کد خبر : 71957 تاریخ : ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت - 12:07
نکات اساسی که باید درباره تراریوم بدانید ‌خانه‌تان را با باغ شیشه‌ای زیبا کنید کف ظرف یک لایه سنگریزه و سپس لایه نازکی زغال بریزید. در لایه سوم از مواد غیرطبیعی مانند جوراب زنانه استفاده کنید. سپس به اندازه کافی خاک بریزید. اندازه یک چهارم تا یک پنجم ظرف خاک کافی است.

دوات آنلاین-لذت بردن از طبیعت و داشتن گل و گیاه این روزها دیگر به مساحت خانه و داشتن حیاط بزرگ بستگی ندارد. حتی اگر در یک آپارتمان 40 متری هم زندگی می‌کنید نگران نباشید می‌توانید یک باغ شیشه‌ای و خانه سبز داشته‌ باشید.

تراریوم واژه‌ای‌ است که این روزها وارد فرهنگ آپارتمان‌نشینی شده‌است. تراریوم یا باغ شیشه‌ای نوعی از باغبانی است که در آن می توان گونه‌های متنوعی از  گیاهان را در تنگ و شیشه نگهداری کرد و تنوع گیاهی به وسعت یک جنگل داشت. نکاتی را درباره تراریوم بخوانید:

گیاهان مناسب

برای درست کردن یک تراریوم باید بدانید  حتما از گیاهانی استفاده کنید که شرایط زیست محیطی یکسانی دارند. گیاهانی که تحمل رطوبت زیاد، نور و خاک کم را دارند برای باغ شیشه‌ای مناسب هستند. همچنین حتما باید گیاهانی را انتخاب کنید که رشدشان کم و  برگ‌هایشان کوچک است. غیر از کاکنوس و سرخس که اولویت اصلی است می‌توانید از  لیست زیر گیاه موردنظر خود را انتخاب کنید.( با کلیک روی اسم گیاهان تصاویرشان را ببینید و درباره‌شان بخوانید):

فیتونیاکالاته‌آپیرومیا یا همان قاشقی - پتوس-کراسولا- گندمی-کالیسیا یا همان برگ بیدی مینیاتوری

ظرف مناسب

با هر بطری یا ظرف غیر قابل استفاده‌ای می‌توانید تراریوم درست کنید. برای حفظ محیط زیست و شادابی روحی خود ظرف‌های شیشه‌ای را دور نریزید و با ظروفی مانند  شیشه مربا، بطری‌های بزرگ، تنگ ماهی و... تراریوم درست کنید البته اگر تازه کار هستید بهتر است این کار را اول از همه با آکواریوم‌های کوچک انجام دهید. اندازه ظرف به دلخواه خودتان است اما ترجیحا ظرفی را انتخاب کنید که برای دو گیاه جای کافی داشته باشد. 

نحوه درست‌کردن

حالا که گیاه و ظرف خود را انتخاب کرده‌اید دست به کار شوید. ابتدا کف ظرف یک لایه سنگریزه بریزید تا از پوسیدگی ریشه گیاه جلوگیری کند. روی سنگریزه لایه نازکی زغال بریزید تا بوهای ناخوشایند را که حاصل آبیاری است از بین ببرد. در لایه سوم باید از مواد غیرطبیعی مانند جوراب زنانه نایلونی یا پارچه‌های دورریختنی استفاده کنید تا از فرونشست خاک جلوگیری کند.

سپس به اندازه کافی خاک بریزید. اندازه یک چهارم تا یک پنجم ظرف خاک کافی است اما آن را کاملا مسطح نکنید بلکه آن را به‌صورت تپه یا حالت شیب‌دار درست کنید. حالا می‌توانید گیاه را بکارید. برای تزیین بیشتر می‌توانید داخل تراریوم از سنگ‌های کوچک‌، خزه یا خرده چوب استفاده کنید. 

آب و نور

بعداز کاشت گیاه با آبپاش روی برگ‌های آن اسپری کنید. هرگز آب را مستقیم داخل تراریوم نریزید بلکه همیشه آب را اسپری کنید.  به دلیل وجود محیط شیشه‌ای و رطوبت کافی تراریوم‌ها نیاز زیادی به آبیاری ندارند و هفته‌‌ای یکبار آبیاری آنها به میزان کم کفایت می‌کند. اگر گیاهان به میزان زیاد آبیاری شوند کپک می‌زنند.

در ضمن تراریوم را هرگز در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید چون دمای داخل آن بالا می‌رود و گیاه را می‌سوزاند. نور غیرمستقیم بهترین گزینه است اما اگر چنین شرایطی ندارید و پنجره مناسب برای این کار در خانه شما تعبیه نشده است، می‌توانید از یک لامپ استفاده کنید. تراریوم را در جایی قرار دهید که نور لامپ به آن بخورد این نور محیط گیاه را استرلیزه  و از رشد باکتری‌ها نیز جلوگیری می‌کند.

 

 

12jav.net