2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
شناسایی ۴۹هزار کودک بی‌شناسنامه دارای مادر ایرانی

شناسایی ۴۹هزار کودک بی‌شناسنامه دارای مادر ایرانی

معاون رفاه اجتماعی وزارت رفاه با بیان این که خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان و تهران سه استان اصلی هستند که با مشکل کودکان بی‌شناسنامه حاصل ازدواج زنان با مردان خارجی مواجه اند، افزود: بر اساس خوداظهاری این زنان، آن ها ۴۹ هزار و ۹۶ فرزند دارند که فاقد شناسنامه هستند اما در سرشماری وزارت کشور، عددی که به‌دست‌آمده است کمتر از هفت هزار نفر است.

دوات آنلاین-معاون رفاه اجتماعی وزارت رفاه با بیان این که خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان و تهران سه استان اصلی هستند که با مشکل کودکان بی‌شناسنامه حاصل ازدواج زنان با مردان خارجی مواجه اند، افزود: بر اساس خوداظهاری این زنان، آن ها ۴۹ هزار و ۹۶ فرزند دارند که فاقد شناسنامه هستند اما در سرشماری وزارت کشور، عددی که به‌دست‌آمده است کمتر از هفت هزار نفر است.

 

احمد میدری، در نشست تخصصی «ازدواج‌های فراملی و سرنوشت هویتی فرزندان حاصل از آن (تجارب بین المللی و ایران)»، ضمن ارائه گزارشی از پیگیری‌های دولت دراین‌باره گفت: پیگیری وزارت رفاه درباره این مسئله به زمانی برمی‌گردد که این وزارتخانه در پی سامان دهی کودکان کار برآمد و با مسئله بی‌شناسنامه بودن آن ها مواجه شده بود. وزارت رفاه در پی رفع فقر است و یکی از بدترین اشکال فقر، نداشتن هویت است. این مسئله را وزارت رفاه برای اولین بار در شورای رفاه مطرح کرد و به کمیسیون اجتماعی ارجاع داده شد و حدود سه سال است که در کمیسیون‌های دولت دنبال می‌شود.وی با بیان این که پیگیری این مسئله در مجلس هم سابقه‌ای ۱۵ ساله دارد اما به دلایلی به نتیجه نرسیده است، اظهار کرد: آمار و ارقام در این زمینه متفاوت است و ما هیچ تصویری از بچه‌های بی شناسنامه نداریم.

 

میدری اظهار کرد: وزارت رفاه از زنانی که ازدواج فراملی داشتند درخواست کرد کد ملی خود را پیامک کنند و با آنان تماس گرفته شد برای این که بدانیم چند نفر در کشور با این مسئله روبه رو هستند که حدود ۱۴ هزار و ۶۱۸ کد ملی برای ما ارسال شد. بر اساس این خود اظهاری آن ها ۴۹ هزار و ۹۶ فرزند دارند که فاقد شناسنامه هستند.

 

شناسایی ۱۴ ملیت ساکن در ایران که دارای زن ایرانی و فرزند بی‌شناسنامه‌اند

به گفته معاون رفاه اجتماعی وزارت رفاه، در تلاش اخیر وزارت رفاه برای این سرشماری، ۱۴ ملیت شناسایی شد که با زنان ایرانی ازدواج‌کرده‌اند و در ایران هستند اما بچه‌هایشان شناسنامه ندارند. دو ملیت اصلی افغانستانی و عراقی است، به این ترتیب که ۶۰ درصد افغانستانی، ۱۲ درصد عراقی و ۲۸ درصد از دیگر ملیت‌ها هستند.

 

تولد ۵۴ درصد کودکان بی‌شناسنامه در بیمارستان

میدری با تاکید بر این که آمارها نشان می‌دهد این تصور که زنان ایرانی از سر فقر با مردان غیرایرانی ازدواج می‌کنند، دیدگاه درستی نیست، اظهار کرد: ۵۴ درصد کودکانی که از این ازدواج‌ها متولد شده‌اند، گواهی تولد از بیمارستان دارند. ۴۶ درصد دیگر از این کودکان یا تولدشان در منزل بوده یا گواهی نگرفته‌اند که این خود از نظر سلامت، نشان‌دهنده آسیب است. شایان ذکر است ۵۲ درصد از این کودکان پسر و ۴۸ درصد دختر هستند.

 

وضعیت تحصیلی کودکان بی‌شناسنامه

 وی افزود: ۱۷ درصد این زنان یک فرزند، ۲۳ درصد دو فرزند، ۲۰ درصد سه فرزند، ۱۴ درصد چهار فرزند و ۲۴ درصد بیش از چهار فرزند دارند و به علت نداشتن شناسنامه بسیاری از آن ها نمی‌توانند به مدرسه بروند.معاون رفاه اجتماعی وزارت رفاه  اظهار کرد: در این زمینه لایحه‌ای به دولت فرستادیم که در کمیسیون اجتماعی و لوایح که دو کمیسیون اصلی بوده‌اند ، پذیرفته‌شده است. در این لایحه آمده است که به فرزندان حاصل از ازدواج‌های فراملی در خاک ایران تابعیت داده شود و حتی به آن‌هایی که متولد ایران نیستند به‌ این شرط که بتوانند به زبان فارسی تکلم کنند تابعیت ایران داده شود.به گفته وی تقریباً یک ماه است که با هماهنگی وزارت کشور، دادن کارت هویت به این افراد آغاز شده است. این کارت هویت به معنای تابعیت نیست اما فرد می‌تواند از مزایایی مثل داشتن بیمه سلامت، حساب بانکی و تلفن همراه بهره‌مند شود.

 

۷۰ درصد مهاجرانی که در ایران زندگی می‌کنند، متولد ایران هستند

دانشیار دانشگاه تهران نیز به ارائه‌ آماری در توصیف وضعیت مهاجران حاضر در ایران پرداخت و گفت: طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ حدود ۷۰ درصد مهاجرانی که در ایران زندگی می‌کنند متولد ایران هستند. نگرانی که درباره فرزندان مادر ایرانی و پدر خارجی وجود دارد این است که این فرزندان بیشتر سمت پدر افغانستانی کشیده می‌شوند و به فرهنگ ایران وفادار نیستند، درحالی‌که ما پیمایش‌هایی انجام دادیم و نتایج آن نشان داد که حدود ۷۰ درصد از کودکانی که مادر ایرانی داشتند خودشان را ایرانی می‌دانستند، ۲۳ درصد هویت خود را هم ایرانی و هم افغانستانی می‌دانستند، ۷ درصد هم نه خود را ایرانی می‌دانستند نه افغانستانی؛ از بین فرزندان مادر ایرانی، هیچ موردی نداشتیم که هویت خود را فقط افغانستانی بداند. کسی که در ایران به دنیا می‌آید،‌ در محیط رشد می‌کند و مادری ایرانی دارد خواه‌ناخواه فرهنگ ایرانی خواهد داشت. رسول صادقی گفت: در طرح سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ حدود یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار فرد افغانستانی شناسایی شدند.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.