2024/04/18
۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
ریگ یلان کجا است و چه ویژگی‌هایی دارد؟

ریگ یلان کجا است و چه ویژگی‌هایی دارد؟

اگر اهل کویرنوردی هستید حتما باید به ریگ یلان بروید. معرفی کامل این منطقه را در اینجا بخوانید.

دوات آنلاین-ریگ یلان یکی از عرصه های بیابان جهانی لوت است که وقتی انسان به این وادی پا می گذارد در برابر هیبت آن حیرت زده می شود.

 

ریگ یلان در شرق لوت مرکزی قرار گرفته و نقطه تلاقی سه استان خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان است.

 

مسیر رفتن به ریگ یلان

برای رسیدن به ریگ یلان یکی از بهترین مسیرها روستای « دِهسَلم» در جنوب غربی شهر نهبندان واقع در خراسان جنوبی است که در فاصله 35 کیلومتری به ریگ یلان قرار دارد.

ریگ یلان منطقه ای کویری و بسیار زیبا است

نخل‌های سر به فلک کشیده و سرسبز این روستا در کنار تپه‌های ماسه ای بیابان لوت منظره‌ای زیبا و شگفت‌انگیز را برای هر بیننده‌ای رقم می‌زند.

 

راهی که از دهسلم به ریگ یلان می رود را باید با آفرود پیمود و هر جا تجمع عظیم ماسه ها دیده شود همانجا مقصد است.

 

کوه های ماسه ای با چاله های عمیق که حاصل بادهای 120 روزه سیستان است از هم فاصله گرفته و رسیدن به ریگ یلان را صعب العبور کرده است.

 

دیدنی های ریگ یلان

ریگ یلان یکی از بیابان های بکر و دست نخورده ای است که مرتفع ترین هرم های ماسه ای دنیا انسان را بهت زده می کند. مخصوصا زمانی که گام هایت در میان ماسه های لوت بلعیده می شود.

 

راهکار مردمان محلی برای بالارفتن از تپه های ماسه ای ریگ یلان قدم برداشتن بدون کفش است. این کار لذت ماساژ کف پا توسط ماسه های ریز را بیشتر می کند.

 

پیش از این گفته می ‌شد که در این مناطق نه پوشش گیاهی وجود دارد و نه جانوری زندگی می‌کند اما جالب است بدانید در ریگ یلان و در بیابان لوت حیات انواع گونه‌های جانوری و گیاهی به صورت ظریف و شکننده‌ای در جریان است.

 

روباه شنی ،آگامای اندومیک لوت، انواع بندپایان از جمله رتیل اندومیک لوت از گونه‌های شاخص جانوری این منطقه است. دامان بیابان در ریگ یلان آنقدر پاک است که حتی اگر کسی سرتاپا زیر ماسه برود غباری از ماسه ها بر تنش نخواهد ماند.

 

سایه های درختان تاغ و اسکنبیل هم پراکنده و دور از هم در برخی نقاط ریگ یلان بی باک، صبور و بدون چشم داشت آب، نوازش گر چشم های هر بیننده ای هستند.

 

ریشه های اسکنبیل که روی ماسه ها خزیده اند انگار دست به سویت دراز کرده اند تا قدم هایت را راحت تر از ماسه ها بیرون بکشی.

 

برای رسیدن به قله باید از میان کاسه های شنی گذشت و از خط های باریکی که با دست باد بر تپه ها ایجاد شده عبور کرد تا به دروازه لوت رسید.

 

آرامش کنار تپه های شنی

یک طبیعت گرد که برای نخستین بار از خراسان شمالی به ریگ یلان نهبندان سفر کرده است در وصف آن به خبرنگار ایرنا می گوید: با دیدن مناظر ریگ یلان جز شکوه و عظمت چیزی به ذهن آدمی نمی رسد.

 

رامین محمد زاده خانی با اشاره به آرامش وصف ناپذیر در کنار تپه های شنی عظیم می افزاید: این تپه های شنی لحظه به لحظه عظمت و قدرت خداوند را به انسان یادآوری می کند.

 

وی ادامه می دهد: بیابان و کویر همان جایی است که انسان از هر نقطه ای به خداوند نزدیکتر می شود.

 

یک لیدرتور از دامغان نیز طبیعت بکر ریگ یلان را مناسب مدیتیشن ( تمرین تمرکز ذهن) می داند و می گوید: این جا می توان فارغ از همه هیاهوها آسوده بر تن ماسه ها خوابید و سبک بال روح خود را در آسمان آبی به رقص درآورد.

 

معصومه ذوالفقاریان که پیش از این سفرهایی به سایر کویرها هم داشته ادامه می دهد: در مقایسه با کویرها و بیابان های دیگر، ریگ یلان یک منطقه بکر و دست نخورده است.

 

وی می افزاید: اینجا پاکی، موج می زند و انسان دلش می خواهد تمام تن و روان خود را روی ماسه ها رها کند.

چگونه به ریگ یلان سفر کنیم

ترین های بیابان لوت

مدیر پایگاه میراث جهانی بیابان لوت در خراسان جنوبی نیز با اشاره به «ترین» های این بیابان می گوید: گرمترین نقطه جهان در این منطقه واقع شده و گردشگرانی از سراسر دنیا تمایل دارند این گرما را تجربه کنند.

 

زهرا رضایی ملکوتی اضافه می کند: علاوه بر آن بلندترین تپه های ماسه ای، بلندترین و طویل ترین کلوت ها و نبکاهایی که در زمره بلندترین های جهان هستند در بیابان لوت واقع شده اند.

 

وی می افزاید: بعد از ثبت جهانی این اثر طبیعی منحصر به فرد، آمار گردشگران خصوصا گردشگران خارجی افزایش چشمگیری داشته است.

 

ملکوتی از ایجاد زیرساخت هایی برای حضور گردشگران در بیابان لوت خبر می دهد و می گوید: خانه های بوم گردی رشد خوبی داشته و اکنون سه خانه بوم گردی و یک کمپ گردشگری در دهسلم آماده پذیرایی از گردشگران است.

 

مدیر پایگاه میراث جهانی بیابان لوت در خراسان جنوبی یادآور می شود: گام به گام برای معرفی و حفاظت یکپارچه لوت پیش می رویم که در همین راستا کنترل و هدایت صحیح تورها و گردشگران به بیابان لوت و تعیین مسیرهای گردشگری تعریف شده از آن جمله اند.

 

اگر کسی قصد سفر به ریگ یلان را داشت به تنهایی نمی تواند راهی بیابان لوت شود چون صعود به مرتفع ترین هرم های ماسه ای کره زمین کار چندان آسانی نیست.

 

می توان این ماجراجویی را با همراهی آژانس هایی که تا به حال سفرهای متعددی داشته اند انجام دارد و هماهنگی های محلی و انتظامی نیز از الزامات است.

 

اولین اینفوتورخراسان جنوبی با حضور جمعی از تورگردانان داخلی و خارجی و مدیران آژانس های گردشگری از استان های تهران، چهارمحال و بختاری، یزد، مشهد و سمنان به مدت سه روز از 10 تا 12 بهمن امسال با سفر به شهرستان های بیرجند، نهبندان و خوسف برگزار شد.

 

همایش بین المللی بیابان لوت نیز قرار است اردیبهشت سال آینده در بیرجند برگزار شود. به گفته مسئولان در راستای این همایش سلسله کارگاه های آموزشی برای تورگردانان و جامعه خبری برگزار می شود که این اینفو تور مقدمه آن بود.

 

بیابان لوت که با تلاش مسئولان کشورمان سال 1395 در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت بین استان های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان مشترک است.

 

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.