2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
چگونه قهوه مناسب بخریم؟

چگونه قهوه مناسب بخریم؟

در زمان خريد قهوه حتما با توجه به ذائقه و تمايل خود قهوه بخريد و به مشخصات روى بسته بندى ها توجه كنيد. درصدهاى قهوه عربيكا و ربوستا كه ميزان تلخى و ملايمت قهوه به آن بستگى دارد را در نظر بگيريد. هرچه درصد قهوه عربيكا بيشتر باشد، قهوه تلخ تر است.

دوات آنلاین-شاید شما هم از جمله افرادی باشید که به نوشیدن قهوه علاقه دارد اما نمی‌داند چه نوع قهوه‌ای بخرد و به قول معروف قهوه خوب چیست؟

 

در تعریف قهوه خوب باید گفت همه چیز به سلیقه شما بستگی دارد اما ابتدا با انواع قهوه آشنا شوید:

 

انواع قهوه

امروزه انواع قهوه با نام هاى ترك، فرانسه يا اسپرسو شناخته مى شوند.جالب است بدانيد نامگذارى قهوه به اين نام ها، ربطى با نحوه كشت يا محل كشت آن ندارد. زيرا كشورهاى تركيه، فرانسه يا ايتاليا مزارع كشت قهوه ندارند و قهوه فقط در يك شرايط خاص و در مناطقى كه داراى آب و هواى گرم حاره اى باشند رشد پيدا مى كند.

 

اصطلاح قهوه ترك از آنجا پديد آمد كه ترك ها، اولين كشورى بودند كه قهوه را به شيوه اى كه خودشان مى پسنديدند، پخت و آسياب كرده و سپس مى جوشاندند. ترك ها پودر قهوه را با آب حل كرده، سپس مى جوشاندند و بعد از به اصطلاح عمل آمدن قهوه، آن را مى خوردند. در اين روش، خود قهوه علاوه بر عصاره و شيره آن نيز خورده مى شود كه برخى معتقدند در درازمدت باعث از بين رفتن پرزهاى معده مى شود. اگر تنها ۱۰ درصد از جمعيت ۷۰ ميليونى ايران، يعنى فقط ۷ ميليون از ايرانيان قهوه بنوشند، روزانه بايد در ايران ۵۶ تن قهوه مصرف شود.

 

بعد از آن فرانسوى ها به اين دليل كه نمى توانستند قهوه را مانند ترك ها مصرف كنند، روش جديدى را ابداع كردند و با قرار دادن فيلترى در قهوه جوش، قهوه را صاف كرده و بعد مى نوشيدند. قهوه اى كه از اين روش به دست مى آمد به نام قهوه فرانسه معروف شد.

 

ايتاليايى ها نيز در سال ۱۸۲۲ روش جديدى را ابداع كردند كه شايد بهترين روش تهيه قهوه باشد. به اين طريق كه در فشار بالا و با آب ۹۰ درجه از دانه قهوه، عصاره آن گرفته مى شود. قهوه به دست آمده از اين طريق به قهوه اسپرسو معروف است. اسپرسو در زبان ايتاليايى به معنى خيلى كوتاه و چيزى كه از طريق اعمال فشار زياد به دست آمده، است.قهوه، علاوه بر اينكه در ۳ نوع ترك، فرانسه و اسپرسو شناخته مى شود، به طور كلى در دو نوع ربوستا و عربيكا كشت و برداشت مى شود.

 

قهوه عربيكا بيشتر در كشورهاى آفريقايى و آمريكاى لاتين و قهوه ربوستا در كشورهاى آسياى شرقى كشت مى شود. در ضمن ۷۰ درصد توليدات قهوه دنيا را قهوه عربيكا تشكيل مى دهد.در حقيقت قهوه هاى ترك، فرانسه و اسپرسو علاوه بر آنكه شيوه تهيه آنها متفاوت است، هر يك با درصدهاى مختلفى از قهوه هاى عربيكا و ربوستا تشكيل شده اند. گاهى نيز ديده مى شود، در تهيه قهوه ترك، تنها از قهوه ربوستا و براى قهوه اسپرسو فقط از قهوه عربيكا استفاده مى شود. اين درصدها در هر كشور بسته به ذائقه مردم آن متفاوت است.

 

نحوه خرید قهوه مناسب

اكثر مردم ايران، قهوه ملايم مى خورند. تقاضاى بازار نشان مى دهد، حدود ۷۰ درصد ايرانى ها، قهوه فرانسه، حدود ۳۰ درصد كه بيشتر اقليت ارامنه هستند، قهوه ترك و درصد بسيار كمى نيز قهوه اسپرسو تلخ مصرف مى كنند.

 

شما نيز در زمان خريد قهوه حتما با توجه به ذائقه و تمايل خود قهوه بخريد و به مشخصات روى بسته بندى ها توجه كنيد. درصدهاى قهوه عربيكا و ربوستا كه ميزان تلخى و ملايمت قهوه به آن بستگى دارد را در نظر بگيريد. هرچه درصد قهوه عربيكا بيشتر باشد، قهوه تلخ تر است.

 

اگر قهوه را بدون بسته بندى و به صورت باز مى خريد حتما از فروشنده در مورد خصوصيات قهوه سوال كرده و در صورت امكان از او بخواهيد قهوه را تست كند.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.