2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
نگاه محلی و بومی در مهارت‌آموزی زنان سرپرست خانوار
یک جامعه‌شناس تاکید کرد:

نگاه محلی و بومی در مهارت‌آموزی زنان سرپرست خانوار

برخی مطالعات نشان می‌دهد کسب‌وکار خانگی می‌تواند زمینه مناسبی برای حرکت زنان در مسیر خوداشتغالی و کارآفرینی فراهم کند.

دوات آنلاین-مهارت‌آموزی زنانی که سرپرستی خانوار را برعهده دارند یکی از مهم‌ترین راهکارهای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است اما به‌عقیده یک جامعه‌شناس این مهارت‌آموزی‌ها باید با توجه به شرایط و فرهنگ بومی و منطقه‌ای محل سکونت زنان باشد.
فردین علیخواه، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه گیلان درباره اهمیت توجه به زنان سرپرست خانوار اظهار کرد: «مهارت و آموزشی که می‌تواند در شهر تهران به یک زن سرپرست خانوار داده شود، الزاما مهارتی نیست که برای یک زن ساکن یک شهر کوچک شمالی کشور مناسب و دارای کارایی باشد». 
او با اشاره به استفاده از تفکرات نوین در زمینه آموزش و توانمندسازی زنان به‌ویژه زنان سرپرست خانوار، می‌گوید: «در نظریات توانمندسازی جدید تلاش بر آن است که توانمندسازی از طریق ترویج فکرهای نو انجام شود تا به بروز توانایی‌هایی منطبق بر نیازها منجر شود». 
او با اشاره به اینکه تعاونی‌های تولیدی یکی از راهکارهای مثبت در جهت توانمندسازی زنان خودسرپرست است، عنوان کرد: «تعاونی‌ها دارای ساختار مناسبی برای آموزش و اشتغال زنان سرپرست خانوار هستند و با توجه به اصولی که در تشکیل آنها مورد توجه است، می‌تواند به توانمندسازی و خودکفایی منجر شود». به گفته علیخواه، سرمایه‌گذاری دولت برای راه‌اندازی تعاونی‌های تولیدی و خدماتی برای زنان سرپرست خانوار می‌تواند راهکاری مؤثر در جهت تقویت این سرمایه‌های اجتماعی، ایجاد خودباوری و درآمدزایی برای این زنان باشد. این جامعه‌شناس، آموزش‌های کارآفرینی و تجارت خانگی را از دیگر راهکارها برای توانمندسازی زنان خودسرپرست دانست و افزود: «برخی مطالعات نشان می‌دهد کسب‌وکار خانگی می‌تواند زمینه مناسبی برای حرکت زنان در مسیر خوداشتغالی و کارآفرینی فراهم کند. درواقع به‌واسطه کسب‌وکارهای خانگی، حس اعتمادبه‌نفس برای فعالیت در وسعت بیشتر برای این زنان ایجاد خواهد شد». او با اشاره به نحوه‌ کارآفرینی و آموزش زنان خودسرپرست در مناطق مختلف کشور، گفت: «در روند آموزش باید به ساختارها و فضای جوامع محلی توجه ویژه‌ای شود». او درباره فعالیت کمپین‌های اجتماعی مانند «هم_سایه_شو» در حوزه زنان سرپرست خانوار، اظهار کرد: «فرهنگ‌سازی و جذب جامعه به‌سوی کمک به حل مشکلات اجتماعی با ابزارهای متعددی انجام می‌شود و فعالیت کمپین‌های اجتماعی در این حوزه، می‌تواند نتایج خوبی داشته باشد؛ اما حضور کمپین به‌تنهایی، کافی نیست و باید رسانه‌ها، شبکه‌های اجتماعی و مدیران نیز با این کمپین‌ها همراه شوند تا اثربخشی آنها صدچندان باشد».

 

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.