2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
چرا جواد خیابانی زیاد سوتی می‌دهد؟

چرا جواد خیابانی زیاد سوتی می‌دهد؟

عروف ترین این سوتی ها و جملات قصار عجیب عبارتند از : «داور در سوت خودش می زنه!»، «بذارید به صراحت بگم که دو دقیقه وقت به پایان مسابقه باقی مونده!»، «باران هم به شدت در ورزشگاه می وزه!»، «نود ثانیه، از الان بشمارید تا مسابقه تموم شه!»...

دوات آنلاین- آن دسته از فوتبال دوستانی که اولین قسمت از برنامه فوتبال آسیایی را از شبکه ورزش تماشا کردند، برای لحظاتی به دلیل سوال عجیب «جواد خیابانی» که مجری این برنامه بود از مهمان اش یعنی «حسین کلانی» پیش کسوت فوتبال، شوکه شدند و از تعجب موهای سرشان سیخ شد! شاید این ادعا که تعدادی از تماشاگران و طرفداران فوتبال با شنیدن این خبر که گزارشگر یک بازی یا مجری یک برنامه ورزشی جواد خیابانی است، کمترین انتظارشان شنیدن جمله ای قصار و عجیب و البته دست اول از او در آن برنامه یا گزارش بازی باشد. در ادامه بعد از مرور ماجرای سوتی عجیب خیابانی در اولین قسمت برنامه فوتبال آسیایی و یادآوری باحال ترین سوتی های او، نظر یک روان شناس را درباره این رفتارهای او خواهید خواند.

 

سوتی عجیب خیابانی در فوتبال آسیایی

در قسمتی از برنامه فوتبال آسیایی، «حسین کلانی» گفت: «خب، علی پروین از همه ما کوچک تر است.» خیابانی وسط حرف او پرید و گفت: «آن موقع هم  سنش از شما کوچک تر بود؟» و کلانی هم با تعجب جواب داد: «بله! ...». واضح است که وقتی یک انسان اکنون، سنش از فردی دیگر کمتر باشد در گذشته هم کمتر بوده است! با این حال و همان طور که انتظار هم می رفت، کلیپ این قسمت از برنامه در مدت کوتاهی به یکی از پربازدیدترین کلیپ ها در شبکه های اجتماعی تبدیل شد ودست مایه طنز و شوخی های بسیاری قرار گرفت. چند واکنش طنز به این ماجرا در شبکه های اجتماعی با این عنوان: « شاهکار جواد خیابانی برای حسن ختام سال ۲۰۱۸، عالی و قابل قبول بود (شکلک خنده)»، «جواد بمونی برامون»، «خوب شد نگفت چرا اون موقع هم کوچک تر بوده؟» و ... .

 

مروری کوتاه بر چند جمله قصار و عجیب خیابانی

هرچند اگر کمی طرفدار فوتبال باشید، جملاتی را که در ادامه خواهید خواند به صورت زنده شنیده اید اما یادآوری شان برای توضیح روان شناس درباره تکرار چنین رفتاری توسط او، ضروری است. البته برای دقایقی، خنده را هم مهمان صورت تان خواهد کرد که مزیت قابل توجهی است. معروف ترین این سوتی ها و جملات قصار عجیب عبارتند از : «داور در سوت خودش می زنه!»، «بذارید به صراحت بگم که دو دقیقه وقت به پایان مسابقه باقی مونده!»، «باران هم به شدت در ورزشگاه می وزه!»، «نود ثانیه، از الان بشمارید تا مسابقه تموم شه!» «خوب الان دو تیم باید هر کدوم 5 تا پنالتی بزنن. باید بگم که هر تیمی که پنالتی ها رو ببره یعنی این که بازی رو برده و هر تیمی هم که ببازه یعنی این که بازی رو باخته!»، «یک سانتر بی هدف ... و گل!»، «فعلا با مداد، اسم هلند رو در فینال بنویسید!» و «هرچه دقایق بیشتری از بازی سپری میشه به پایان بازی نزدیک تر می شیم»، «کسی که لیزر انداخته، قطعا توی استادیومه...»، «استقلال 1 ... چون یه گل زده ... پرسپولیس صفر چون یه گل نزده...» و ... .

 

همه ما دچار لغزش کلامی می شویم اما...

با توجه به توضیحات ارائه شده و نگاهی به کارنامه جواد خیابانی، باید پذیرفت که او فردی بسیار با مسئولیت،  با ظرفیت در برابر شوخی ها، توانمند و در عین حال احساسی است که همین مورد آخر باعث شده گاهی لغزش های کلامی داشته باشد. منظور از لغزش های کلامی در زبان عامیانه همان «سوتی دادن» یا به قول شما سخنان قصار عجیب و غریب است. همه ما در طول زندگی دچار این لغزش های کلامی می شویم ولی این مسئله برای افرادی که در رسانه کار می کنند بسیار بیشتر به چشم می آید چراکه مخاطبان زیادی دارند و بیشتر دیده می شوند.

 

نگاهی علمی به این ماجرا داشته باشید

وقتی فردی دچار لغزش کلامی می شود، می توان فرضیه های زیادی مطرح کرد. به طور مثال ساده ترین فرضیه این است که او را فردی ساده لوح خطاب کنیم یا حتی او را فردی جسور تلقی کنیم که حرف های غیرعادی می زند اما برای پرداختن به این موضوع باید نگاهی دقیق تر داشته باشیم. ما نمی توانیم افراد را متهم کنیم به ساده بودن و امثال آن. این از دیدگاه روان شناسی نوعی قضاوت است که کار درستی نیست اما توصیف این ماجرا از دیدگاه علمی شاید برای بسیاری از شما جذاب باشد.

 

رابطه بین هیجانی بودن و لغزش کلامی

موضوع مهم برای پرداختن به این مسئله، نقش احساسات یا هیجانات در لغزش های کلامی است اما هیجانات چگونه می تواند باعث لغزش های کلامی شود؟ واقعیت این است که هیجانات ما نقش زیادی در رفتارهای ما دارند. ما در طول روز احساسات یا هیجانات زیادی را تجربه می کنیم که ممکن است به آن توجه نکنیم. به طور مثال احساس ترس، خشم، غم، شرم یا احساس شادی، تعجب، شگفتی و ... این احساسات می توانند سازگار یا ناسازگار باشند. جالب است بدانید احساس ترس گاهی می تواند باعث اجتناب و گوشه گیری ما شود و گاهی می تواند از ما در برابر خطرات محافظت کند. همین طور احساساتی مانند خوشحالی و شگفت زدگی می تواند باعث در  اصطلاح «جوگیر شدن» افراد و مختل شدن لحظه ای تفکر و در نتیجه لغزش کلامی شود. این احساسات در برخی از مشاغل بسیار برجسته تر است و اهمیت بیشتری دارد. در این بین و برای یک گزارشگر ورزشی آن هم از نوع فوتبال، بروز احساسات یک توانمندی محسوب و باعث جذب بیشتر مخاطب می شود اما در عین حال همین احساسات می تواند تصمیم گیری در لحظه را مختل کند و باعث ایجاد لغزش کلامی شود. افرادی که زیادی احساساتی هستند وقتی در شغلی قرار بگیرند که با هیجانات زیاد همراه است، ممکن است لغزش بیشتری در کلام داشته باشند. به همین دلیل بسیاری از گزارشگران فوتبال باید سعی کنند تا از تمام ظرفیت هیجانی خود برای گزارش استفاده نکنند و تا حدودی احساسات خود را کنترل کنند تا اوضاع از دست شان خارج نشود.

 

نباید هیجانات «خیابانی» سرکوب شود

همچنین باید مراقب بود که کنترل کردن احساسات منجر به سرکوب آن نشود چراکه می تواند مانند یک بمب در زمان نامناسب منفجر شود. به همین دلیل پیشنهاد می شود افرادی که فکر می کنند هیجانات زیاد یا سرکوب شده ای دارند، فرصتی برای پرداختن به آن در فضای مناسب ایجاد کنند.

 

دلیل دوست داشتنی بودن «خیابانی»

با وجود این افرادی که هیجانات خود را به راحتی بروز می دهند، می توانند افراد بسیار دوست داشتنی باشند زیرا معمولاً افراد  روراست و صادقی هستند که از دیدگاه عموم مردم ویژگی های دوست داشتنی و جذابی است. با این توضیحات باید دلیل این که گزارش های او روی اعصاب نیست و سوتی هایش مخاطب را پس نمی زند، برای تان مشخص شده باشد.

 

منبع: خراسان- دکتر رضا یعقوبی/ روان شناس سلامت

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.