کد خبر : 92204 تاریخ : ۱۳۹۷ شنبه ۸ ارديبهشت - 04:02
سامیه موحد،پزشک پوست و مو توضیح داد: دلایل اصلی ریزش مو در زنان در ایران به دلیل سبک زندگی مردم منشاء ریزش موها هورمونی است. تخم‌دان‌های پلی کیستیک و کمبود برخی ویتامین‌ها در بدن از مهمترین دلایل ریزش موی جلوی سر در زنان است

دوات آنلاین-اگر معادل 25 درصد موهای ریخته سرتان دوباره جوانه مو رویید جای نگرانی نیست اما اگر رویش مو کمتر از این میزان بود احتمالا به بیماری مبتلا هستید و باید موضوع را پیگیری کنید.

دکتر سامیه موحد پزشک پوست ومو در توضیح اینکه چه زمانی باید ریزش مو را جدی گرفت و چرا ریزش مو در جلوی سر میان زنان زیاد شده‌ است به دوات آنلاین گفت: به طور کلی ریزش موی بیمارگونه زمانی اتفاق می‌افتد که در محل ریزش مو ، جوانه‌ای نداشته‌ باشد. این جوانه‌ها باید معادل حداقل 25 درصد از میزان ریزش مو باشد. در غیر این صورت پزشک این نوع ریزش مو را بیماری تشخیص می‌دهد.

او در خصوص اینکه چرا مردم دیر متوجه این مشکل می‌شوند گفت: از آنجایی که در کشورما خصوصا در خانم‌ها گردی صورت مورد توجه است و در معرض دید قرار می‌گیرد بنابراین قسمت‌های دیگر بدن چندان مورد توجه فرد قرار نمی‌گیرد و اصلا فرد متوجه نمی‌شود که دچار ریزش موی بیمارگونه است و زمانی متوجه آن می‌شود که تقریبا کار از کار گذشته‌ است. ریزش مو کاملا قابل درمان است به شرطی که منشاء آن تشخیص داده‌ شود. در ایران به دلیل سبک زندگی مردم منشاء این نوع ریزش موها هورمونی است. تخم‌دان‌های پلی کیستیک و کمبود برخی ویتامین‌ها در بدن از مهمترین دلایل ریزش موی جلوی سر در زنان است و همانطور که گفتم بر اساس دلیلی که باعث ریزش مو می‌شود، می‌توان آن را درمان کرد اما مشکل اینجاست که مردم دیر متوجه می‌شوند چون موهایشان مانند صورتشان در معرض دید نیست بنابراین به آن توجهی نمی‌کنند. زنان نباید فقط به زیبایی ظاهری خود توجه کنند و قطعا باید سلامت بخش‌های مختلف بدن را مورد توجه قرار دهند و توجه به ریزش موهایی که زیر روسری و مقنعه است را هم مورد توجه قرار دهند و ریزش مو را که میتواند علامت یک بیماری جدی تر در آنها باشد جدی بگیرند و بیماری را پیگیری کنند.

این پزشک به مشکل دیگری که برخی زنان با آن مواجه هستند اشاره کرد و گفت: بهم ریختگی هورمونی باعث پرمویی در نواحی که نباید مویی داشته‌ باشد  می‌شود مثل رویش مو در چانه‌، دور ناف یا روی سینه‌ها. از آنجایی که از بین بردن این موها آسان است بنابراین زنان به ریشه اصلی به وجود آمدن آن که می‌تواند بیماری‌های جدی‌تری برای آنها ایجاد کنند توجه نمی‌کنند.

موحد در پاسخ به این سوال که چه زمانی ریزش موهای بیمارگونه  ممکن است شروع شود و پهن شدن فرق سر چه زمانی بیماری محسوب می‌شود و  زنان چطور باید این مساله را تشخیص دهند گفت:این اتفاق در سن رشد و آغاز قاعدگی یعنی حدود سن 15 یا 16 سالگی به بعد ممکن است به وجود بیاید. موی زائد در قسمت‌های مختلف بدن، نامنظمی قاعدگی و مشکلاتی که ممکن است در رشد افراد وجود داشته‌ باشد از علائمی است که باید جدی گرفته شود. ضمن اینکه زنان و دختران جوان باید به قسمت‌های مختلف مو و اندام خود که در معرض دید نیست حساسیت زیادی داشته‌ باشند و سلامت خود را نسبت به زیباییدر اولویت قرار دهند اما به طور خاص در مورد تشخیص ریزش موی بیمارگونه بهترین و مطمئن‌ترین گزینه مراجعه به پزشک است. آنچه بیمارخود اظهار می‌کند با علائمی که دکتر مشاهده می‌کند ممکن است متفاوت باشد و برخی افراد ممکن است به خاطر وسواس زیاد تصور کنند که دچار ریزش موی بیمارگونه هستند درحالیکه ریزش موی آنها طبیعی است. بنابراین پزشک زمانی که اظهارات بیمار را شنید مو را مورد بررسی قرار می‌دهد و سلامت آن را بررسی می‌کند. درصورتی که ریزش موها بیش از 100 تا 150 تار در روز نباشد  در محل موهای ریخته‌شده حداقل 25درصد موهای ریخته شده جوانه مشاهده شود بنابراین ریزش موی این فرد نیاز به درمان ندارد. نکته مهمی که باید توجه داشت این است که در روز چند تارمو ریخته می‌شود و به جای موهای ریخته شده  موی جدید رشد کند. 

 

12jav.net