2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
تاریخ/ دیش‌های ماهواره از چه زمان در ایران به کار افتادند؟

تاریخ/ دیش‌های ماهواره از چه زمان در ایران به کار افتادند؟

عده ای می گویند استفاده مردم از ماهواره در سال ۱۳۶۷ بر همه محرز شد. البته بررسی آرشیو روزنامه ها نشان می دهد که تا سال ۱۳۷۲ هنوز هیچ یک از مقامات در باره این پدیده صحبتی نکرده اند.

دوات آنلاین-اینکه دقیقا در چه سالی نخستین گیرنده های ماهواره و دیش های بشقابی خیلی بزرگ ابتدایی وارد ایران شدند، مشخص نیست،اما عده ای می گویند استفاده مردم از ماهواره در سال ۱۳۶۷ بر همه محرز شد. البته بررسی آرشیو روزنامه ها نشان می دهد که تا سال ۱۳۷۲ هنوز هیچ یک از مقامات در باره این پدیده صحبتی نکرده اند.

 

محمدعلی ابطحی که در نیمه دوم دهه 6۰ در صداوسیما حضور داشت، در یادداشتی نوشته است: «آن زمان خیلی از مسئولان فرهنگی، مسئله ورود ماهواره را جنگ روانی می دانستند و درباره اینکه اگر به ایران بیاید چه خواهد شد صحبت می کردند. اما معمولا چشم هایشان را روی واقعیت می بستند»

 

ابطحی در سال ۱۳۶۷ به وزارت ارشاد رفت، آن زمان بود که در خیابان جمهوری و از بالای یک ساختمان بلنده برای نخستین بار دیش های ماهواره را روی چند ساختمان دید. در آن سال های اواخر دهه ۶۰ همچنان بحث اصلی بر سر ویدئو بود که ناگهان پدیده ای جدید به نام ماهواره سر بر آورد. ویدئو خودش ببشویی درست کرده بود. این وسیله که در دهه ۶۰ تقریبا تبدیل به اپیدمی شده بود، پس از بیش از یک دهه نشد که جلوی آن گرفته شود و در نهایت ویدئو آزاد شد.

 

در ادامه، گیرنده های ماهواره آمدند و ویدئو دیگر اصلا در برابر آن همه شبکه متنوع خارجی حرفی برای گفتن نداشت در سال ۱۳۷۲ محمد علیزم، عضو شورای نظارت صداوسیما بود. او گفته بود که فقط در تهران ۲۰هزار دیش کار می کند. در همین سال ها بود که ماهواره به سرعت شیوع یافت و کم کم در باره آسیب های آن صحبت و صدها مقاله درباره آن نوشته و دهها همایش، پنل و کلاس آموزشی برگزار شد.

 

 اواخر ۱۳۷۲ وزیر وقت کشور در یکی از نخستین اظهارنظرهای مقامات درباره ماهواره گفت: همه آنتن های ماهوارهای ظرف مدت ۳ ماه جمع آوری و از نصب آنها جلوگیری خواهد شد.

 

لایحه ممنوعیت استفاده از تجهیزات ماهواره ای نیز در سال ۱۳۷۳ در مجلس شورای اسلامی به رای گذاشته شد، البته این طرح مخالفان سرسختی در مجلس داشت، اما با این همه در آخر به تصویب رسید. همه چیز یکدفعه به هم ریخت. مردم در شمال وجنوب شهر به تکاپو افتادند. بعضی ها خودشان دیش ها را جمع می کردند و بعضی دیگر در گفت و گو با جراید آن زمان می گفتند چرا قبلا از ورود این گیرنده ها جلوه نشد، اینها که یکشبه وارد بازار نشده است هر چند وقت یک بار دیشهای ماهواره ها از پشت بام ها جمع می شدند. اما همچنان هر بار که شهر را از بالای یک بلندی نگاه می کردی، بشقاب های جورواجور خودنمایی می کردند.

 

طرح ممنوعیت نتوانسته بود تأثیرگذار باشد مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۳، یعنی درست ۲۰ سال بعد از تصویب قانون ممنوعیت استفاده از تجهیزات ماهواره، گزارشی درباره وضعیت این طرح منتشر کرد. در بخشی از این گزارش به نداشتن کارایی و اثربخشی این قانون اشاره شده است، در پیش گرفتن یک رویکرد ثابت و مشخص، باعث شده که همه کارهای انجام گرفته در این حوزه به نتیجه مشخصی نرسد، از این روی، قانون منع استفاده از تجهیزات ماهواره ای به باور بسیاری از کارشناسان، کارایی و اثربخشی خود را از دست داده....

 

منبع: همشهری

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.