2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
این غذا‌ها برای جبران کم‌خونی مفید هستند

این غذا‌ها برای جبران کم‌خونی مفید هستند

برای درمان کم خونی چه بخوریم؟ کدام غذاها و خوراکی‌ها آهن مورد نیاز بدن را امین می‌کند؟ یک متخصص طب سنتی به این پرسش‌ها جواب داده است.

دوات آنلاین-طب سنتی برای درمان کم خونی توصیه‌ها و روش‌های بسیار مفیدی دارد که یک متخصص در این باره توضیح داده و منابغ غذایی برای جبران کمبود آهن بدن را معرفی کرده است.

 

برای درمان کم خونی سوپ جو دوسر بخورید

محمد باقر مینایی متخصص طب سنتی درباره منابع مفید در جذب آهن اظهار کرد: سوپ جو دوسر از جمله مهم‌ترین غذاهایی است که می‌توان با کمک آن جذب آهنی بالا داشت؛ در این غذا از بلغور جو دوسر استفاده می‌شود که در بازار به راحتی قابل دسترس است؛ این غذا  به‌خصوص اگر با پای مرغ یا استخوان پخته شود منبعی خوب نه فقط برای جذب آهن بلکه برای تأمین تمام ریزمغذی‌های بدن بوده و به فرایند خون رسانی کمک خواهد کرد.

حلیم غذایی برای تامین آهن بدن

حلیم غذایی برای تامین آهن بدن

وی بیان کرد: مصرف غذاهای دیگر مثل حلیم که گوشت گوسفند با استخوان پخته شده و با روغن کره دوغی یا دارچین مصرف می‌شود می‌تواند منبعی خوب برای تامین آهن تلقی شود.

 

حتما جغور بغور بخورید

مینایی گفت: مصرف غذایی با نام جغور بغور نیز که با استفاده از جگر سفید و دل و قلوه تهیه می‌شود از منابع خوب آهن و منیزیم است که می‌تواند از خستگی زودرس و کم‌خونی جلوگیری کند؛ اما در طبخ این غذا توجه داشته باشید که جگر گوسفند باید صورتی  و بدون تغییر رنگ باشد حتما  3 بار شستشو داده شود.

 

وی تشریح کرد: یکی از دلایل اصلی قرمزی خون وجود عنصری به نام هموگلوبین است؛ این عنصر دو بخش تشکیل شده بخش «هم» که همان آهن خون است و باید در بدن انسان وجود داشته  باشد و گلوبین که به بخش اول اضافه شده و سلول‌های خونی را تشکیل می‌دهد.

 

مینایی ادامه داد: هموگلوبین‌ و سلول‌های خونی در مغز استخوان تولید می‌شوند؛ این سلول‌ها وظیفه دارند علاوه بر این که اکسیژن را از ریه‌ها دریافت ‌کرده و به سایر اجزای بدن انتقال می‌‌دهند، با رساندن مواد زائد به ریه‌ها رسانده باعث شوند تا از بدن خارج شوند.

برای درمان کم خونی چه بخوریم؟

گلبول قرمز بیشتر؛ اکسیژن بیشتر، بدن سالم‌تر

این متخصص طب سنتی تشریح کرد: کسانی که دچار فقر آهن هستند در واقع ساختار آن گلبول‌های قرمز یا هموگلوبین قرمز آنها دچار اختلال شده است و به اندازه کافی در خون وجود ندارد؛ هموگلوبینی که در گلبول‌های قرمز خون وجود دارد باعث می‌شود تا اکسیژن به گلبول قرمز متصل شده و توسط مویرگ‌ها به بافت‌های مختلف بدن برسد. از آنجایی که تمام سلول‌های بدن انسان برای زنده ماندن به اکسیژن وابسته‌ هستند، کمبود آن گستره‌‌ای وسیعی از مشکلات را به‌همراه دارد که از جمله آن‌ها می‌توانیم به افزایش آسیب پذیری و کاهش بازدهی اشاره کرد.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.