کد خبر : 93603 تاریخ : ۱۳۹۷ جمعه ۱۲ مرداد - 13:38
رابطه شیطانی زن متاهل با همکلاسی 11سال است که همه‌اش گذاشته‌ام برای بعد و حرف‌هایم مانند گره‌ای در قلبم تبدیل به عقده شده. اوایل فکر می‌کردم به‌ مرور زمان و با آمدن فرزند، شاید شرایط بهتر شود ولی فرقی نکرد و رابطه‌اش با من روزبه‌روز سردتر شد.

دوات آنلاین-زنی متاهل که به دلیل سردی روابط با شوهرش در گرداب خیانت فرو رفته است برای گرفتن راهنمایی با مراجعه به مرکز مشاوره پلیس مشهد داستان زندگی‌اش را این طور شرح داد:

 

11سال پیش به‌شکل سنتی ازدواج کردم. همسرم از اقوام دور پدرم و کارمند یک ارگان دولتی بود. حاصل ازدواج‌مان، 2 فرزند 6 و 9 ساله است.

 

همسرم آدم آرام، خونسرد و کم‌حرفی بود و نسبت به روابط عاطفی و زناشویی خیلی سرد و خشک برخورد می‌کرد. من خیلی برون‌گرا و پرجنب‌وجوش بودم. با تمام این اوصاف، او مرد باایمان و خداترسی بود و در زندگی از لحاظ رفاهی چیزی برایمان کم نگذاشته و تمام تلاشش را برای رفاه ما انجام می‌داد ولی مشکل بزرگ من چیز دیگری بود. دوست داشتم شوهرم به من محبت کند و با من حرف بزند اما هربار می‌خواستم سر صحبت را بازکنم، می‌گفت خسته است و بگذارم برای بعد!

 

11سال است که همه‌اش گذاشته‌ام برای بعد و حرف‌هایم مانند گره‌ای در قلبم تبدیل به عقده شده. اوایل فکر می‌کردم به‌ مرور زمان و با آمدن فرزند، شاید شرایط بهتر شود ولی فرقی نکرد و رابطه‌اش با من روزبه‌روز سردتر شد.

 

ناگفته نماند چون همسرم خودش فرد تحصیل‌کرده‌ای است، از همان ابتدا با من شرط کرد، درسم را ادامه دهم و تحصیلات عالی کسب کنم. همین شد که بعد از 4 سال زندگی مشترک‌، با اصرارهای همسرم به دانشگاه رفتم و در رشته مورد علاقه‌ام تحصیل کردم.

 

ترم سوم بود که خیلی اتفاقی متوجه نگاه‌های یکی از همکلاسی‌هایم به نام سامان شدم. او به بهانه‌های مختلف خودش را به من نزدیک و خواسته‌هایش را مطرح می‌کرد. اول خیلی جا خوردم و به او گفتم متأهل هستم و 2 فرزند نیز دارم ولی می‌گفت فقط خودم برایش مهم هستم و دائما به من ابراز علاقه می‌کرد. من نیز به‌دلیل ابراز محبت‌هایش و بهایی که به من می‌داد، کم‌کم به او علاقه‌مند شدم. از آنجایی که سامان را در جریان تمام مشکلات زندگی‌ام گذاشته بودم، جای تمام عقده‌های عاطفی‌ و رنجی را که از زندگی مشترک با همسرم برده بودم، برایم پر می‌کرد. گویی تازه متولدشده و روزبه‌روز شادتر می‌شدم.

 

متاسفانه رابطه پیامکی و تلفنی من با سامان خیلی زود جای خود را به رابطه حرام داد. بله؛ من در گرداب خیانت فرورفتم. ‌دچار عذاب وجدان شده‌ام و نگرانم مبادا شوهرم دیر یا زود از قضیه بو ببرد.

 

هرچند او به کارهای من مشکوک شده، ولی به روی خودم نیاوردم و همچنان در خواب زمستانی فرورفته‌ام و پشت پا به زندگی و خوشبختی‌ام زده‌ام.

 

خودم می‌دانم پایان این روابط تباهی و غرق شدن در فساد و از هم‌ پاشیده شدن زندگی‌ام است اما توان قطع رابطه با سامان را ندارم. سامان با اینکه ازدواج کرده ولی قصد ندارد به این رابطه پایان دهد. من و او خیلی به هم وابسته‌ایم و هر دو توان بریدن از یکدیگر را نداریم.

 

نظر کارشناس

 

بی‌وفایی و خيانت زناشویی در نگاه اول، پدیده‌ای فردي به‌نظر می‌رسد اما باتوجه به عواقب ناگوار و پيامدهاي سوء آن بر نهاد خانواده وتربيت فرزندان، سلامت و امنيت جامعه را دچار اختلال و آشفتگي می‌کند، بايد اين معضل را از آسیب‌های اجتماعي پنهان و بسيار جدي به‌شمار آوريم؛ بنابراین این‌گونه آسیب‌ها از جرایم پنهان محسوب می‌شوند.

 

خیانت زناشویی به‌دلیل خارج‌شدن از روند طبیعی و چارچوب زندگی مشترک، آسیب‌های زیادی، هم برای فرد خیانتکار و هم برای خیانت‌دیده به‌دنبال دارد که مهم‌ترین آن، تزلزل در بنیان و کیان خانواده یا ازهم‌پاشیدگی آن است.

 

معمولا فردی که وارد این‌گونه روابط می‌شود، لذت آنی و زودگذر را بر همه آمال و ایده‌آل‌های زندگی ترجیح میدهد و در گنداب گناه فرو می‌رود؛ غافل از اینکه با آشکارشدن خیانت، تمام پل‌های پشت‌سر خود را خراب کرده و راهی برای برگشت باقی‌نگذاشته است. حتی در صورت بخشیده شدن از جانب همسر، دیگر شرایط زندگی برای او مانند قبل نیست و پل اعتماد زناشویی شکسته و تخریب می‌شود. در این صورت، فرد خاطی یک عمر با حس شرمندگی و حقارت زندگی می‌کند.

 

سیر و روند بروز آسیب

 

در داستان بالا، آن فرد از زمانی‌که به دانشگاه رفته، قطعا اعمال، حرکات و رفتارهایش طوری بوده که همکلاسی وی پی به عقده‌ها و کمبودهای عاطفی و روانی وی برده و در فرصت مناسب، به او نزدیک شده و پیشنهادش را داده است که باتوجه به شرایط و مسائلی که در زندگی زناشویی با همسرش داشته، زمینه را برای ایجاد ارتباط و خیانت در وی فراهم کرده و به‌دنبال آن دوستی، ارتباط نامشروع و غرق‌شدن در خیانت از همان دوران آغاز و تاکنون نیز ادامه داشته است.

 

عواملی که موجب بروز آسیب در فرد مورد نظر شده

 

ضعف در روابط بین فردی و نداشتن رابطه صمیمی و عاطفی بین زوجین، عدم توجه زوج به نیازهای عاطفی و جنسی همسر، نارضایتی فرد از روابط زناشویی، ناتوانی و عدم مهارت در حل مسئله و مقابله با مشکلات، نداشتن صداقت و عدم پایبندی به تعهدات زناشویی، ضعف در مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی، ضعف در باورهای دینی، مذهبی و ...

 

اقدامات صورت‌گرفته توسط کارشناس مشاوره

 

- پذیرش فرد گرفتار شده و مصاحبه بالینی با وی.

 

- واکاوی و بررسی روند بروز مشکلات فرد از ابتدا تاکنون.

 

- تماس با طرف رابطه (سامان) برای حضور در جلسه مشاوره.

 

- تفهیم این نکته به مراجعان درباره زشتی این عمل و جنبه گناه خیانت زناشویی و رابطه نامشروع با بهره‌گیری از آموزه‌های دینی و اینکه از لحاظ قانونی نیز ضمانت اجرایی دارد.

 

- آموزش مهارت‌های زندگی (حل مسئله و ...) به مراجعه‌کنندگان.

 

- آموزش مهارت‌های ارتباطی به مراجعه‌‌کنندگان.

 

- آموزش مهارت ارتباط مؤثر زوجین.

 

- تأکید بر قطع ارتباط طرفین و از بین بردن آثار و خاطرات به‌جامانده آن‌ها در دوران دوستی.

 

- ارجاع مراجعه‌کننده به روان‌شناس برای روان‌درمانی.

 

راهکارهای پیشگیرانه

 

- کسب آگاهی و ارتقاء دانش و مهارت لازم در روابط زناشویی و همسرداری.

 

- توجه زوجین به ارضاء امیال غریزی و نیازهای مشترک زناشویی.

 

- کسب و یادگیری مهارت‌های زندگی توسط زوجین.

 

- مسئولیت‌پذیری و پای‌بندی به اصول زندگی مشترک از قبیل (وفاداری، صداقت و...).

 

- ارتقاء مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی.

 

- تقویت روحیه دین‌باوری و تقوا.

 

نویسنده: سروان نساء ایزانلو؛ کارشناس مرکز مشاوره آرامش پلیس باب‌الرضا (ع)

12jav.net