کد خبر : 92406 تاریخ : ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت - 07:12
یادداشت سید شهاب میرفتاح، استاد معماری درباره طراحی خانه به سبک کلاسیک وقار و زیبایی در سبک کلاسیک چراغ های دیوار کوب یکی از مهمترین مشخصه های سبک کلاسیک است. در این سبک آباژورها بیشتر جنبه تزیینی دارند و کمتر به میزان روشنایی آنها توجه می‌کنند.

دوات آنلایندر دو هفته گذشته با دو سبک معماری داخلی (روستیک و سبک مدرن) آشنا شدید. در ادامه روند سبک‌های مختلف قصد دارم تا شما را با یکی از زیباترین سبک ها آشنا کنم. سبکی متفاوت و پرزرق و برق به نام کلاسیک. این سبک بیشتر برای خانه‌هایی با متراژ بالا کاربرد دارد.

 

در این مطلب سعی می‌کنم نکات کلیدی این سبک را برای شما بازگو کنم. احتمالا همه شما سبک کلاسیک را در فیلم‌ها یا خانه‌های اشرافی دیده‌اید. این سبک ابتدا مختص به خانه‌های اشراف بود اما به مرور زمان توانست با اندک تغییراتی خود را با اکثر خانه‌های وفق دهد.

 

تقارن و تناسب مهمترین نکاتی است که در طراحی به سبک کلاسیک  مورد توجه قرار می گیرند. این سبک کامل، دقیق و حساس روی جزئیات است. در طراحی به سبک کلاسیک در ابتدا سعی کنید به دنبال ساخت پازلی متقارن، متناسب و در عین حال با ثبات باشید.

 

در دکوراسیون داخلی به سبک کلاسیک استفاده از دکورهای جفت، چیدمان مبل که به شکل جفت جفت و دارای تقارن در نظر گرفته می‌شود به چشم می‌خورد. اگر این نکات درست رعایت شوند شما نیز در ساخت محیطی کلاسیک در مرحله اول موفق بوده‌اید.

 

در ابتدا باید رنگ‌های این سبک را بشناسید، رنگ‌های غالب این سبک ملایم انتخاب می‌شوند. خاکستری، طلایی، نقره‌ای، زیتونی، کرم،  قرمز و آبی کاربنی از رنگ‌های شاخص این سبک هستند. همانطور که در بالا گفته شد این سبک، سبکی اشرافی است پس هر رنگی که بتواند این حس را القا کند، مناسب این سبک است. دقت داشته باشید رنگ‌ها را به صورت قرینه استفاده کنید تا وقار نهفته در این سبک به درستی نمایان شود.

 

کاغذ دیواری بهترین پوشش دیوار در این سبک خاص است. اما توجه داشته باشید که کاغذ دیواری باید بسیار با کیفت و برجسته باشد. کاغذ دیواری از جنس ابریشم و ساخته شده از پارچه با طرح گل و گیاه، خانه را برای سبک کلاسیک آماده می کند. تنوع در طرح کاغذ دیواری به شرط اجرا در پنل‌های متقارن جلوه این سبک را صد چندان می‌کند. برای دیوار خانه از تابلوهای نفیس با قاب‌های بزرگ به رنگ طلایی استفاده کنید. تابلوهایی به سبک رنسانس و باروک را برای تزیین دیوارها فراموش نکنید. تابلو فرش‌های نفیس نیز یکی دیگر از گزینه های مناسب این سبک هستند. در این سبک می توانید از گچ‌بری روی دیوار و سقف بهره ببرید به شرط آنکه نقوش متناسب با فضای شما باشند.

 

سقف خانه در این سبک معمولا بلندتر در نظر می‌‌گیرند تا فضای خانه روشن‌تر و بزرگ‌تر به نظر برسد. برای روشنایی بیشتر سقف را به رنگ سفید درآورید.  آویختن لوست هایی اغلب به رنگ طلایی و نقره‌ای فضای خانه را روشن کنید. چراغ های دیوار کوب یکی از مهمترین مشخصه های سبک کلاسیک است. در این سبک آباژورها بیشتر جنبه تزیینی دارند و کمتر به میزان روشنایی آنها توجه می‌کنند. برای انتخاب لوسترها، شمعدان‌ها و لوازم تزیینی به جنس کریستال، برنج، برنز، و مس فکر کنید.

سنگ گرانیت با طرح و رنگ متناسب بهترین گزینه برای پوشش کف است. البته در این سبک از کف‌پوش‌های چوبی نیز استفاده می‌کنند. نکته مهم در انتخاب پوشش کف، رنگ مناسب است. رنگ قرمز مایل به قهوه‌ای و قهوه‌ای را در این سبک فراموش نکنید.  استفاده از نوار برنزی در کف خانه‌های کلاسیک بسیار متداول است. فرش‌های ایرانی بهترین گزینه برای پوشش کف در این سبک است. بر خلاف سبک‌های دیگر از فرش‌های بزرگ استفاده کنید تا نقش و نگار فرش ایرانی خانه‌تان را مزین کنید. فرش‌های خود را از یک طرح و نقش انتخاب کنید تا تناسب و وقار را با خود به ارمغان بیاورد.

 

در این سبک مبلمان‌های چوبی با طرح و نقش کاربرد دارند. رنگ مبلمان در این سبک می‌تواند به رنگ طلایی نیز باشد. اما اگر با رنگ طلایی میانه خوبی  ندارید بهترین گزینه برای شما انتخاب رنگ قهوه‌ای است. خطوط متقارن در طراحی مبلمان یکی از مهمترین ویژگی‌های این سبک است. از انتخاب مبل‌های منبت‌کاری‌شده در این سبک غافل نشوید. پارچه‌های رو مبلی را متناسب با کاغذ دیوار انتخاب کنید. پارچه‌های مخمل با طرح و نقش را به عنوان رویه مبل و رو میزی فراموش نکنید.  نصب آینه‌های قدی با قاب‌های طلایی یا قهوه‌ای می‌تواند به شما در داشتن خانه‌ای با سبک کلاسیک کمک کند. مبلمان در این سبک تمایل دارند تا در یک چیدمان رسمی قرار بگیرند تا دیگران در آن به گفت‌وگو دعوت شوند.

 

آشپزخانه‌های این سبک با کابینت‌های بلند خودنمایی می کنند. کابینت‌های کلاسیک معمولا از جنس گردو یا بلوط استفاده می‌شود. در طراحی آشپزخانه از رنگ‌های  سفید، استخوانی و قهو ه‌ای سوخته بیشتر استفاده می‌کنند. نور آشپزخانه در این سبک با لوستر های کوچک تامین می شود. در دکوراسیون آشپزخانه خود از لوازم تجملی مانند کریستال و برنز غافل نشوید.

 

یادآوری کنم که برای طراحی به سبک کلاسیک سعی کنید تقارن و توازن را به حد کمال برسانید تا دعوت کنندگی و پرستیژ خانه خود را بالا ببرید.

 

سید شهاب میرفتاح- استاد معماری

12jav.net