2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
مهم‌ترین اصول مراقبت از گل و گیاه در آپارتمان

مهم‌ترین اصول مراقبت از گل و گیاه در آپارتمان

شما كه نمی‌توانید معماری خانه را تغییر دهید به‌‌خصوص اگر مستأجر باشید، پس گلی را بخرید كه با شرایط خانه‌تان سازگار باشد. قبل از خرید بهتر است در این باره كمی پرس‌وجو كنید.

دوات آنلاین-همه ما از رازهایی برای داشتن گیاهان شاداب و سرحال زیاد شنیده‌ایم؛ رازهایی درباره آب، خاك، نور، غذا، رطوبت، مكان، هوا و دما. یكی از رازهای كمتر شنیده‌شده انتخاب نوع گیاهان متناسب با پنجره‌های خانه است. این‌كه هركدام از آنها در چه نوری می‌توانند سبز و سالم بمانند البته وقتی می‌گوییم راز، دنبال فرمول جادویی نباشید. با استفاده از این كلمه فقط می‌خواهیم دقت بیشتری به خرج دهید.

 

یك قانون برای همیشه

شما كه نمی‌توانید معماری خانه را تغییر دهید به‌‌خصوص اگر مستأجر باشید، پس گلی را بخرید كه با شرایط خانه‌تان سازگار باشد. قبل از خرید بهتر است در این باره كمی پرس‌وجو كنید. كتابخوانی، جست‌وجو در سایت‌های معتبر و مشورت با افراد باتجربه در خانواده یا گلفروشی گزینه‌های خوبی هستند، چون هدف شما از خرید گل كه فقط زنده‌نگه داشتن آن نیست. شما دلتان گلدان‌های سالم و بانشاطی می‌خواهد كه خانه را پر از انرژی و حس خوب كند.

 

چالش نوری آپارتمان‌نشین‌ها

زمستان كه می‌شود، هم آفتاب كم جان می‌شود هم طول روز كوتاه؛ این یعنی گیاهان ساعت‌های بیشتری را از نور محرومند. پس سعی كنید نقاط نورگیر خانه را كشف كنید تا بتوانید به‌راحتی چینش گلدان‌هایتان را انجام دهید. خانه‌های ویلایی و بزرگ‌تر در این زمینه دست‌شان باز است، چالش نوری بیشتر برای آپارتمان‌نشین‌هاست.

 

پنجره‌ها را جدی بگیرید

در شرایط آب و هوایی كشوری مثل ایران، پنجره‌ها ارزان‌ترین و راحت‌ترین راه‌های دریافت نور برای گل‌ها هستند. ما در كشورمان آن‌قدر نور داریم كه نخواهیم از لامپ‌های مصنوعی برای تأمین نور كمك بگیریم، البته به شرطی كه در معماری‌های نو به آن توجه كافی شده باشد. در این صورت وقتی نور طبیعی به داخل خانه بتابد، ممكن است از چهار جهت شمال، جنوب، شرق و غرب یا تركیبی از آنها مثلا شمال شرقی یا جنوب غربی نور داشته باشیم.

 

 این یا آن؟

نور كم یا نور زیاد؛ كدامش باعث خراب شدن گل‌ها می‌شود یا كدام یك برای گل‌ها خوب است؟ زرد شدن برگ در بین گیاهان خیلی شایع است. علتش هم چند عامل می‌تواند باشد؛ اولی‌اش پیری است كه در برگ‌های مسن یك امر طبیعی به حساب می‌آید. یا ممكن است در حالت كلی به خاطر نور یا آب كم و زیاد باشد. وقتی برگ‌ها شروع به زرد شدن می‌كنند، باید به دنبال علت آن باشیم تا بتوانیم با بر طرف كردنش بهترین شرایط را برای چگونگی مراقبت از گیاه فراهم كنیم.

 

هشدارهای ایمنی

با كم و زیاد شدن نور، گیاه خودش هشدارهای لازم را به ما می‌دهد. بهتر است با شناختن زبان گیاه این علائم را به خاطر بسپاریم تا راحت‌تر نیازش را برطرف كنیم. مثلا در نور خیلی زیاد پیچیدگی برگ‌ها اتفاق می‌افتد و برگ‌های جدید خیلی كوچك‌تر از برگ‌های فعلی هستند.

 

برگ‌ها سبز كمرنگ به نظر می‌رسند و در حالت خیلی شدید، سوخته یا قهوه‌ای می‌شوند. برگ‌ها پلاسیده و پژمرده می‌شوند، چون در اثر نور زیاد و مستقیم آب خود را از دست می‌دهند و در نور خیلی‌كم گیاهان گلدار گل نمی‌دهند.

 

برگ‌های چند رنگ، تنوع رنگی خود را از دست می‌دهند.

 

برگ‌های قدیمی می‌ریزند و برگ‌های جدید كمتر و كوچك‌ترند.

 

گیاه ضعیف می‌شود و رشد خیلی كندی دارد؛ به‌خصوص در فصل رشد.

 

برگ‌ها زرد و رنگ‌پریده و ساقه‌ها باریك و به سمت نور خم می‌شوند.

 

اگر خانه‌مان كم نور بود چه كنیم؟

اگر علاقه ما به پرورش گل‌های نوردوستی مثل شمعدانی بود و خانه‌مان كم‌نور بود چه كنیم؟ شما دو راه دارید: اول این‌كه با نور مصنوعی مثل نصب لامپ‌های كوچك سدیمی این كمبود را جبران كنید كه معمولا هزینه‌های آن نه به صلاح جیب‌تان است نه به نفع مصرف بهینه برق در كشور. دوم این‌كه تناسب بین‌گل‌ها و نور خانه را رعایت كنید. روش دوم منطقی‌تر و راحت‌تر است به شرطی كه اطلاعات‌تان را درباره گل‌های سایه‌دوست بیشتر كنید.

 

پنجره‌های شمالی

پنجره شمالی پنجره‌های پشت به آفتابند و در طول روز نور زیادی ندارند. بنابراین گل‌هایی را پشت این پنجره‌ها قرار می‌دهیم كه نیاز به نور كمی داشته باشند یا به اصطلاح سایه‌دوست باشند. این گل‌ها همچنین به آب و رطوبت كمتری احتیاج دارند.

 

گل‌های مناسب این پنجره‌ها عبارتند از: برگ‌عبایی، سانسوریا، كالاتیا، اسپاتی فیلوم، آگلونما، پوتوس طلایی یا ابلق، پاپیتال مینیاتوری و زاموفیلیا. البته نور یكدست این پنجره‌ها برای گل‌هایی مثل بگونیا بسیار مناسب است.

 

پنجره‌های جنوبی

بیشترین مقدار تابش نور در طول روز ساعات اول صبح تا ظهر است. در این زمان چهار پنج ساعته، پنجره‌های جنوبی بیشترین نور را دریافت می‌كنند. گیاهانی كه عاشق نور زیادند بهترین گزینه برای این پنجره‌ها هستند. به خاطر انجام فتوسنتز كامل، رشدشان هم بیشتر است . در زمستان كه نور كمتر است می‌توانیم گیاهان بخش شمالی را به این قسمت منتقل كنیم. نور این پنجره‌ها در فصول گرم سال ممكن است حتی برای گیاهان نوردوست هم قابل تحمل نباشد بنابراین بهتر است با نصب یك پشت دری ساده یا فاصله دادن گلدان‌ها از پنجره، بیشتر آنها مراقبت كنیم. ساكولنت‌ها و كاكتوس‌ها شاخص‌ترین گل‌های این دسته هستند. از دیگر گل‌های نور دوست می‌توانیم به كراسولا، كروتون و شمعدانی اشاره كنیم.

 

پنجره‌های شرقی

این پنجره‌ها به سمت طلوع خورشیدند برای همین نور اول صبح را خوب می‌گیرند بدون آن‌كه شدت آن زیاد باشد. معمولا در روزهای كوتاه پاییز و زمستان در نیمه دوم روز، نور به این پنجره‌ها نمی‌تابد. گل‌های مناسب برای پنجره‌های شمالی در این سمت هم رشد خوبی خواهند داشت، ولی در اواخر بهار و فصل تابستان، بهتر است برای جلوگیری از سوختگی برگ‌ها از یك پرده نازك استفاده كنیم.

 

گل‌های سرخس برگ شمشیری، نخل اریكا، پوتوس قلبی و شفلرا برای پنجره‌های شرقی مناسبند.

 

پنجره‌های غربی

این پنجره‌ها معمولا بعدازظهرها تا غروب آفتاب، نور می‌گیرند. اگر گل‌هایی خریده‌اید كه خواهان نور كمی هستند این پنجره‌ها به خاطر نور روشن و غیرمستقیم برای روزهای اول نگهداری، مناسبند. در فصول گرم سال اگر دیدید مقدار نور زیاد است، نصب یك پشت دری ساده چاره كار است. گل‌های مناسب پنجره‌های غربی عبارتند از آلوئه‌ورا، پرنده بهشتی یا استریلیزیا، بعضی شمعدانی‌ها، عشقه و حسن‌یوسف. همچنین این پنجره‌ها برای گلدهی گل‌هایی مثل آماریلیس، آزالیا، بنفشه و داوودی بی‌نظیرند، ولی نور زیاد ممكن است فصل شكوفه دهی آنها را كوتاه كند. برای جلوگیری از این اتفاق آنها را از پنجره دور كنید تا زمان بیشتری از گل‌هایشان لذت ببرید.

 

منبع: جام جم

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.