کد خبر : 92125 تاریخ : ۱۳۹۷ پنج شنبه ۳۰ فروردين - 06:17
یک متخصص طراحی تاکید کرد: طراحی خانه باید با شخصیت و سبک زندگی فرد متناسب باشد حتی فیزیک بدن افراد هم باید در طراحی داخلی خانه با توجه به سن و سال، جنسیت، چاقی و لاغری، کوتاهی و بلندی قد مورد توجه قرار بگیرد

دوات آنلاین-طراحی داخلی هر خانه‌ای باید متناسب با فضای ذهنی، روانی، ویژگی‌های شخصیتی، موقعیت و نقش اجتماعی و به‌طور کلی هماهنگ با سبک زندگی فرد باشد.

به گزارش دوات آنلاین، محمدرضا مکارمی، متخصص طراحی، ضمن بیان این مطلب، گفت: باید توجه داشت نیازهای فردی کسی که مثلا شغل پزشکی دارد با نیازهای فردی شخصی که شغلش خیاطی یا مکانیکی است با توجه به تعامل‌اش با افراد خانواده و اینکه آیا همسرش صرفا خانه‌دار است یا کارمند یا هم‌شغل او است، کاملا تفاوت دارد. طراح داخلی باید هوشیار باشد بی‌آن‌که  تنشی در روابط خانواده مشتری ایجاد کند، معدل سلیقه و علایق آنها را در طراحی فضای خانه لحاظ و محیط را برای همه افراد دوست‌داشتنی پردازش کند.

بنابراین وقتی از طراحی داخلی ساختمان صحبت می‌شود، فرد باید بداند قرار است چه کسانی با چه ویژگی‌های روان‌تنی در آن خانه زندگی کنند. لذا فضاهای عمومی داخل خانه مثل ورودی‌ها و راهرو، سالن یا هال، حمام و سرویس بهداشتی باید میانگینی از خواست‌ها و سلیقه‌های همه اعضای خانواده باشد و فضاهای خصوصی‌تر مثل اتاق‌های خواب، اتاق مطالعه و در مواردی اتاق کار منطبق بر حال و هوای شخصی که فضا متعلق به او است، طراحی شود. بنابراین طراح داخلی باید از توانمندی‌های روان‌شناختی قابل قبولی برخوردار باشد و مهم‌تراز آن بتواند آگاهی‌های به‌دست‌آمده را در قالب فضای معمارانه پیاده‌سازی کند.

مکارمی ادامه داد: حتی فیزیک بدن افراد هم باید در طراحی داخلی خانه با توجه به سن و سال، جنسیت، چاقی و لاغری، کوتاهی و بلندی قد مورد توجه قرار بگیرد و تناسبات صرفا بر اساس واحد متر یا اینچ سنجیده نشود و سایز افراد خانه هم به‌عنوان یکی از مراجع اندازه‌گذاری و کشف تناسبات درست در خانه موردنظر ملاک عمل قرار بگیرد. در مواردی حتی می‌توان از واحدهای وجب یا مشت افراد هم تناسبات آن خانه را پیدا کرد.

مکارمی با اشاره به این‌که حتی استفاده از آشپزخانه اپن برای برخی از خانواده‌ها آزاردهنده است، گفت:آشپزخانه‌های اپن عمل پخت‌وپز را بر کل فضای خانه، به‌واسطه سر و صدای ناشی از  شستن ظروف و انتشار بوی غذا، بخصوص سرخ‌کردنی‌ها مثل پیازداغ تحمیل می‌کنند و در ساعت‌های تهیه غذا، بیشتر فضای خانه به یک آشپزخانه بزرگ تبدیل می‌شود و در موارد دیگر قدرت مانور اعضای خانواده را محدود می‌کند. همچنین آلودگی‌های صوتی دستگاه‌هایی مانند هود، یخچال و لباسشویی که جانمائی آن در آشپزخانه کار غلط رایجی است و از نظر بهداشتی مشکل اساسی دارد، در کل مخل آسایش است. مسئله فرهنگی دیگری که آشپزخانه‌های اپن در جامعه ما به‌وجود آورد، اصرار برخی خانواده‌های مذهبی بر داشتن این نوع آشپزخانه‌ها است که هنگام مهمانی‌دادن مجبور می‌شوند با چادر پشت اجاق گاز و سینک ظرفشویی مشغول به‌کار باشند و این موضوع خطرات و مشکلاتی را به‌وجود می‌آورد. ضمن این‌که آقا یا خانم میزبان همواره باید به‌ زاویه و جایگاه نشستن مهمانان آنقدر توجه کند که ماهیت مهمانی به جلسه مراقبت رفتارها و نگاه‌ها تبدیل می‌شود.

برای طراحی داخلی باید توجه داشت صاحب خانه چقدر بودجه برای طراحی خانه‌اش درنظر گرفته و بر اساس آن و با توجه به ملاحظاتی که ذکر شد، طرحی را ارائه داد. نکته دیگر این‌که همان طور که افراد براساس شرایط جسمی و ذائقه‌ای که دارند، منوی غذایشان را انتخاب می‌کنند و لزوما همه افراد از یک غذای واحد استفاده نمی‌کنند و در انتخاب غذاها، طعم، بو، کالری و حجم غذا متناسب با طبع و نیاز بدن‌شان تصمیم می‌گیرند، برای طراحی خانه نیز باید به تشخص و تمایز فردی افراد توجه داشت.

مکارمی در ادامه گفت: یک طراح حرفه‌ای در مصاحبه‌ها و گفت‌وگوهایی که با صاحب خانه و اعضای خانواده انجام می‌دهد، می‌تواند تا حدود زیادی شرایط اجتماعی و روانی آنها را درک کند و با توجه به وجوه غیرزبانی همچون زبان بدن، رفتارشناسی و دیگر کدهای نشانه‌شناسانه به خواست آنها نزدیک شود و طرح معمارانه خود را هماهنگ با دنیای آنها بیافریند و نه مستقل از شاخصه‌ها و نیاز سفارش‌دهنده. به این ترتیب طراح طرحی را ارائه می‌دهد که افراد خانواده بپسندند و بتوانند هم در خانه راحت باشند و هم از زیبایی آن لذت ببرند. در این راستا حتی شاید صاحب خانه یا یکی از اعضای خانواده در فضای خصوصی خودش خواهان اعمال سلیقه کاملا شخصی باشد و بر اجرای آن کاملا اصرار کند اما آن سلیقه برخلاف استانداردهای تعریف‌شده برای ایجاد فضائی امن و آسوده باشد. لذا طراح ضمن روشنگری و هشداردادن نسبت به تبعات اجرائی کردن آن سلیقه درهر حال باید به‌خواست و میل سفارش‌دهنده تا حدی که مرزهای حرفه‌ای بودن مخدوش نشود، احترام بگذارد و برای عملیاتی‌شدن نظر او طرحی مناسب ارائه دهد. مثلا گفته می‌شود برای اتاق خواب بهتر است رنگ‌های ملایم در طیف‌های زرد، آبی و سبز که با شرایط بیولوژیک و ارگان بینایی هماهنگ‌تر است، استفاده شود اما ممکن است فردی از رنگ‌های تند وخاص خوشش بیاید و بخواهد اتاق خوابش آن رنگ را داشته باشد.

محمدرضا مکارمی که همراه برادرش مسعود مکارمی از مدیران شرکت دانش‌هنر‌بنیان پادمهرازگردون هستند، درباره این‌که طراح حرفه‌ای در مواجهه با سلایق مختلف چه باید بکند، گفت: ابتدا باید شرایط خانواده و صاحب خانه را در مصاحبه‌های ملموس بررسی و سعی کند خودش را به دنیای آنها نزدیک‌تر سازد تا به کارکتر آنها و جنبه‌های مختلف ذهنی و زندگی آنها وقوف بیشتری یابد و با درک ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی آنها با توجه به واقعیت‌های اقتصادی، طرحی را برایشان تدارک ببیند که بهترین شکل زیستن با کیفیت مطلوب در آن خانه تحقق یابد. بنابراین خلاقیت طراح باید با درک و توجه به ملاحظاتی که گفته شد تجلی یابد و انرژی‌های خلاق درجهت ایجاد فضایی کیفی و امن و فراهم کردن صمیمیت و آرامش در خانه به‌کار گرفته شود.

12jav.net