2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
خانه و مقبره میرزا کوچک‌ خان؛ مکان‌هایی دیدنی برای گردشگران شهر رشت

خانه و مقبره میرزا کوچک‌ خان؛ مکان‌هایی دیدنی برای گردشگران شهر رشت

یونس استاد سرایی شاید برایتان اسمی آشنا نباشد پس لقب او را می‌آوریم: میرزا کوچک خان. حالا که فهمیدید بحث درباره چه کسی است در ادامه درباره خانه میرزا کوچک خان و مقبره او که دو محل برای گردشگران شهر رشت است بخوانید:

دوات آنلاین-یونس استاد سرایی شاید برایتان اسمی آشنا نباشد پس لقب او را می‌آوریم: میرزا کوچک خان. حالا که فهمیدید بحث درباره چه کسی است در ادامه درباره خانه میرزا کوچک خان و مقبره او که دو محل برای گردشگران شهر رشت است بخوانید:

خانه اجدادی

در سال ۱۲۵۷ هجری شمسی، یونس استاد سرایی که بعدها میرزا کوچک خان نام گرفت، در یکی از خانه‌های زیبای شهر رشت متولد شد. خانه اجدادی میرزا بزرگ، پدر یونس، اکنون میزبان گردشگران بیشماری از سرتاسر ایران و جهان است.

این خانه در سال ۱۳۸۱ به سبک معماری بومی بازسازی شد. مساحت این خانه ۳۰۰ متر مربع است و در ۲ طبقه بنا شده است که هر طبقه چهار اتاق، ایوان و دو پلکان در دو طرفه خانه دارد. طبقه پایین نمایشگاهی دائمی از کتب مربوط به تاریخ گیلان و نهضت جنگل را در خود جای داده و طبقه بالا اتاق ‌های محل زندگی خانواده استاد سرایی مانند آنچه در قدیم وجود داشته بازسازی شده است. در گوشه و کنار خانه نیز روی دیوارها عکس ‌ها و اسنادی از دوران مبارزات نهضت جنگل دیده می شود.

در بدو ورود به خانه جمله معروفی از میرزا " من استقلال ایران را خواهانم و بقای اعتبارات کشور را طالبم." روی دیوار دیده میشود.

اگر قصد دارید از این مکان تاریخی بازدید کنید آدرس ان به این شرح است: گیلان، رشت، استاد سرا، خیابان سهیل دبیری، جنب دفتراسناد رسمی.

ساعت بازدید هم برای روزهای غیرتعطیل 8 صبح تا یک بعدازظهر و در روزهای جمعه 10 صبح تا 5 بعدازظهر است.

مقبره

آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی معروف به سردار جنگل در جنوب شهر رشت و در محله سلیمان داراب، در میان بقعه و گورستان سلیمان داراب واقع شده است و از جمله مکان های دیدنی شهرستان رشت به شمار می آید. در اطراف قبر میرزا کوچک خان جنگلی، اجساد مجاهدان جنگلی دفن شده که اسامی آنها روی سنگ قبر آنان حک شده است. در کنار قبر میرزا آرامگاه شاعر بلند آوازه و مردمی گیلان، شیون فومنی قرار دارد. برخی از مشاهیر مدفون در گورستان سلیمان داراب عبارت اند از: میرزا حسین خان کسمایی، ابراهیم فخرایی، شیون فومنی، جهانگیر سرتیپ پور، دکتر محمود بهزاد، نصرت رحمانی.

بنای یادبود میرزا کوچک خان چنگلی به گونه ای ساده اما زیبا و با توجه به اصول معماری سنتی در سال های بعد از انقلاب اسلامی ساخته شد. بازسازی آرامگاه این بزرگ مرد تاریخ مبارزات گیلان و ایران، در سال ۱۳۶۰ هجری شمسی مطرح شد.

طرح مقبره با توجه با اصول معماری سنتی توسط دفتر فنی حفاظت آثار باستانی گیلان تهیه و به مرور به اجرا در آمد. در مرحله بعد طرح احداث مجموعه فرهنگی میرزا کوچک مد نظر قرار گرفت و در سال ۱۳۷۱ نیز توسط میراث فرهنگی گیلان، دیوار کشی و احداث سردری شایسته مقام میرزا انجام شد. مقبره میرزا کوچک خان به صورت یک هشت ضلعی منظم از اشکال هندسی رایج در معماری سنتی ایران است و به مساحت ۴۰ متر مربع و ارتفاع ۹ متر ساخته شده است. عمده عناصر تشکیل دهنده آن شامل آجر، کاشی، سفال و چوب است که همگی از مصالح بومی به شمار می رود و تلفیق آن با فضای سبز درختان کهنسال اطراف بنا یاد آور جنگل و متناسب با روحیات آزاد منشانه آن شخصیت مبارز است.

 

برای دسترسی به گورستان سلیمان داراب باید به یخ سازی رشت رفته و از آنجا به فلکه رازی و سپس به خیابان میرزا کوچک خان جنگلی  و نهایتا به گورستان خواهید رسید.

 

منبع: tripyar.com

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.