2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
دودکش بخاري را چه طور امتحان کنیم؟

دودکش بخاري را چه طور امتحان کنیم؟

تست دودکش بخاری یکی از جدی‌ترین و مهم‌ترین مسائل در هنگام نصب بخاری در فصل سرماست. برای نظارت سالم و باز بودن دودکش می‌توان از روش عبور شی از دودکش و یا روش گرفتن شعله در دودکش استفاده کرد.

دوات آنلاین-سرمای پاییز از راه رسیده و کم کم باید درزهای خانه را بپوشانیم و آماده سرما شویم و تا چندی دیگر باید بساط بخاری و وسایل گرما زا را آماده کنیم.

 

تست دودکش بخاری یکی از جدی‌ترین و مهم‌ترین مسائل در هنگام نصب بخاری در فصل سرماست. برای نظارت سالم و باز بودن دودکش می‌توان از روش عبور شی از دودکش و یا روش گرفتن شعله در دودکش استفاده کرد.

 

آیا نکات ایمنی را رعایت می‌کنید یا بدون انجام هیچ تستی بخاری را روشن می‌کنید؟ هر سال متاسفانه شاهد مرگ عده‌اي از هموطنان به علت گاز گرفتگی و عدم رعایت نکات ایمنی هستیم.

 

پس بیایید تا با رعایت نکات ایمنی و تست دودکش‌ها این آمار را به حداقل برسانیم. با مـا همراه باشید تا چگونگی تست دودکش‌ها را یاد بگیرید. اگر چـه این روز‌ها استفاده از پکیج‌هاي گرمایی و سیستم‌هاي حرارت مرکزی زیاد شده اسـت. اما باز هم تعداد زیادی از ادارات (و خانواده‌ها) هنوز برای گرم کردن اماکن خود در فصل سرما از بخاری‌هاي گاز سوز استفاده می‌کنند.

 

اما در صورت عدم رعایت نکات ایمنی، استفاده از این وسایل گاز سوز منجر بـه مشکلات تنفسی و گازگرفتگی خواهد شد. نصب صحیح دودکش از این جهت اهمیت دارد کـه مانع از نشت گاز مونوکسیدکربن کـه حاصل سوخت ناقص اسـت، می‌شود.

 

گاز مونوكسيدكربن

گاز مونوکسیدکربن کـه حاصل سوخت ناقص اسـت، بی رنگ و بی بو اسـت و به همین دلیل بـه سادگی قابل تشخیص نیست ولی بـه قدری خطرناک اسـت کـه حتی در موارد کم هم می‌تواند منجر بـه مرگ شود.

 

حداقل استانداردها

از بخاری‌هاي دارای نشان استاندارد استفاده کنید و باید قبل از استفاده، این وسایل توسط افراد متخصص بازبینی و سرویس شود. اگر چند وسیله‌ي گازسوز دارید هر وسیله باید دارای دودکش استاندارد جداگانه و مجهز بـه کلاهک باشد. کلاهک باید بـه شکل اچ باشد تا هم از عبور شی در آن پیشگیري شود و هم بخاطر جریانات هوا مثل وزش باد موجب احتراق ناقص گاز نشود.

 

نكات و روش هاي تست دودکش بخاري

قبل از نصب از باز بودن مسیر دودکش بخاری مطمئن شوید. برای اینکار و تست دودکش بخاری می‌توانید یک بطری نوشابه‌ي کوچک را به یک طناب ببندید سپس آنرا از دودکش پشت بام بـه داخل دودکش بیندازید اگر قادر بـه مشاهده‌ي بطری نوشابه در محل نصب بخاری در اتاق شدید یعنی مسیر باز اسـت. هر چند وقت یکبار مسیر دودکش را نظارت کنید کـه شی یا پرنده‌اي در آن گیر نکرده باشد.

 

برای نظارت مکش دودکش می‌توانید یک کبریت را آتش بزنید و در مقابل لوله در محل نصب بگیرید. اگر شعله آتش بـه سمت بالا کشیده شد یعنی مکش دودکش بـه درستی کار می‌کند و اگر هیچ تغییری در شعله ایجاد نشود و یا شعله بـه سمت اتاق باز گردد، نشان دهنده‌ي عملکرد اشتباه و نامناسب دودکش اسـت.

 

مطمئن شوید کـه لوله بخاری محکم و بدون هیچ درزی بـه محل اتصال و بـه یک دیگر نصب شده اسـت. در تصویر زیر عدم اتصال درست دو لوله باعث پخش گاز مونوکسیدکربن در اتاق و بـه دنبال آن خفگی خواهد شد. طول شیلنگ اتصال گاز از لوله اصلی گاز بـه بخاری نباید بیشتر از 120 سانتی متر شود. درهنگام نصب حتماً دو سر آن با بست فلزی محکم بسته شود.

 

از شلنگ‌هاي گازی کـه دارای نشان استاندارد هستند، استفاده شود و توصیه می شود کـه شیلنگ گاز هر 3 سال یکبار تعویض شود. هر وسیله گاز سوز باید بـه یک شیر جداگانه قطع و وصل گاز متصل باشد. پس از نصب بخاری و روشن کردن آن باید لوله‌ي بخاری گرم باشد. برای تست دودکش بخاری اگر بـه قسمت بالایی لوله دست زدید و لوله‌ي بخاری سرد بود یعنی دودکش درست کار نمی‌کند. این موضوع خطرناک اسـت و باید برای بررسی مشکل و اصلاح آن اقدام کنید.

 

راهی برای تهویه‌ي هوا باز بگذارید. مثلاً دریچه‌هاي باز کولر عمل مناسبی جهت تهویه هواست. بازگذاشتن یک پنجره کوچک یا در بـه نحو مطمئن کـه بسته نشود راه حل مناسبی جهت تهویه هواست.

 

پس از روشن کردن بخاری توجه شود کـه شعله‌هاي بخاری باید بـه رنگ آبی باشند؛ شعله‌هاي زرد و نارنجی نشانه‌ي خطر هستند.

 

از بخاری‌هاي دستی برای گرم کردن هوای حمام بـه هیچ وجه استفاده نکنید.

 

اگر از دودکش‌هاي غیر دیواری «غیرثابت» استفاده می‌کنید، مطمئن شوید کـه دودکش‌ها بـه درستی متصل شده‌اند و از مواد غیرقابل اشتعال و گالوانیزه «زنگ نزن» و از مقاومت فیزیکی مناسبی برخوردار باشند. این نوع دودکش‌ها باید حتی‌الامکان کوتاه و مستقیم بوده و باید در محل اتصالات کاملا محکم و غیرقابل نفوذ باشند.

 

نتيجه گيري

یاد آور می شود موارد اعلام شده جزء ساده ترین و حداقل‌های استاندارد در تست دوکش می‌باشد.

 

انتظار است تمامی همکاران گرامی و محترم علاوه بر اجرایی کردن موارد در ادارات تابعه و منزل خود، در سایر اماکن و حتی در منزل اقوام و خویشان این موضوع را آموزش و اجرا کنند.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.