2024/04/24
۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
چگونه گل‌های طبیعی را خشک کنیم؟

چگونه گل‌های طبیعی را خشک کنیم؟

خیلی‌ها دوست دارند گل‌های طبیعی را که برایشان هدیه می‌آورند خشک کنند و برای همیشه نگه دارند. چون بعضی از این گل‌ها بسیار خاطره‌انگیز هستند. با روش‌های خشک‌کردن گل‌های طبیعی آشنا شوید:

دوات آنلاین-خیلی‌ها دوست دارند گل‌های طبیعی را که برایشان هدیه می‌آورند خشک کنند و برای همیشه نگه دارند. چون بعضی از این گل‌ها بسیار خاطره‌انگیز هستند. با روش‌های خشک‌کردن گل‌های طبیعی آشنا شوید:

 

ساده‌ترین پیشنهاد

ساده‌ترین و مطمئن‌ترین روش برای این منظور آویزان كردن گل‌ها به صورت سر و ته است. اگر جایی را دارید كه بتوانید یك طناب كوچك ببندید، می‌شود گل‌های تك شاخه را با گیره از طناب آویزان كنید. برای دسته‌گل‌ها هم انتهای آنها را خوب با نخ ببندید و با آن آویزانش كنید. اگر هم چنین امكانی را ندارید، می‌شود روی یكی از دیوارهای اتاق این كار را كرد. مدت زمان خشك شدن گل‌ها به دمای خانه تان بستگی دارد ولی چیزی حدود ده روز تا دو هفته زمان برای این كار نیاز است. دقت كنید هرچه محل آویزان كردن خشك‌تر و تاریك‌تر باشد، این فرآیند سریع‌تر صورت می‌گیرد و كیفیت گل خشك بیشتر است. البته باید یادآوری كنم این شرایط ایده‌آل است، فكر نكنید بدون داشتن اینها نمی‌شود گل خشك كرد. رزها بهترین گل برای اجرایی كردن این روش هستند.

پیشنهادهای دیگر

خشك كردن لای روزنامه، یك روش مرسوم دیگر است به شرطی كه بافت گل خیلی گوشتی و گل هم خیلی درشت نباشد چون ممكن است باعث كپك زدن گل شود. خشك كردن گل‌ها با شكل نامتقاران و نامنظم در این روش خیلی سخت است و بیشتر مناسب گل‌های ریز و دارای بافت نازك است مثل یاس یا بنفشه. برای این كار گل را لای صفحات یك كتاب یا مجله غیرقابل استفاده بگذارید. با دست گلبرگ‌ها و برگ‌ها را كاملا صاف و مرتب كنید. روی این قسمت‌ها را كاغذ اضافه بگذارید تا فرم خود را از دست ندهد بعد كتاب را ببندید و روی آن یك جسم سنگین بگذارید تا گل‌ها پرس شوند. فشار وارده باعث می‌شود گل‌ها زودتر خشك شوند و زیبایی خود را حفظ كنند. توجه داشته باشید كاغذ اضافی كاغذی باشد كه رنگ پس ندهد و گلاسه هم نباشد. چون كاغذ گلاسه به سختی رطوبت را جذب می‌كند. بعد از چند روز می‌توانید لای كتاب را باز كنید تا هم از صاف بودن گل مطمئن شوید و هم هوایی بخورند. زمان خشك شدن در این روش هم بستگی به دمای خانه و بافت گل دارد. بعضی‌ها ممكن است به جای كاغذ اضافه از دستمال كاغذی استفاده كنند. این كار یك ایراد دارد و آن ‌هم چسبیدن دستمال كاغذی به گلبرگ‌هاست، به‌خصوص در روزهای اول كه گل‌تر است.

 

خشك كردن با مواد رطوبت‌گیر

بسته‌های كوچك داخل جعبه‌های لوازم برقی، كیف و كفش و ... را دیده‌اید حتما. این بسته‌ها سیلیكاژل نام دارند و حاوی دانه‌های كوچك دی‌اكسید سیلیسیم هستند و نقش رطوبت گیر را ایفا می‌كنند. هرچند ما عادت كرده‌ایم این بسته‌های كوچك را دور بیندازیم، اما می‌توانیم آنها را نگه‌داریم و به عنوان خشك‌كننده گل‌های كوچك از آنها استفاده كنیم. اول ساقه‌های اضافی گل را ببرید و گل‌ها را درون یك سطل بچینید. بعد سیلیكاژل‌های جمع‌آوری شده را درون سطل و روی گل‌ها بریزید، طوری كه تمام سطح گل را بپوشاند. در سطل را ببندید و آن را در یك گوشه خلوت بگذارید تا تكان نخورد و به‌خوبی خشك شود. اگر می‌خواهید از این روش استفاده كنید و ماده رطوبت گیر كمی دارید می‌توانید دوباره سیلیكاژل بخرید. ولی تا وقتی روش‌های دیگری هست نیاز نیست به پول اضافه خرج كردن. البته باید این نكته را هم بگویم كه درست است قیمت این ژل‌ها بالاست، ولی چند بار قابل استفاده‌اند. گل‌هایی مثل آنتوریوم، اركیده و لیلیوم مناسب این روش هستند.

خشك كردن در فر یا ماكرویو

اگر كم حوصله اید و می‌خواهید هر چه زودتر یك سبد گل خشك در خانه‌تان داشته باشید، خشك كردن با فر یا ماكرویو سریع‌ترین روش است. گل‌ها را در یك ظرف بچینید و داخل فر بگذارید. در ظرف باید باز باشد. می‌توانید روی گل‌ها را با شن یا سیلیكاژل بپوشانید. می‌شود برای جلوگیری از تغییر حالت ساقه یك سیم نازك فلزی را دور آن سیم پیچی یا داخل آن فرو كرد. فر را با دمای صد درجه روشن كنید و چند ساعت بگذارید گل‌ها داخل فر بمانند تا خشك شوند. برای ماكرویو هم آن را به مدت یك دقیقه با بالاترین درجه روشن كنید. در بعضی گل‌ها ممكن است نیاز باشد دقیقه دوم و سوم هم این كار را تكرار كنید. بعد از خنك شدن ظرف را چند ساعتی كنار بگذارید تا كاملا خشك شود. این روش برای گل‌های با گلبرگ های پرزدار، چسبان و پرپر مثل آهار یا دارای گل نامتقارن مثل جعفری پیشنهاد می‌شود. تأكید می‌كنم زمان خشك شدن به جنس گل بستگی دارد. مثلا گل رز و قرنفل زمان كوتاه تری برای خشك‌شدن نیاز دارند و گل‌هایی مثل كوكب زمان بیشتری. این روش آزمون خطای زیادی دارد تا زمان لازم برای خشك كردن هر گل به دست بیاید و گل زیادی خشك یا برشته نشود.

 

روش شن و ماسه

 مقداری شن یا ماسه تمیز را كه قبلا خشك كرده‌اید داخل یك ظرف بریزید و گل‌ها را روی آن بچینید و بعد دوباره روی آن را با شن و ماسه بپوشانید. در ظرف را كمی باز بگذارید تا هوا جریان داشته باشد. دو سه هفته بگذارید به این حالت بماند. می‌توانید به جای شن و ماسه از پودر رختشویی استفاده كنید. گل میمون و زبان در قفا اگر افقی در مواد خوابانده شوند بهتر خشك می‌شوند تا به روش آویزان كردن. این روش طولانی‌ترین روش خشك كردن است.

از مواد دیگری هم می‌شود برای خشك كردن استفاده كرد مثلا اسپری های تافت مو، آب داغ و گلیسرین، جوش‌شیرین، نمك، اتو كردن، فریز كردن و ...

 

 یك روش هم برای تنبل‌ها

این روش خشك كردن هیچ تلاشی نمی‌خواهد. كمی آب در گلدان بریزید و گل‌ها را در آن بگذارید و فراموششان كنید. آب گلدان كه تبخیر شود گل‌ها ایستاده خشك می‌شوند. یك روبان دور آن ببندید و به‌سادگی از آنها برای دكوراسیون میز استفاده یا از دیوار آویزان كنید.

 

7 نكته برای زیباسازی بهتر گل‌های خشکیده

1-همان طور كه در بالا گفتم مدت زمان خشك شدن گل بستگی به دما و رطوبت خانه و جنس گل دارد. پس توقع نداشته باشید همه گل‌ها با یك سرعت خشك شوند.

 

2-در روش هایی مثل آویزان كردن هر چه گل غنچه‌تر باشد حالت خشك كرده‌اش هم زیباتر است ولی در روشی مثل پرس كردن گل هر چه تخت‌تر و ریزتر باشد بهتر است.

 

 3- استفاده از اسپری‌های حالت‌دهنده مو بعد از خشك شدن می‌تواند به مقاومت و ماندگاری بیشتر گل‌ها كمك كند.

 

 4- داشتن یا نداشتن ساقه در گل بستگی دارد به این كه بخواهید گل خشك را چطور استفاده كنید؟ در یك اسفنج فروكنید و در یك سبد بچینید، آنها را قاب كنید یا در گلدان‌های پایه‌بلند بگذارید.

 

 5 - بهتر است گل‌های خشك در معرض نور خورشید نباشند تا رنگ‌شان نپرد.

 

 6- گل‌ها را دور از اجاق گاز، شومینه و وسایل گرمایشی قرار دهید. محیط سرد به حفظ طولانی مدت رنگ گل كمك می‌كند.

 

7-  هر چه رطوبت محیط داخل خانه هم كمتر باشد ماندگاری گل‌ها بیشتر است.

 

منبع: جام جم

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.