کد خبر : 137844 تاریخ : ۱۳۹۷ جمعه ۳ اسفند - 07:33
نشانه‌های سرطان مری و دلایل و راه‌های تشخیص آن سرطان مری عبارت است از هجوم سلول‌ها‌ی سرطانی به ناحیه مری که باعث تنگ شدن محل عبور غذا از مری به معده می‌شود. این امر باعث اشکال در بلع غذا و اختلال حرکتی عضله صاف مری و در نهایت باعث اختلال در هضم غذا می‌شود.

دوات آنلاین-شنیدن واژه سرطان به تنهایی دلهره‌آور و ترسناک است و دلیل خوبی برای این ترس وجود دارد. سرطان یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در دنیا است و بیش از 90 درصد مرگ و میرهای سرطانی به دلیل متاسـتاز رخ می‌دهند. مری، بخشی از دستگاه گوارش است که بین دهان و معده قرار می‌گیرد. این قسمت از بدن انسان نیز همانند قسمت‌ها‌ی دیگر می‌تواند درگیر بیماری سرطان شود. با توجه به اهمیت موضوع آفتاب یزد در این باره با دکتر حسین فودازی، متخصص رادیوتراپی و آنکولوژی، دبیر انجمن رادیوتراپی و آنکولوژی ایران گفت‌وگو کرده است.

 

وی در این باره می‌گوید: سرطان مری عبارت است از هجوم سلول‌ها‌ی سرطانی به ناحیه مری که باعث تنگ شدن محل عبور غذا از مری به معده می‌شود. این امر باعث اشکال در بلع غذا و اختلال حرکتی عضله صاف مری و در نهایت باعث اختلال در هضم غذا می‌شود.

 

دکتر فودازی ادامه داد: سرطان مری در کشور ما یکی از شایع ترین سرطان‌ها‌ی دستگاه گوارش است که به ویژه در نیمه شمالی کشور مانند شهرهای آذربایجان، گرگان، برخی از نواحی خراسان رضوی به دلیل برخی عادات غذایی و سبک زندگی بیشتر مشاهده می‌شود.

 

این متخصص رادیوتراپی و آنکولوژی عنوان کرد: اولین مشخصه بیماری سرطان مری، درد در قفسه سینه و دشواری در بلع غذا است به طوری که بسیاری این دردها را با ناراحتی‌های قلبی اشتباه می‌گیرند. فرد ممکن است در مرحله اولیه بیماری احساس کند که غذا در گلویش گیر می‌کند و این مشکل حین بلع مواد غذایی جامد مثل سیب، گوشت و.... باشد ولی به مررو زمان و در مراحل پیشرفته بیماری ممکن است فرد برای بلع غذاهای نرم و حتی مایعات نیز دچار مشکل شود.

 

وی اضافه کرد: افراد مبتلا به بیماری سرطان مری به شدت دچار کاهش وزن می‌شود زیرا به علت دشواری در بلع،‌ غذای کافی به بدنش نمی‌رسد و برخی از علایم نیز مانند سوزش سر دل و بلع دردناک نیز در این افراد مشاهده می‌شود.

 

دکتر فودازی بیان کرد: در صورتی افراد با هر یک مشکلات گوارشی مانند دشواری در بلع غذا و... مواجه شدند باید به پزشک متخصص مراجعه کرده و با انجام اقدامات تشخیصی لازم مانند انجام آندوسکوپی ناحیه فوقانی دستگاه گوارش به مشکل پی برده و اقدامات درمانی لازم صورت گیرد.

 

دبیر انجمن رادیوتراپی و آنکولوژی ایران خاطرنشان کرد: با انجام آندوسکوپی و تشخیص بیماری، مرحله بندی بیماری صورت می‌گیرد و بر اساس آن از راه‌ها‌ی درمانی متفاوتی که شامل جراحی، شیمی درمانی، پرتودرمانی و... می‌باشد برای بهبود بیماری استفاده می‌شود.

 

وی اظهار کرد: انتخاب نحوه درمان وابسته است به‌اندازه سرطان، محل آن در مری و میزان انتشار آن به قسمت‌ها‌ی مجاور. گاهی مواقع درمان‌ها‌ی غیر جراحی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

دکتر فودازی اظهار کرد: علاوه بر عامل وراثت که احتمال ابتلا به این بیماری را در افراد خانواده فرد مبتلا افزایش می‌دهد،‌ مصرف دخانیات و‌ رژیم غذایی چرب را می‌توان از عوامل مساعد کننده زمینه ابتلا به این سرطان نام برد.

 

این متخصص افزود: علاوه بر اینها نوشیدن مایعات داغ‌ و درگیری طولانی مدت فرد با بیماری ریفلاکس معده که باعث تماس سلول‌های مری با اسید معده و در نتیجه بیمار شدن این سلول‌ها می‌شود هم از علل زمینه ساز ابتلا به این بیماری هستند.

 

وی بیان کرد: افراد زیادی تومور مری داشتند، اما با مراجعه به‌موقع به پزشک خوب شدند و نیاز است افراد به خود مسلط بوده و اعتماد به نفس داشته باشند و هر چه سریع‌تر مراجعه کنند تا راه برای درمان بازتر شود؛ چراکه گذشت زمان منجر به عمیق و ریشه‌دار شدن بیماری می‌شود.

 

فودازی خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر تومور مری با درمان‌های موثری انجام شده و اکثر بیماران بهبود یافته و به طور کامل معالجه شدند. پس تاکید می‌شود چنانچه افراد علائمی مشابه علائم مذکور داشتند حتما به پزشک مراجعه کنند.

 

دبیر انجمن رادیوتراپی و آنکولوژی ایران توصیه کرد: افراد جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری سرطان مری باید از عادات غذایی نامناسب پرهیز کرده، از مصرف غذا و مایعات داغ نیز خودداری نمایند و همچنین از خوردن غذا‌ها‌ی آماده که در آن ترکیبات نیتروزامین وجود دارد خودداری کنند.

 

وی اضافه کرد: افراد مبتلا به بیماری سرطان مری نیز در مراحل ابتدایی درمان باید از مواد غذایی نیمه مایع بهره ببرند و به مرور در صورت بهبود بیماری، استفاده از هر گونه مواد غذایی برایشان محدود نیست.

 

دکتر فودازی در پایان گفت: افراد مبتلا به ریفلاکس مری به معده باید تحت نظر پزشک باشند و بیماری خود را کنترل کند و از مصرف خودسرانه دارو پرهیز نمایند.

 

منبع: آفتاب یزد

12jav.net