2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
حکایت‌های مثنوی/ حکایت معروف شیر بی یال و سر و دم

حکایت‌های مثنوی/ حکایت معروف شیر بی یال و سر و دم

ضرب المثل معروف شال بی یال و سر و دم را حتما شنیده‌اید. این ضرب‌المثل از یکی از حکایت‌های مثنوی معنوی گرفته شده است. حکایت را به نثر بخوانید:

دوات آنلاین-ضرب المثل معروف شال بی یال و سر و دم را حتما شنیده‌اید. این ضرب‌المثل از یکی از حکایت‌های مثنوی معنوی گرفته شده است. حکایت را به نثر بخوانید:

 

در شهر قزوين مردم عادت داشتند كه با سوزن بر پُشت و بازو و دست خود نقش‌هايي را رسم كنند, يا نامي بنويسند، يا شكل انسان و حيواني بكشند. كساني كه در اين كار مهارت داشتند «دلاك» ناميده مي‌شدند. دلاك , مركب را با سوزن در زير پوست بدن وارد مي‌كرد و تصويري مي‌كشيد كه هميشه روي تن مي‌ماند.

 

روزي يك پهلوان قزويني پيش دلاك رفت و گفت بر شانه‌ام عكس يك شير را رسم كن. پهلوان روي زمين دراز كشيد و دلاك سوزن را برداشت و شروع به نقش زدن كرد. اولين سوزن را كه در شانة پهلوان فرو كرد. پهلوان از درد داد كشيد و گفت: آي! مرا كشتي. دلاك گفت: خودت خواسته‌اي, بايد تحمل كني, پهلوان پرسيد: چه تصويري نقش مي‌كني؟ دلاك گفت: تو خودت خواستي كه نقش شير رسم كنم. پهلوان گفت از كدام اندام شير آغاز كردي؟ دلاك گفت: از دُم شير. پهلوان گفت, نفسم از درد بند آمد. دُم لازم نيست. دلاك دوباره سوزن را فرو برد پهلوان فرياد زد, كدام اندام را مي‌كشي؟ دلاك گفت: اين گوش شير است. پهلوان گفت: اين شير گوش لازم ندارد. عضو ديگري را نقش بزن. باز دلاك سوزن در شانة پهلوان فرو كرد, پهلوان قزويني فغان برآورد و گفت: اين كدام عضو شير است؟ دلاك گفت: شكم شير است. پهلوان گفت: اين شير سير است. عكس شير هميشه سير است. شكم لازم ندارد.

 

دلاك عصباني شد, و سوزن را بر زمين زد و گفت: در كجاي جهان كسي شير بي سر و دم و شكم ديده؟ خدا هرگز چنين شيري نيافريده است.

 

شير بي دم و سر و اشكم كه ديد اين چنين شيري خدا خود نافريد.

 

منبع: mehremihan.ir

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها
محسن ملاطایفه 1402/08/13
به نظر بنده کسانی که سوال می کنند که خدا چرا دنیا را آفرید یا انسان را آفرید یا چرا حضرت آدم را از بهشت بیرون راند مصداق همان دلاک نند که می‌خواهند بدون رنج به گنج برسند در صورتی که خدا فرموده من اصلا آسایش را در دنیا خلق نکردم ولی به نظرم از دنیا خلق کرده و مسیر آخرت از دنیا میگذره و آخرت بدون عبور از دنیا مثل شیر بی سر و دم و یال است که معنا ندارد.

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.