2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
روش مراقبت و نگهداری از سنبل هفت سین عید در خانه

روش مراقبت و نگهداری از سنبل هفت سین عید در خانه

این گل‌های زنگوله‌ای معطر و خوشرنگ می‌توانند دو سه هفته مهمان نوروزی ما باشند. البته مدت این مهمانی بستگی به دمای هوای خانه دارد. هر چه دما خنك‌تر باشد این زمان بیشتر هم می‌شود.

دوات آنلاین-گرچه سنبل جزو هفت‌سین اصیل ایرانی نبوده ولی در سال‌های اخیر، شنیدن اسمش همه‌مان را می‌برد به بازار عید و سفره هفت سین. امروز می‌خواهیم با یك سؤال برویم پیشواز بهار. گلدان سنبل پارسال‌تان را هنوز نگه داشته‌اید یا با خودتان گفته‌اید عمرش را كرده، برای چه باید نگه دارم؟ اگر نگهش داشته‌اید كه چه بهتر وگرنه این نكات را برای سنبل جدید امسال یاد بگیرید .

 

این گل‌های زنگوله‌ای معطر و خوشرنگ می‌توانند دو سه هفته مهمان نوروزی ما باشند. البته مدت این مهمانی بستگی به دمای هوای خانه دارد. هر چه دما خنك‌تر باشد این زمان بیشتر هم می‌شود. ممكن است بگویید هوای ایام عید كه خنك است. درست است هوای بیرون خنك است، اما در مناطق معتدل و سرد كشور هنوز وسایل گرمایشی روشن است و گرمای خانه برای سنبل خوب نیست و باعث ریزش گل‌هایش می‌شود. نزدیك پنجره جنوبی بهترین جا برای نگهداری آن است. نور مستقیم هم گل را می‌سوزاند.

 

سر انجام گل خشکیده

خیلی از ما هر سال یك گلدان سنبل برای سفره هفت‌سین می‌خریم و بعد از خشك شدن گل، آن را دور می‌اندازیم در صورتی كه می‌شود از همان پیاز برای نوروز سال بعد دوباره، گل گرفت. یادمان باشد هر چه پیاز درشت‌تر باشد گل هم درشت‌تر است و قاعدتا ماندگاری‌اش هم بیشتر. هر چند با روال طبیعی، پیاز در سال دوم گلش كوچك‌تر از سال اول است. پس گل درشت‌تر یعنی پیاز بهتر و این همان فاكتور خوبی است كه در سال بعد به كارمان می‌آید.

 

نتیجه چند چند است؟

پیازها دارای سه گردش زندگی هستند. گرما ـ سرما ـ گرما. گرمای اول مربوط به فصل گلدهی در بهار است. سرما هم كه مربوط به زمان خواب زمستانه‌اش است. گرمای دوم هم برای رشد دوباره‌اش در بهار سال بعد است. سنبل هم كه یك گل پیازی است رسیدگی زیادی نمی‌خواهد، فقط كمی دقت در جابه‌جایی‌اش و توجه به این سه گردش، نتیجه‌اش می‌شود داشتن یك گلدان زیباتر.

 

با گلدان خشكیده چه کنیم؟

 بعد از تمام شدن دید و بازدیدها و خشك شدن گل، گلدان را در جای خنك می‌گذاریم و تا زمانی كه برگ‌هایش سبز است به آن آب می‌دهیم تا پیاز كاملا سفت شود. برگ‌ها منبع تغذیه پیاز هستند، بنابراین برای زرد و خشك شدن‌ آنها نباید عجله كرد. برگ‌ها كه ریخت، آبیاری را قطع می‌كنیم. زمان ریزش برگ‌ها بستگی به دمای هوا دارد كه معمولا این زمان با گرمای هوا مصادف می‌شود. در حالت طبیعی وقتی پیاز به قدر كافی سفت شود برگ‌ها خود به خود می‌ریزد، ولی می‌توانیم با قیچی آنها را كف بر كنیم. فقط حواسمان باشد اگر آبیاری بیشتر از حد معمول باشد، پیاز می‌گندد.

 

جایی از همه جا بهتر

حالا بهتر است گلدان را به یك جای خنك و تاریك منتقل كنیم تا پیاز سالم و زنده بماند. خنك بودن می‌تواند روی اندازه گل در سال بعد مؤثر باشد. این محل خنك می‌تواند گوشه حیاط، روی تراس، روی راه پله، انباری، پاركینگ یا هرگوشه خنك خانه باشد. در این حالت روی گلدان را حتما با یك روزنامه یا گونی می‌پیچیم یا از یك سرپوش پلاستیكی سیاه استفاده می‌كنیم. استفاده از گونی یا روزنامه برای این است كه پیاز بتواند نفس بكشد. دلیل پوشیدن روی آن هم این است كه گیاه نور نبیند و بفهمد فصل استراحتش است و به خواب برود. اگر پیاز خواب نرود سال بعد گل درشتی نمی‌دهد.

 

یك كلمه هم از بزرگ‌ترهای گل و گیاه

بهتر است تجربه اولی‌ها این كار را نكنند، ولی آنهایی كه در این كار سررشته دارند، می‌گویند می‌توانید پیاز را هم از گلدان در بیاورید، لای یك روزنامه بپیچید تا عرق نكند و در همان جای خنك و تاریك نگهداری كنید. اگر خواستید پیاز را از گلدان خارج كنید نیازی به شستن آن نیست. فقط خاك دورش را بتكانید.

 

یك روش دیگر برای نگهداری سنبل

 بعضی‌ها حتی آن را در یخچال نگهداری می‌كنند كه این كار، روش چندان مناسب و مرسومی نیست. دمای یخچال باید حدودا ۵ تا ۱۰ درجه باشد. بهتر است قبل از انتقال پیاز به یخچال آن را با قارچ كش ضدعفونی كنید تا در این فضا، آلوده نشود. مدت زمان بیرون ماندن پیاز از گلدان از اوایل خرداد تا حوالی دی و بهمن به درازا می‌كشد. بعد از پایان این دوره، پیاز را در گلدان می‌كارید.

 

گل چه وقت بیدار می‌شود؟

نوبتی هم كه باشد حالا نوبت بیدار شدن گل است. این اتفاق معمولا اواخر زمستان می‌افتد. بهمن بهترین زمان بیداری است كه حدود 11 ماه از خواب گل گذشته. این موقع بروید سراغ گلی كه در این مدت اصلا به آن آب نداده‌اید و ریشه‌اش كاملا خشك است، بدون دیدن نور و دادن آب. خطر سرما كه رفع بشود یعنی نزدیك عید، گل یواش یواش بیدار می‌شود شروع می‌كند به رشد و به صورت اتوماتیك جوانه می‌زند. البته اگر بهمن گل را وادار به گلدهی كنید زود است. پس دوباره روی گلدان جوانه زده را بپوشانید تا یك ماه بعد. حدودا سه هفته تا یك ماه مانده به عید وقتش است شروع كنید به عملیات اصلی بیدار كردن گل.

 

زنده كردن سنبل

در اسفندماه چیزی كه داخل گلدان دارید یك یا چند پیاز جوانه زده است با توده‌ای از ریشه و خاك خشك. طوری كه به‌راحتی از گلدان خارج می‌شود. بعد از خارج كردن از گلدان، یواش یواش با دست مقداری از خاك دور ریشه را بتكانید. ته گلدان را خاك تازه بریزید و پیازها را برگردانید سر جایشان. دوباره خاك تازه را دورش بریزید. با نوك انگشت چند ضربه به دیواره بیرونی گلدان بزنید تا خاك، خوب دورپیازها جا بگیرد. اگر پیازهای توی گلدان چندتایی است و می‌خواهید آنها را از هم جدا كنید و هر كدام را در گلدان جداگانه‌ای بكارید همین اول، این كار را بكنید وگرنه نیازی نیست دست نزنید. بعد آن را آب دهید، از فضای تاریك بیرون بیاورید و به جای گرم و نورداری مثل فضای اتاق منتقل كنید. یك هفته بعد، برگ‌هایش سبز می‌شود و بعد از آن غنچه می‌دهد. كل پروسه زنده كردن تا غنچه دهی حدود دو هفته زمان می‌برد. البته بسته به شرایط خانه شما و اندازه پیاز، ممكن است این زمان كم و زیاد شود.

 

خاك  مناسب 

خاك سنبل باید خیلی سبك باشد. طوری كه بعد از هر بار آبیاری آب در آن نماند و سریع از زیر گلدانی خارج شود. جنس خاك می‌تواند شبیه ماسه‌های ساحلی باشد كه با كود برگ مخلوط و تقویت شود. البته می‌توانید از خاك‌های آماده سبك مثل پیت ماس هم استفاده كنید.

 

آب و کود سنبل

یادتان باشد فاصله بین دو آبیاری به قدر خشك شدن خاك پای گلدان است. اگر تا بهمن ماه گلدان‌تان جوانه نزد، شروع كنید به آبیاری‌اش. سه چها ر روز كه آب بدهید جوانه می‌زند و بالا می‌آید و این یعنی جوانه فعال شده.  می‌دانید هر چه هوا گرم‌تر باشد سرعت گلدهی بالاتر است و هوای خنك گلدهی را به تأخیر می‌اندازد. پس ما می‌توانیم بسته به وضعیت گل و شرایط دمایی، زمان گلدهی را خودمان مدیریت كنیم. اگر دلتان یك گل شاداب و سرزنده‌تر خواست، می‌توانید همزمان با آبیاری و تا قبل از گلدهی، دوبار كود ورمی كمپوست را در آب حل كنید و پای گل بریزید. كود ورمی كمپوست هم به‌راحتی از گلفروشی‌ها قابل تهیه است.

 

عملیات فریب

در آخرین روزهای اسفند و برای رساندن گل به شب عید می‌توانیم گلدان را از روی تراس برداریم و ببریم داخل اتاق. با این كار به گل شوك وارد شده و در واقع گل را گول زده‌ایم . این طوری گل فكر می‌كند عید شده و گل می‌دهد. گل لاله را هم می‌توانید با همین روش در خانه گلدار كنید.

 

منبع: جام جم

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.