2024/04/16
۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
بهترین روش برای پرورش خلاقیت کودکان 1 تا 11 ساله + معرفی بازی‌های مفید

بهترین روش برای پرورش خلاقیت کودکان 1 تا 11 ساله + معرفی بازی‌های مفید

سعی کرده‎ایم به معرفی بازی‎‏های خلاقانه و سرگرم کننده بپردازیم که به ‏‎راحتی با صرف مقدار کمی وقت و هزینه در هر خانه و شرایطی قابل اجرا شدن است

دوات آنلاین-بازی برای کودکان در حکم آب حیات است و به‏ خوبی می‌تواند بستر مناسبی برای رشد تخیلات کودک به ‌وجود بیاورد. همچنین نقش مؤثری در ارتباطات کلامی ‌و یادگیری زبان دارد. شاید اگر پدر و مادرها می‏دانستند تاثیر بازی بر جسم، روح و روان کودک‌شان تا چه اندازه اهمیت دارد، کمی بیشتر برای دلبندشان وقت می‏گذاشتند و برای داشتن دمی آرامش، حاضر نمی‏شدند فرزندشان را با گوشی و تبلت تنها بگذارند تا ذره ‌ذره استعدادها و تواناییهایش را به نابودی بکشانند.

 

این مطلب برای آن دسته از مادر و پدرهای نگرانی است که برای کودک‌شان برنامهریزیها کردهاند و دلشان نمی‏خواهد فرزندشان باری به هر جهت جلوی تلویزیون یا تبلت و گوشی به دست بزرگ شود و خلاقیت و هوش او برایشان مهم است.

 

در ادامه این مطلب، سعی کردهایم به معرفی بازی‏های خلاقانه و سرگرم کننده بپردازیم که به ‏راحتی با صرف مقدار کمی وقت و هزینه در هر خانه و شرایطی قابل اجرا شدن است. همچنین در این مطلب به انواع بازی ها اشاره می شود و چند توصیه هم به والدین برای بازی با کودکان شان داریم.

 

معرفی 6 بازی‌ متنوع برای همه سنین کودکی

«راضیه قلی‌زاده»، یک معلم و مامان پرشور و هیجان است که کلی بازی خوب و دوست‌داشتنی بلد است و همه بازی‏هایی را که میشناسد در یک صفحه اینستاگرامی به دیگران آموزش می‏دهد. از ایشان برای معرفی بهترین بازی های دوران کودکی کمک خواستیم و آن چه در ادامه می‌خوانید با کمک ایشان انتخاب و معرفی کرده‌ایم.

 

اسم بازی: مجسمهسازی با خمیر خانگی

گروه سنی: ۳+

هدف بازی: اعتماد به‌نفس، شناخت نقاط ضعف‌

ابزار مورد استفاده: آرد، نمک، رنگ خوراکی، کمی روغن و آب

 هزینه تقریبی: 20 هزارتومان

نحوه انجام: می‌توانید یک فنجان آرد، یک سوم فنجان آب و یک دوم فنجان نمک و کمی روغن را با هم مخلوط کنید و خوب هم بزنید. در صورت لزوم آب یا آرد به میزان کم اضافه کنید تا غلظت آن طوری شود که به راحتی بتوان اشکال مختلفی ساخت و به دست هم نچسبد. با استفاده از این خمیر، بچه‌ها می‌توانند به راحتی بازی کنند و شکل‌های مورد علاقه‌شان را بسازند. در خور ذکر است برای بچه‌های هفت سال به بالا خمیر می‌تواند بی‌رنگ باشد تا پس از خشک‌ شدن از آن ها بخواهید اثر خود را به‌دلخواه رنگ‌کنند.

 

اسم بازی: بازی میخ و نخ

گروه سنی: از 3 تا ۱۳ سال

هدف بازی: درک بُعد و فضا، تحریک هوش هندسی و ریاضی

ابزار مورد استفاده: تعدادی میخ، یک تابلوی چوبی (یک تکه چوب برای وصل میخ‌ها) و کاموای رنگی

هزینه تقریبی: 20هزارتومان

نحوه انجام: برای ساخت تابلوی میخ و نخ، مقداری میخ در فاصله‏های مشخص روی تابلوی چوبی بزنید، هرچه تعداد میخها بیشتر باشد امکان خلاقیت و نوآوری بیشتری برای فرزندتان فراهم می‏شود. از کودک تان بخواهید با کامواهای رنگی و پیچاندن آن ها دور میخ‏ها، شکلهای ذهنی مختلفش را روی تابلو پیاده کند. در خور ذکر است که برای کودکان کمتر از هفت سال برای بی‏خطر بودن، بهتر است طرحی را روی مقوا یا کارتن با خلال دندان سوراخ کنیم و از کودک بخواهیم نخ را از میان سوراخ‌ها رد کند و تصویری را که از قبل روی مقوا کشیدهایم ،کامل کند.

 

اسم بازی: نقاشی با دست و پا

گروه سنی: 3+ سال

هدف بازی: شناخت بدن، برقراری ارتباط با رنگ‌ها، تقویت هماهنگی چشم و دست،

ابزار مورد استفاده: آبرنگ یا رنگ‌خوراکی، قلم‌مو، کاغذ بزرگ و یک لیوان آب

هزینه تقریبی: 15 هزارتومان

نحوه انجام: نقاشی کردن با پا یا دست، شاید کار سادهای بهنظر برسد اما زمانیکه کودک شما متوجه می‏شود پا و دستش میتواند زمینه‌ای برای تبدیل شدن به شی‌ء دیگر شود، کلی به وجد خواهد آمد. برای این کار کودک را در مکانی که بتواند آزادانه نقاشی کند، قرار دهید و از کودک بخواهید بنشیند و با پا، دست یا انگشتانش طرحی روی کاغذ بیندازد و در نهایت آن نقش را به شکل دلخواهش دربیاورد.

 

اسم بازی: بازی‌های قلم و خودکاری

گروه سنی: 6 +

هدف بازی: افزایش هوش فضایی

ابزار مورد استفاده: کاغذ، مداد و پاک کن

هزینه تقریبی: 5 هزار تومان

نحوه انجام: چند نمونه بازی با قلم و خودکار وجود دارد که میتوانید در خانه، با کودک دلبندتان انجام دهید. یک مربع ۶ در ۶ شامل نقاط در یک صفحه ایجاد کنید. به نوبت هرکس نقاط را با یک خط بههم وصل کند. شما می‏توانید تنها دو نقطه در یک زمان به‏هم وصل کنید. اگر خط شما یکی از مربع‏ها را تکمیل کند، شما ابتدای اسم خودتان را داخل آن مربع بنویسید. فرد با بیشترین تعداد مربع‏ها برنده می‏شود. هنگامیکه کودک در بازی مسلط شد، این بار بازی را با نقطه‏های بیشتر شروع کنید.

 

اسم بازی: فیلم بسازید!

گروه سنی: ۷+

هدف بازی: اعتماد به‌نفس و تفکر انتزاعی

ابزار مورد استفاده: دوربین کوچک فیلمسازی یا گوشی، تعدادی وسیله برای ساخت دکور

هزینه تقریبی: هزینه ای ندارد

نحوه انجام: شخصیت‌های داستان می‌توانند عروسک‌های فرزندتان یا نقاشی‌هایی که کشیده ‌است و دور آن را بریده‌اید، باشند. اگر نمایش عروسکی را کمی شاد و خنده‌دار اجرا کنید، نکات آموزشی داستان بیشتر در ذهن بچه‌ها می‌ماند. پیشنهاد ما نصب اپلیکیشن «استاپ موشن» است. نکته مهم این که جای دوربین به هیچ عنوان تغییر نکند.

 

اسم بازی: حلقه حسی

گروه سنی: زیر یک سال

هدف بازی: تحریک حواس، کشف، افزایش توجه و هوش

ابزار مورد استفاده: حلقه و مقداری پارچه با جنس و بافتهای مختلف

هزینه تقریبی: 10 هزار تومان

نحوه انجام: برای ساخت این حلقه میتوانید از حلقه هولاهوپ، شیلنگ تمیز، مقوا، پارچه یا عایق لوله پلیاتیلن که در مغازههای ابزار فروشی موجود است، استفاده کنید. اندازه قطر حلقه باید طوری باشد که کودک داخل آن به‌ راحتی حرکت کند. حالا پارچه و روبان در جنس و بافتهای مختلف را مانند شکل، دورتا دور حلقه گره بزنید. با ساخت این حلقه زمینهای برای تجربه‌های غنی لمسی کودکان فراهم میکنید. توجه داشته باشید بهداشت و ایمن بودن وسایل را در نظر بگیرید، این وسیله را بهگونهای طراحی کنید که امکان کندن و بلعیدن توسط نوزاد پیش‏بینی شده باشد. ساخت این وسیله مزیت دیگری هم دارد، نوزاد هنگام بازی با آن روی شکم خود میخوابد. این حرکت باعث می‏شود ماهیچههای گردن او تقویت شود و به او در نشستن، خزیدن و راه رفتن در مراحل بعدی رشد کمک خواهد کرد.

 

آن چه باید درباره انواع بازی با کودکان بدانید

بازی فقط جسمی نیست!

بعضی از والدین تصور می کنند که برای بازی با کودک فقط باید به فکر بازی های جسمی باشند. ادامه این مطلب به شما ثابت می کند که این گونه نیست و بازی انواع گوناگونی دارد.

 

1- بازی‏های جسمی: این نوع بازیها از قدیمیترین انواع بازی هستند. کودک برای خارج کردن نیرو ( انرژی ) اضافی بدن خود یا رهایی از خمودگی و خستگی، اوقاتی را به بازی‏های جسمی اختصاص می‏دهد. بازی‌های جسمی می‏توانند به صورت گروهی و انفرادی یا ترکیبی از هر دو باشند.

 

2- بازی‌های تقلیدی: کودک در هر دوره‏ای دست به بازیهای تقلیدی میزند. او در آغاز به تقلید نقش مطمئن دوستان، والدین و کلا نزدیکان میپردازد و از ایفای نقش آن ها، بزرگ ترین لذت و تجربه را به دست میآورد. در دوران دبستان در بازی بیشتر نقش مربیان و معلمان را ایفا میکند و هنگامی که به سن نوجوانی نزدیک می‏شود، الگوی رفتاری او هم تغییر می‏یابد. درواقع از این زمان به بعد تقلید نقش از طرف کودک دیگر به عنوان بازی نیست بلکه آغازی برای چگونگی همخوانی با گروه‌های اجتماعی و ایفای نقش واقعی زندگی است.

 

3- بازیهای نمایشی: بازی نمایشی میتواند کمک کند تا کودک از خود مرکزی بیرون آید و متوجه بیرون خود  شود. همچنین به کودک فرصت میدهد تا شخصیت درونی خود را آشکار کند. اگرچه بازیهای تقلیدی و نمایشی با هم مشترکند اما در حقیقت بازی نمایشی خود نوعی از بازی تقلیدی است. نکته ظریف این جاست که در بازی تقلیدی، کودک سعی در تقلید نقش دارد در حالی که در بازی نمایشی کودک علاوه بر تقلید نقش، انتظار خود از آن نقش را هم بیان می‌کند.

 

4- بازیهای نمادین:  بازی نمادین زمانی آغاز می‏شود که کودک به‏ تدریج زبان می‏گشاید و توانایی کاربرد علایم و نمادهای زبان را دارد. بازیهای نمادین با بازی‏های تقلیدی و نمایشی تفاوت دارد. در بازیهای تقلیدی و نمایشی، کودک با استفاده از وسایل موجود به برون فکنی یا درون فکنی امیال و خواستههای خود میپردازد و از این طریق به لذتی درونی و برونی دست مییابد. در این نوع بازی کودک سعی دارد به اشیا و وسایل واقعی موجود در محیط خود دست پیدا کند و با آن وسایل بازی کند اما در بسیاری از اوقات، محدودیتها مانع دستیابی کودک به ابزار و وسایلی است که در بازی به آن نیاز دارد. در این مرحله است که کودک، برای حل مشکل خود، به بازی های نمادین روی می آورد.

 

5- بازی های تخیلی: بازی تخیلی ریشه در خلاقیت کودک دارد. تخیل کودک به مرور و همگام با رشد ذهنی او از مرحله بازی ها خارج می شود و به صحنه داستان ها و گفتارهایش کشانده می شود. نظریه پردازان معتقدند رشد تخیل کودک در هنگام کودکی و از طریق بازی می تواند باعث شود تا در زندگی بزرگ سالی، این کودکان به هنرمندان، نویسندگان، نقاشان، مخترعان و کاشفانی بزرگ تبدیل شوند.

 

 

چند نکته تستی که والدین برای بازی با کودکان باید بدانند

پدر و مادرش نباشید، همبازی اش باشید!

کودکان تکرار را دوست دارند بنابراین از این که کودک در بازی یک کار را مدام تکرار می کند، خسته نشوید او می خواهد آن چیز را کامل درک کند.

 

در هنگام بازی با فرزند، خود شما باید کوچک شوید و با او مثل یک همبازی رفتار کنید. در بازی پدر و مادر او نباشید، یک همبازی باشید.

 

اجازه دهید کودک فکر کند  برشما تسلط دارد و برای شما تصمیم می گیرد. در حین بازی هیچ وقت به او دستور ندهید و به گونه‌ای رفتار کنید که حس کند او مدیر است.

 

اگر دوست دارید کودکان خلاق و شادی داشته باشید سعی کنید خودتان خلاق و شاد باشید.

 

منبع: خراسان

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.