2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
آنچه درباره قانون سفته باید بدانید

آنچه درباره قانون سفته باید بدانید

سفته تعهدنامه ای است که به موجب آن امضا کننده تعهد می کند مبلغی وجه را در زمان معین یا به محض مطالبه از سوی دارنده، در وجه حامل یا شخص معین یا به حواله کرد آن شخص پرداخت کند.

دوات آنلاین-امروزه در معاملات جایگاه اسناد تجاری (چک، سفته و برات) به درستی تعیین نشده و همین امر موجب شده مردم با صدور چک‌های مدت‌ دار یا صدور چک به عنوان تضمین، از این سند تجاری به جای سفته استفاده کنند یعنی چک‌هایی صادر ‌می شود که اساساً  قصد پرداخت آن ها وجود ندارد.

 

شایان ذکر است که سفته یک سند تعهد پرداخت است که در آن امضا کننده تعهد می کند مبلغ مندرج در آن را در موعد مقرر پرداخت کند بنابراین اگر دارنده سفته بخواهد از مزایای قانونی این سند استفاده کند باید با مقررات آن آشنا باشد وگرنه دارنده آن نمی تواند از امتیازات این سند تجاری استفاده کند و تنها قادر است در دادگاه به عنوان یک نوشته عادی به آن استناد کند.

 

از نظر قانونی به چه سندی سفته گفته می شود؟

سفته تعهدنامه ای است که به موجب آن امضا کننده تعهد می کند مبلغی وجه را در زمان معین یا به محض مطالبه از سوی دارنده، در وجه حامل یا شخص معین یا به حواله کرد آن شخص پرداخت کند.

 

شرایط شکلی سفته چیست؟

سفته باید حاوی موارد ذیل باشد:

الف) امضا یا مهر صادرکننده

 ب) نام و نام خانوادگی صادر کننده (متعهد)

ج) گیرنده وجه (متعهد له)

 د) تاریخ صدور

ه) مبلغی که باید پرداخت شود

و) موعد پرداخت

 

چرا استقبال مردم از چک بیشتر از سفته است؟

امروزه سفته به دلیل هزینه تمبرآن و از طرف دیگر با ضمانت اجرای پایین تر از چک با اقبال کمتری روبه رو است در حالی که چک یک سند ارزان قیمت با ضمانت اجرایی بالاست. همین امر در بازار کنونی موجب استفاده از چک به جای سفته شده است. اگر چه قانون گذار تلاش کرده تا از جنبه کیفری چک بکاهد اما این موضوع که مردم هنوز به خاطر جنبه کیفری از آن استفاده می‌کنند غیر قابل انکار است.

 

 در واقع چک وسیله پرداخت و سفته وسیله  حصول اعتبار است. بنابراین لازم است هر یک از اسناد تجاری اعتبار شایسته خود را بیابد تا افراد برای هر معامله‌ای از چک استفاده نکنند.

 

چه تفاوت هایی بین چک و سفته وجود دارد؟

نسبت به ثبت آدرس صادرکننده سفته نمی‌توان اقدام کرد و از همه مهمتر این که در بانک آدرس صادرکننده چک وجود دارد در صورتی که در مورد سفته چنین نیست و اگر سفته یک دست بچرخد دیگر نمی‌توان صادر کننده آن را پیدا کرد.

 

آیا سفته یک سند رسمی است؟

بعضی بر این باور هستند که چون سفته در فرم های چاپی و تمبردار تهیه و توزیع می شود، سند رسمی به حساب می آید و قانون گذار از آن (همانند چک) حمایت کیفری می کند یعنی در صورت پرداخت نکردن وجه در سر رسید معین شده، صادر کننده آن قابل تعقیب کیفری و نهایتاً قابل مجازات است. در حالی که سفته سندی است تجاری که اگر طبق قانون و با رعایت نمودن تشریفات مربوطه تنظیم شود، دارنده آن از مزایایی بهره مند می شود که اسناد عادی از آن برخوردار نیستند.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.