2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
زنان تا چند سالگی می‌توانند باردار شوند؟

زنان تا چند سالگی می‌توانند باردار شوند؟

افزایش سن به طرز قابل توجهی می تواند بر باروری زنان اثر گذار باشد. شاید بتوان گفت سن مهمترین عامل در باروری زنان است.

دوات آنلاین-یکی از سوالات رایج در میان خانم‌ها این است که تا چند سالگی می‌توانند باردار شوند. واقعیت این است که هر چه سن افزایش یابد توانایی باروری کاهش پیدا می‌کند.

 

تاثیر سن بر بارداری

افزایش سن به طرز قابل توجهی می تواند بر باروری زنان اثر گذار باشد. شاید بتوان گفت سن مهمترین عامل در باروری زنان است.

 

تخمک ها در بدن زنان در دوران جنین خود آن ها تشکیل می شود و با آن ها به دنیا می آید. با بالا رفتن سن زنان، سن تخمک ها نیز بالا می رود و از تعداد و کیفیت آن ها کاسته می شود. البته سن مردان نیز تا حدودی تاثیر گذار خواهد بود.

 

هر چه سن زنان بیشتر می شود مدت زمان بیشتری برای بارور شدن نیاز است. همچنین خطر سقط و دیگر مشکلات بارداری و زایمان نیز بیشتر خواهند شد.

 

حقایقی در مورد سن بارداری

پس از سن 32 سالگی شانس باروری زنان شروع به کاهش می کند. پس از 35 سالگی این کاهش شانس شدت می گیرد و پس از 40 سالگی میزان باروری به نصف می رسد.

 

شانس باروری در 30 سالگی در هر ماه 20% و در 40 سالگی در هر ماه 5% است.

 

مشکلات زایمان و احتمال نیاز به سزارین اجباری در سنین بالاتر بیشتر می شود. در سن بالاتر احتمال بیشتری برای تولد نوزادان دارای بیماری های مادرزادی وجود دارد.

 

در سن 35 سالگی احتمال مرده به دنیا آمدن جنین 2.5 برابر سنین پایینتر است و پس از 40 سالگی این احتمال به 5 برابر می رسد.

 

آیا باید برای بارداری در سنین بالا به پزشک مراجعه کرد؟

به طور کلی زمانی باید به پزشک در رابطه با باروری مراجعه کرد که مشکلی وجود دارد. درست است که احتمال باروری در سنین بالا کم می شود ولی افراد جوانی هم هستند که با سنین بسیار کم دچار مشکل هستند و باید به پزشک مراجعه کنند. زمانیکه یکسال از اقدام به بارداری بگذرد و بارداری اتفاق نیفتد زمانی است که باید از پزشک در این رابطه کمک گرفت.

 

تخمک منجمد

افرادی وجود دارند که نگران افزایش سن خود هستند و از طرفی آمادگی لازم برای فرزند دار شدن را ندارند. فریز کردن یا انجماد تخمک ها یکی از راه های مناسب برای این افراد است تا شانس باروری خود را از دست ندهند.

 

تخمک فریز شده در بانک مخصوص نگهداری می شود و در زمان مورد نیاز در اختیار والدین قرار داده خواهد شد. در این صورت سن زیستی تخمک فریز شده کمتر از سن زیستی تخمک های درون بدن مادر است. این روش از سال 1986 معرفی شده و البته موافقان و مخالفانی دارد.

 

به طور کلی آخرین سن بارداری زنان و در واقع پایان فرصت بارداری زمانی است که وارد مرحله یائسگی شوند.

 

منبع: ایده شات

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.