشت، هیات داوران انتخاب شده برای این برنامه بود، ترکیب هیات داوران و نداشتن اشراف کامل به حوزه‌های مختلفی که شرکت کنندگان در آن مستعد هستند از جمله مسایل مطرح شده در این باره بود.

 

کاربری به نام محمد نظرش را اینطور نوشت: «معیار داوران اصلا مناسب نیست داوری که در حرکت ورزشی و رزمی تخصص ندارد فقط موسقی را خوب می‌فهمد نمی‌تواند درست و منطقی قضاوت کند و پیشنهاد هم این است که ای کاش رشته‌ها را جدا در حد سه رشته جدا می‌کردند، تا حق کسی خورده نشه.»

 

مخاطب دیگر سایت به نام علیرضا نیز که نظرش بیشتر مترکز بر یکی از داوران بود، نوشت: «داورهای برنامه هم بیشتر از اینکه داوری کنند ملاحظه می‌کنند. وصله ناجور داوری هم آقا بشیر حسینی هستند که کلا مبهوتند.»

 

یکی از دنبال کنندگان اینستاگرام خبرآنلاین نیز نوشت: «دلیل انتخاب خانم نونهالی که هیچ علمی نسبت به این برنامه و موضوعش ندارند چیه؟ آقای حیایی به عنوان داور بازیگران کافی بودند و البته یه جورایی تحت تاثیر سه عزیز دیگه قرار میگیرند و درست داوری نمیکنند ولی کلا بهتر از بقیه هستند. آقای بشیر حسینی هم اصلا به موضوع و برنامه واقف نیستند! و یه جورایی نقش نقل وسط رو دارند و علت انتخاب ایشون هم مشخص نیست! آقای عظیمی نژاد هم با وجود اینکه به علم موسیقی واقف هستند، خیلی اشتباه و بی علم داوری میکنند و انگار در این برنامه حضور پیدا کردند که دل بشکنند و ذوق بچه ها رو کور کنند.»

 

همچنین برخی هم نحوه قضاوت چهار داور این مسابقه را نمی‌پسندیدند و معتقد بودند که احساسی، غیرتخصصی و بدون دانش رای می‌دهند و احترامی برای شرکت‌کنندگان حاضر در این برنامه استعدادیابی قائل نیستند.

 

کاربری که رستمی نام داشت هم نقد خود را به این مسئله اینطور بیان کرد: «ضعف زیاد بدلیل عدم آگاهی کافی داوران، مثال دو داور هنرپیشه چه کارآیی دارند در حالی که کاربرد شخصی در حوزه مثلا کاری آقای ارشا اقدسی بیشتر کاربرد داشت یا اساس وجودی آقای دکتر در میان داوران چیست؟ ضعف عمده اول انتخاب داوران متناسب با موضوع برنامه است.»

 

کاربری به نام رضا نیز نوشت: «برنامه بدی نیست. ولی ضعف بزرگش تو نادآوریش هستش. البته حق دارن چون یه کم برا داوری کردن زودبراشون. عظیمی ونونهالی هنوز در جایگاهی نیستند که بتوانند قضاوت کنند کسی را چون خودشان در معرض قضاوت هستن.»

 

حسینی نیز با انتقاد از تحقیر شرکت‌کنندگان توسط داوران نوشت: «...در هر صورت نبایستی با غرور و احساسات شرکت کنندگان در مسابقه عصر جدید که بعنوان یک ایرانی دارای قابلیت خاصی در این برنامه شرکت نموده بصورت تحقیرآمیز از سوی داوران برخورد شود بلکه در صورت ضعیف بودن شرکت کننده، با تشویق راه‌های پیشرفت وی توسط داوران بصورت علمی تبیین شود.»

 

محدودیت‌های صداوسیما عامل تبعیض در حقوق زنان

از دیگر موضوعاتی که از سوی کاربران به شدت مورد انتقاد قرار گرفت، تاثیر محدودیت‌های صداوسیما بر این برنامه بود که منجر به حضور کمرنگ بانوان نیز در این برنامه شده است.

 

مانند هدیه که اینچنین نوشت: «در کشور ما به دلیل محدودیت‌ها اکثر شرکت‌کنندگان مرد هستند و وجهه خوبی از برنامه و حتی جامعه ارائه نمی‌دهد. بطوری که انگار در این کشور فقط مردها زندگی می‌کنند و زنی وجود ندارد. شاید اگر شبکه خصوصی داشتیم یا بصورت دی‌وی‌دی منتشر می‌شد، بهتر بود.»

 

کاربر بی‌نامی هم در این باره نوشت: «مسابقه‌ای که اینقدر خط قرمز دارد که در آن نیمی از استعدادهای جامعه یعنی زنان، حضور ندارند یک چیز آبکی و کلیشه‌ای و بدردنخور است. سهم زنان با استعداد این سرزمین از همچین برنامه‌هایی فقط جوک تعریف کردن یا همان استندآپ کمدی و چیزهایی مثل صداپیشگی هست.»

 

یا کاربر دیگری که درباره تاثیر محدودیت بانوان به این شکل نظر داد: «این محدودیت خانم‌ها خودش بزرگترین دلیل برای عدم اجرای برنامه هست.»

 

یکی از کاربران اینستاگرام خبرآنلاین هم با انتقاد از محدودیت‌ها نوشت: «تا وقتی که محدودیت دارن برای پخش استعدادها(مثل نشون ندادن ساز و یا خوانندگی بانوان) نمیتونن دم از مسابقه استعداد یابی بزنن. چه بسیار استعدادهایی که به خاطر خط قرمزهای صدا سیما نتونستن تو این برنامه شرکت کنند.»

 

گزینش ناعادلانه و کیفیت پایین شرکت‌کنندگان

نحوه گزینش شرکت‌کنندگان و کیفیت اجرای‌ها نیز دیگر مسئله‌ای بود که موجب گلایه‌مندی برخی از کاربران شد. مانند کاربری به نام رضا که نوشت: «به نظرم شرکت کننده‌های الکی رو نباید راه بدن مجری‌گری یا دوبلوری تلنت نیست اموزشی هستش به نظرم فقط باید استعدادها بیان.»

 

کاربری نیز سیستم گزینش را ناعادلانه دانست و نوشت: «شرکت کنندگان اکثرا ضعیف، حداقلی و بعضا اجرای بی‌محتوا مانند گویندگی یا خوانندگی(که اشکال این مسئله از نحوه گزینش توسط تیم علیخانی هست). سیستم انتخاب نفرات برتر و راهیابی به فینال هم ناعادلانه هست.»

 

موافقان «عصر جدید» چه نظری دارند؟

در میان سیل انبوه انتقادها از برنامه «عصر جدید»، بخشی از کاربران هم بودند که مشکلی با برنامه «عصر جدید» نداشته و معتقد بودند که این برنامه کیفیت خوب و قابل قبولی دارد و نیاز است تا به آن فرصت داد.

 

مانند علی که در این باره نوشت: «عالیه واقعا من خودم به شخصه فکر نمیکردم، ایرانیها اینقد استعداد داشته باشن خیلی خوبه که شکوفا میشن.»

 

کاربری نیز ایرانیزه شدن این برنامه را تحسین کرد و نظرش را بیان کرد: «برنامه خوب ایرانیزه شده و میتونه انقلابی تو صداسیمایی که بیشتر برنامه‌هاش آبکیه بوجود بیاره برنامه ای که هدف مشخصی داره.. بنظرم با وجود تمام محدودیت ها و شروع عالیه.»

 

تعدادی از کاربران نیز با وجود آنکه به ضعف‌های «عصر جدید» واقف بودند اما اعتقاد داشتند که این برنامه در قسمت‌های آینده بهبود پیدا کرده و کیفیت بهتری خواهد داشت.

 

مانند میلاد که نوشت: «به نظر من برای شروع و فصل اول خوب بوده. به هر حال برای تلویزیونی دارن برنامه میسازن که پر از محدودیته. ضمن اینکه دوستان اصلا توجه نمیکنن که America's Got Talent الان حدود ۱۴-۱۵ فصله که داره پخش میشه. خب قطعا این برنامه هم فصل اولش ایرادات زیادی داشته که به مرور اصلاح شده و به اینجا رسیده. عصر جدید هم اگر ادامه‌دار بشه قطعا کیفیتش با کامنتایی که دریافت میکنه بالاتر میره.»

 

عاطفه نیز همین نظر را داشت و نوشت: «خیلی برنامه خوبیه،،حداقلش اینه که جوونای ما میان و خودشون رو نشون میدن،،درسته که ایرادهایی رو هم داره ولی خب برای اولین بار بد نیست،تجربه میشه!»

 

مریم عزیزی نیز با حمایت از علیخانی اینطور نظر خود را مطرح کرد: «عده بسیاری معتقدند که به خاطر کپی بودن برنامه، جذاب نیست ولی آمریکن گات تلنت را همهٔ کشور ها کپی برداری کردند تا استعدادهای کشورشان را بشناسند،به نظر من برنامه جالبی است ولی میتواند بهتر هم باشد باید استعداد های خارق العاده تری را انتخاب کنند..احسان علیخانی سال‌هاست که با برنامه‌هایش مردم را تماشاگر تلویزیون می‌کند و همیشه ارزش بسیاری برای نگاه مخاطب قائل بوده و هست، کم کار می‌کند ولی کار خوب ارائه می‌دهد.»

 

منبع: خبر آنلاین

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها
شاپور داوددی 1401/04/26
برنامه عصر جدید دیگه به درد نمیخوره باید اسمش عوض بشه عصر کودک یعنی هرچی به فینال اومده یه مشت بچه هستش چه جوری هم احسان با افتخار داره حرف میزنه
فاطمه کیانی 1401/03/16
سلام خدمت شما و عوامل محترم این سایت. من اول هیچ نظری در مورد خانم ژاله صامتی نداشتم ولی بعد دیدم چرا. خانم صامتی هم خوبن. و. خیلی شوخ هستن. همه‌ی داور های عصر جدید خوبن خانم ژاله صامتی 🌹🌹 آقای امین حیایی 🌹🌹 اقای اسماعیلی 🌹🌹 اقای همایون فر 🌹🌹 واقعا ممنونم ازتون که داور های به این خوبی رو انتخاب کردید 🌹🌹 خانم ژاله صامتی هم خوبن. استعداد داوری کردن رو دارن. مثل بقیه ی داور ها 🌹🌹 فاطمه کیانی هستم 13 ساله از شهرکرد 🌸 🌸
فاطمه کیانی 1401/03/09
سلام خدمت شما و عوامل محترم این سایت. من اول هیچ نظری در مورد داور های فصل سوم عصر جدید نداشتم ولی بعد دیدم چرا! داور های فصل سوم عصر جدید هم خوبن. خانم صامتی آقای اسماعیلی آقای همایون فر آقای امین حیایی خانم ژاله صامتی خیلی شوخ هستن 🌹 🌹 ممنونم از شما که خانم ژاله صامتی آقای امین حیایی آقای همایون فر، و آقای اسماعیلی. رو برای داوری انتخاب کردید. 🌹 🌹 🌸🌸❤️❤️
هانیه ملکی 1401/03/03
سلام آقای علیخانی من معلول جسمی و حرکتی هستم که همیشه برنامه‌هایی که شما تهیه‌کنندگی آن را برعهده را تماشا می کنم و لذت می برم اگر بخواهم یک ویدئو غیر از استعداد یابی برای شما ارسال خواهم کرد باید چیکار کنم لطفاً پاسخ دهید ممنون
ناشناس 1401/03/02
سلام‌ . حق گروه دست خدا ضایع شد در برنامه نیمه نهایی عصر جدید. تاسف به این برنامه. خانم صامتی اصلا مناسب داوری نیست. اقای علیخانی هم خیلی به سوالات حریم خصوصی از شرکت کننده میپرسه!مخصوصا از کودکان.... ادب رو بیشتر رعایت کنند. اقای علیخانی. خدا قوت به همه تون.
اقا از تهران. ۳۴ ساله. 1401/03/02
سلام، داوری بسیار ضعیف در مورد خواننده ها، هر کس خوش لباس باشه اقای حیایی خوشش میاد، خانم صامتی اصلا حرفه ای داوری نمیکنه! عاشق صدای همه هست! خیلی خوشگل میخونن! در کل کیفیت برنامه فصل ۳ عصر جدید خیلی پایینه! اقای علیخانی هم زیاد حرف میزنه! سوالات نامربوطی از بچه ها و کم سن و سالها میپرسه! به زور آوردنت و....؟ خیلی سوالای بی ادبانه ای هست. اقای اسماعیلی هم خیلی زیاد تفسیر میکنه. در قسمت نیمه نهایی حق گروه( دست خدا ) ضایع کردین. و در شبهای دیگه هر چه خواننده هست رای الکی سفید میدن.
ناشناس 1401/02/26
خانم صامتی خیلی مهربان و خوب هستند
لیلا 1401/02/26
با عرض سلام خدمت اقای علیخانی بهتر بود مسابقه رو اسمش رو میگذاشتند برنامه کودکان و انتخاب کودکان برتر / تواین مسابقه همه بچه ها را برنده حساب کردید وبزرگان رو همه رد کردید/ چه استعدادهایی رو شما حذف کردید اصلا از برنامه راضی نبودیم
ناشناس 1401/02/18
آقای علیخانی در انتخاب داوری بهتره تخصصی عمل کنید خانم صامتی کیفیت برنامه رو زیر سوال برده مخاطب و عصبی میکنه این چه انتخابیه؟؟؟؟!!!ای کاش در فینال نباشه.اگه میشه ایشون رو حذف کنید
علی 1401/01/28
به نظر من اسماعیلی خیلی نظرش در رابطه با دو پسر موتورسواری غیر منسفانه بود .وایشان با وجود ادعایی که داره از داوری هیچی نمی دونه .

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.