2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
تاریخ/ تفریحات و سرگرمی زنان حرمسرا چه بود؟

تاریخ/ تفریحات و سرگرمی زنان حرمسرا چه بود؟

به خانمها اسب‌سواری می‌آموزند و خانمها اسب‌سواری می‌کنند.زنهای شاه در حرمسرا تیراندازی با تیر و کـمان و بـا تفنگ‌ را‌ یاد‌ می‌گیرند و به آنها شـکار کـردن و بـه‌دنبال گـوزن دویـدن‌ و اسب‌ تاختن را مـی‌آموزند

دوات آنلاین-سانسون از اعضای هیأت مبلّغان مسیحی در ایران بوده که در 1683 میلادی مطابق با 1095 هجری قمری به ایران مأمور شده و معاصر شاه سلیمان صفوی(1667-1694)بوده است. وی در بدو اقامت خود به آموختن زبانهای فارسی، ترکی و ارمنی پرداخته و در بسیاری از شهرهای ایران مسافرت کرده است.

 

ابتدا هشت ماه در قزوین بوده، و در این مدت به مسیحیان آنجا تعلیمات دینی می داده است. پس از آن شش ماه در همدان و خوزستان و نیز شوی اقامت داشته است. سانسون در‌ بخشی از سفرنامه خود در توصیف زنان حرمسرای صفوی می نویسد: «اگر زنان در حرمسرای قصر بیکار می‌نشستند، محصور بودن حرمسرا برایشان تلخ و غیر قابل تـحمل مـی‌گردید، ولی زنها با پرداختن به انواع تـمرینهای سـرگرم‌کننده، بیکاری را‌ از‌ خـود‌ دور مـی‌کنند و زنـدگی داخل حرم‌ را‌ شیرین‌ مـی‌سازند.

 

به خانمها اسب‌سواری می‌آموزند و خانمها اسب‌سواری می‌کنند.زنهای شاه در حرمسرا تیراندازی با تیر و کـمان و بـا تفنگ‌ را‌ یاد‌ می‌گیرند و به آنها شـکار کـردن و بـه‌دنبال گـوزن دویـدن‌ و اسب‌ تاختن را مـی‌آموزند.عـلاوه بر این خانمها به نقاشی کردن، آواز خواندن، رقصیدن و.. می‌پردازند و نواختن آلات موسیقی را‌ یاد‌ می‌گیرند‌. همچنین بـه آنـها ادبـیات و تاریخ و ریاضیات را درس می‌دهند، خلاصه‌ تمام وسایل را بـه کـار مـی‌برند تـا در روزگـاری کـه خانمها ایام جوانی را پشت سر گذاشته‌اند به‌ آنها‌ بد‌ نگذرد. و روزگار مطبوع و سرگرم‌کننده‌ای داشته باشند.»

 

 

منبع:کافه تاریخ/ سانسون، سفرنامه سانسون، ترجمه‌ دکتر‌ تقی تفضلی‌، انتشارات‌ بینا‌، تهران، 1346، صص 118- 119

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.