2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
با مکان‌های دیدنی بوشهر آشنا شوید

با مکان‌های دیدنی بوشهر آشنا شوید

استان‌ بوشهر از دیرباز به‌دلیل موقعیت ویژه و استراتژیكی‌ كه داشته، مورد توجه پادشاهان بسیاری بوده است. بقایای بندرگاه‌ها و پایگاه‌های باستانی بسیاری در این استان كشف شده است. طبیعت بكر و بی‌نظیر در كنار آثار باستانی فاخر از مهم‌ترین ویژگی‌های گردشگری بوشهر است.

دوات آنلاین-لذت قدم زدن در سواحل ماسه‌ای بوشهر احساس فوق‌العاده‌ای است كه نمی‌توان آن را در هیچ منطقه‌ای از كشور تجربه كرد. اگر قصد ایران‌گردی دارید، بوشهر با صدها جاذبه گردشگری بی‌نظیر می‌تواند عطش گردشگری شما را برطرف كند. واژه بندر تداعی‌كننده نام بوشهر در ایران است؛ سرزمینی با قدمتی چند هزارساله كه در كنار خلیج نیلگون همیشه فارس آرامیده است. منطقه‌ای بندری با سواحل زیبا و چشم‌نواز، نخلستان‌های سرسبز كه سفر به آن رویای بسیاری از گردشگران،است.

 

استان‌ بوشهر از دیرباز به‌دلیل موقعیت ویژه و استراتژیكی‌ كه داشته، مورد توجه پادشاهان بسیاری بوده است. بقایای بندرگاه‌ها و پایگاه‌های باستانی بسیاری در این استان كشف شده است. طبیعت بكر و بی‌نظیر در كنار آثار باستانی فاخر از مهم‌ترین ویژگی‌های گردشگری بوشهر است.

 

هوای معتدل پاییز و زمستان، چشمه‌های آب معدنی، سواحل دریای مشهور و زیبای خلیج فارس، جزیره های متعدد، تالاب‌های کم نظیر و ارزشمند، ویژگی‌های زمین‌شناسی منحصر به‌فرد، پوشش گیاهی نواحی گرمسیری، جانوران خاص مناطق خشکی و دریایی همراه با جاذبه‌های تاریخی و اجتماعی در این منطقه، همگی دست به دست هم داده و یکی از جذاب‌ترین نواحی طبیعی ایران را به‌وجود آورده است.

 

استان بوشهر همواره تعداد زیادی از دوست‌داران طبیعیت را به سوی خود جذب می‌کند و نقش ارزنده‌ای در صنعت گردشگری کشور ایفا می‌كند. رودخانه‌های متعددی در این استان جریان دارند که سواحل آن‌ها را می توان جزو جاذبه‌های طبیعی و مهم استان به‌شمار آورد. علاوه‌بر این موارد، می‌توان از چشمه‌های آب گرم استان نیز به‌عنوان مکان‌های جالب توجه استان نام برد که در این میان چشمه آب گرم نیلو و چشمه آب گرم گنویه اهمیت بیشتری دارند.

 

جزیزه خارك نگین بوشهر

جزیره خارک که در شهرستان گناوه واقع شده، از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی منطقه و یکی از جزایر زیبای خلیج فارس به شمار می‌آید. این جزیره از مناطق بسیار قدیمی منطقه بوده و دارای آثار تاریخی متعددی است. بناهای تاریخی و قدیمی زیادی که در سراسر استان وجود دارند، باعث رونق جهانگردی در این منطقه شده‌اند. این بناها شامل مساجد، کلیساها و عمارت‌های قدیمی هستند که بیشتر در مرکز شهرستان قرار گرفته اند.استان بوشهر افزون بر جاذبه‌های طبیعی، به سبب دارا بودن پیشینه تاریخی و سابقه کهن فرهنگی دارای اماکن تاریخی، مذهبی و فرهنگی با ارزشی است که از قابلیت‌های تاریخی و معماری این منطقه حکایت دارند. استان بوشهر از مهم‌ترین مناطق جنوبی ایران است که بیشتر شهرستان‌های آن از بناهای دیدنی ومکان‌های تاریخی برخوردارند. بناهای‌تاریخی‌ و‌ معماری استان بوشهر شامل مسجدها و مراکز عبادی اسلامی، باغ‌ها و عمارت‌های دیدنی و برج‌ها و قلعه‌های قدیمی‌می‌شوند.

 

گشت و گذار در دوران باستان

آثار و بناهای تاریخی منطقه ردپای تاریخی از دوره‌ باستانی ایران، دوره‌های اسلامی و معاصر در بردارند که هر یک به نوبه خود برای گردشگران جذاب و دیدنی است. تپه‌های تاریخی زیادی از جمله تل خندق با معماری مربوط به دوره ساسانی و تل مرو واقع در نزدیکی کاخ هخامنشی در منطقه بوشهر وجود دارند که برای باستان شناسان و دانشجویان باستان‌شناسی قابل توجه است.

 

از میان بناهای قدیمی منطقه؛ کاخ کورش مربوط به دوره کورش (بنیان‌گذار سلسله هخامنشی) و کاخ سنگ‌سیاه که آن هم از بناهای دوره هخامنشی است از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. گوردختر که گفته می شود آرامگاه دختر یا خواهر کوروش است، نیز از آرامگاه‌های مهم منطقه است. کوشک اردشیر یکی دیگر از بناهای شهرستان دشتی است که بنای آن بسیار شبیه به کاخ اردشیر در فیروزآباد بوده و برج قلعه خورموج یکی از آثار شکوهمند تاریخی است که بقایای قلعه عظیم خورموج به شمار می‌آید. سبک معماری این بنا سلجوقی بوده و متاثر از سبک قلعه‌سازی دوره ساسانی بنا شده است.گورستان باستانی خارک نیز در تنگستان قرار دارد و به زرتشتیان منسوب است. پل مشیر که بر روی رودخانه دالکی بنا شده مربوط به عهد قاجاریه است.کلیسای بوشهر هم از اماکن زیبای استان است که متعلق به ارامنه گریگوری است.

جلو‌ه‌گری عمارت‌های تاریخی بوشهر

خانه‌ها و عمارت‌های قدیمی بسیاری در استان بوشهر وجود دارند که برخی از آن‌ها عبارتند از: عمارت ملک که به صورت یک مجموعه ساختمانی و متعلق به یک قرن پیش است. عمارت گلشن که قدمت آن 170 سال بوده و مجموعه حاج رییس که از پنج ساختمان تو در تو تشکیل شده و در اواسط دوره قاجاریه ساخته شده است.ازمیان جاذبه‌های تاریخی تنگستان، خانه رییس علی دلواری در شهرستان تنگستان یادآور خاطرات فراموش نشدنی مبارزات آزادی‌خواهی هشتاد سال پیش است. قلعه نصوری را می‌توان مهم‌ترین جاذبه تاریخی شهرستان کنگان به حساب آورد. این بنا در بندر طاهری در کرانه خلیج فارس قرار داشته و متعلق به اوایل قاجاریه است.

 

بوشهر؛ شهر موسیقی و جشنواره

جشن‌ها و آیین‌های متعددی در استان بوشهر برگزار می‌شود که هر یک از آن‌ها دارای آداب خاص خود بوده و با موسیقی و اشعار خاصی اجرا می‌شوند که از پرجاذبه‌ترین عنصرهای گردشگری اجتماعی منطقه بوشهر به‌شمار می آیند.

 

قلعه خورموج بوشهر

قلعه خورموج یکی از آثار شکوهمند تاریخی استان بوشهر است که طی زمان تغییر یافته و روی به ویرانی گذاشت است. قلعه محمد خان دشتی در سال 1379 در فهرست آثار ملی به شماره ی 3032 به ثبت رسید. این اثر که یکی از با شکوه‌ترین نمونه‌های معماری دوره قاجاریه و دارای تزیینات بدیع و منحصر به فردی است، بارها مورد تاخت و تاز قرار گرفته است. این اثر ملی که زمانی با برج‌های متعدد و گوشواره‌های زیبا، هیبت و شکوه خود را به رخ هر رهگذری می‌کشید، امروز در میان انبوهی از ساختمان‌های چند طبقه شهری محاصره شده است.

 

بندر زیبای سیراف

سیراف بندری با امواج آبی زیبا، نسیم دل‌انگیز و یكی از محكم‌ترین اسناد حضور ایرانیان در خلیج همیشه فارس است. شهر باستانی سیراف دارای معماری خاصی بوده که بسیار شبیه به روستای ماسوله در شمال کشور است. سیراف روزگاری نقش مهمی در تجارت، دریانوردی، صدور فرهنگ و هنر ایرانی و اسلام به جنوب شرق آسیا ، شرق آفریقا و كشورهای خاوردور داشته و مانند نگینی درخشان در ساحل خلیج فارس درخشان بوده است. این بندر كهن در بین چهار مركز صنعتی و گازی عسلویه، پارسیان، جم و كنگان قرار گرفته است. از آثار باستانی سیراف می‌توان‌ به ‌دخمه‌ها و سنگ‌چین‌ها، چاه‌ها، سنگفرش‌ها و غارهایی شبیه آتشگاه در دل کوه‌ها، دخمه‌های باستانی؛ حوضچه‌های نگهداری و استعمال آب باران یا به عنوان قبور سنگی، گورستان تاریخی، دره لیرودی شیلو آتشکده، کلیسا، گور سیبویه، مسجد جامع و قلعه نصوری كه برخی از آن‌ها به ثبت ملی رسیده است.

 

بسیاری از كارشناسان میراث فرهنگی این بندر را واجد شرایط ثبت در فهرست آثار جهانی و یونسكو می‌دانند. بندر سیراف به علت شرایط جغرافیایی خود كه از یك طرف محدود به دریا و از طرف دیگر به كوه متصل است و فاصله كوه تا دریا بسیار كم است.براساس كاوش‌های انجام‌شده قدمت این شهر به دوره ساسانی بازمی‌گردد. بندر سیراف تا قرن چهارم هجری به‌نوعی مهم‌ترین بندر سواحل شمال خلیج فارس بوده است. درباره بندر سیراف تحقیقات گسترده و چندین كنگره بین‌المللی برگزار شده است. با‌توجه به آثار باستانی كشف شده در سیراف، این شهر قابلیت ثبت جهانی دارد. آن‌چیزی كه درباره سیراف نقل می‌شود این است كه در پایان رشته كوه‌های زاگرس و محل اتصال كوه به دریاست. در قرن چهارم یك سونامی در این بندر رخ می‌دهد كه بخشی از شهر را به زیر آب فرو‌می‌برد.

 

عمارت ملک

عمارت تاریخی و زیبا كه در فلكه بهمنی قرار دارد در دوره قاجاریه به ‌دستور ملك‌التجار ، یكی از بازرگانان بزرگ، توسط معماران فرانسوی با مصالح محلی ساخته شد. ملك‌التجار در یكی از سفرهای تجاری خود به شهر پاریس و ملاقات با یك فرانسوی، شیفته خانه او شد. سپس با استخدام معمار آن بنا و با افزودن خواسته‌های خود، این ساختمان باشكوه را ساخت. در حال حاضر این عمارت مالک خصوصی دارد و امکان بازدید تنها با هماهنگی مالکان صورت‌می‌گیرد.

 

مدرسه گلستان

ساختمان اصلی مدرسه گلستان با قدمتی در حدود 200 سال در واقع جزو اولین بناهای بافت قدیم بوشهر است که توسط انگلیسی‌ها ساخته شده و به «ارگ» معروف است. این بنا در ابتدا محل حکمرانی شیخ نصر دست‌نشانده انگلیسی‌ها بود و سپس تبدیل به اداره پست و تلگراف می‌شود. بعد از مدتی ساختمان متروک شد تا اینکه در سال 1318 مدرسه گلستان تاسیس می‌شود. این مدرسه در خیابان گمرک، بعد از ساختمان اداری گمرک، روبه‌روی عمارت حاج رییس قرار دارد و مانند مدرسه سعادت تنها بازدید از آن در ساعت اداری امكان‌پذیر است.

آب انبار قوام

ساختمان «آب‌انبار قوام» در غرب شهر بوشهر و کنار دریا قرار دارد. این آب‌انبار (برکه) 150 سال پیش در زمان قاجاریه ساخته شده ‌است. آب انبار قوام سال‌هاست که توسط بخش خصوصی به سفره‌خانه سنتی قوام تبدیل شده و ساعات کاری آن هم مانند هر رستوران دیگری است. غذا خوردن در آن را حتما به شما پیشنهاد می‌كنیم چرا كه هم غذاهای خوشمزه‌ای دارد به ویژه غذاهای دریایی و محلی و هم تجربه بی‌نظیری را برای‌تان رقم می‌زند. آب انبار قوام در خیابان ساحلی، بعد از تربیت بدنی است.

 

منبع: قانون

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.