2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
ریشه ضرب المثل‌ آب از سرچشمه گل آلود است ، چیست؟

ریشه ضرب المثل‌ آب از سرچشمه گل آلود است ، چیست؟

ضرب المثل آب از سرچشمه گل آلود است، از زبان عربی به فارسی ترجمه شده است

دوات آنلاین-هر ضرب‌المثلی که به کار می‌بریم یک ریشه و منشا مشخصی دارد. با ریشه ضرب المثل آب از سرچشمه گل آلود است آشنا شوید:

 

ضرب المثل آب از سرچشمه گل آلود است، از زبان عربی به فارسی ترجمه شده است. ریشه تاریخی آن، به این صورت است که خلفای اموی جمعا چهارده نفر بودند که از سال 41 تا 132 هجری قمری، در سرزمین پهناور اسلامی خلافت کرده اند.

 

در میان این خلفا هیچ کدام از نظر مقام و فضیلت و تقوا و بشردوستی، با خلیفه هشتم، عمر بن عبدالعزیز قیاس نمی‌شود. این خلیفه بزرگوار دستورهای اسلام را تمام و کمال اجرا می‌کرد و دوران کوتاه حکومتش با عدل و داد همراه بوده است.

 

خود او نیز بدون هیچ گونه تکلف و تجمل زندگی می‌کرد. او به خاندان رسالت، به ویژه حضرت علی علیه السلام ارادت خاصی داشت و بسیار عشق می‌ورزید و از اینکه بی خردان و کافران، به آن حضرت ناسزا می‌گفتند و آزار و اذیت می‌رساندند، بسیار آزرده خاطر می‌شد. تا جایی که این عملِ دشمنان را ممنوع کرد و با جوانمردی و فداکاری، در زمره اهل تقوا و نیکمردان قرار گرفت.

 

روزی عمربن عبدالعزیز، از عربی شامی پرسید: «عاملان من در دیار شما چه می‌کنند و رفتارشان چگونه است؟» عرب شامی با تبسمی زیرکانه گفت: «إذا طابَتِ العَینُ، عَذُبتِ الأنهارُ؛ چون آب در سرچشمه صاف و زلال باشد، در نهرها هم صاف و زلال خواهد بود. [و در مقابل همیشه آب از سرچشمه گل آلود است].»

 

عمربن عبدالعزیز از این پاسخ صریح و کوبنده عرب به خود آمد و درسی آموزنده گرفت.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.