کد خبر : 136990 تاریخ : ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۷ دي - 07:21
۱۴ هزار کودک بیوه زیر ۱۸ سال در کشور وجود دارد آمار ازدواج کودکان زیر ۱۰ سال از سال ۹۰ تا ۹۴ نشان می‌دهد در سال ۹۰، ۲۳۰ کودک، در سال ۹۱، ۱۸۷ کودک در سال ۹۲، ۲۰۱ کودک، سال ۹۳، ۱۷۶ کودک و در سال ۹۴، ۱۷۹ کودک زیر ۱۰ سال در کشور ازدواج کردند.

دوات آنلاین-دیروز انجمن حمایت از حقوق کودکان با همراهی دیگر نهادهای مدنی فعال در حوزه کودکان و همچنین نهادهای دولتی مرتبط، نخستین کنگره «کودکی، توسعه و سیاست‌گذاری اجتماعی» را برگزارکردند. در این مراسم کامیل احمدی پژوهشگر اجتماعی، با بیان این‌که بر اساس قوانین بین‌المللی سن کودکی ۱۸ سال است و هر ازدواج زودتر از این سن، کودک همسری خطاب می‌شود، افزود: بر اساس پژوهش‌های انجام شده ۱۷ درصد از ازدواج‌های کشور مربوط به دختران زیر ۱۸ سال است، همچنین ۱۴ هزار کودک بیوه زیر ۱۸ سال در کشور وجود دارد اما آمارهای موجود در ایران در مورد میزان ازدواج کودکان چندان مستند نیستند.

 

این پژوهشگر اجتماعی، با بیان این‌که این ارقام با روندی رو به رشد در سال ۹۱ به بیش از ۴۰ هزار نفر (۴.۹ درصد) رسیده است، تصریح کرد: ازدواج کودکان ۱۰ تا ۱۴ ساله در سال ۹۲ نیز با افزایش روبه‌رو بوده است. این میزان با رسیدن به ۵.۳ درصد در سال ۹۲ و ۵.۵ درصد در سال ۹۵ نشان می‌دهد که ممکن است از میزان روند ازدواج کودکان کاسته نشود. البته آمار طلاق این کودک عروسان و آمار واقعی ولادت نوزادان از چنین مادران خردسالی شایان توجه است.

 

در سال ۹۴، ۹۷ هزار و ۸۶۲ نوزاد از مادران زیر ۱۹ سال متولد شده‌اند که از این میان ۱۵۱۱ نفر زیر ۱۵ سال سن داشتند.به گفته احمدی، بر اساس آخرین سرشماری‌ها، ۹۵ هزار مورد طلاق زیر ۱۹ سال در فاصله سال‌های ۹۰ تا ۹۴ رخ داده است و فقط در سال ۹۴، ۱۲۰۰ کودک زیر ۱۴ سال به آمار کودکان مطلقه کشور افزوده شدند.

 

همچنین ۱۴ هزار کودک بیوه زیر ۱۸ سال در کشور وجود دارد. آمار ازدواج کودکان زیر ۱۰ سال از سال ۹۰ تا ۹۴ نیز نشان می‌دهد در سال ۹۰، ۲۳۰ کودک، در سال ۹۱، ۱۸۷ کودک در سال ۹۲، ۲۰۱ کودک، سال ۹۳، ۱۷۶ کودک و در سال ۹۴، ۱۷۹ کودک زیر ۱۰ سال در کشور ازدواج کردند.

 

54 درصد معلمان تهرانی فقر درآمدی دارند

در این مراسم وحید محمودی با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور که باعث ایجاد پدیده «چند شغلی بودن» و «زمان فروشی» شده است، گفت: کودکان در این خانواده‌ها متحمل آسیب‌های گوناگون می‌شوند چرا که فرد زمان کافی برای فرزند، خانواده، تفریح، سفر، مشارکت سیاسی و سلامت فردی و...را از دست می‌دهد تا تورم و مسائل اقتصادی خانواده را جبران کند.

 

 

دکتر وحید محمودی در نخستین کنگره کودکی، توسعه و سیاستگذاری اجتماعی با اشاره به رویکردهای مختلف به پدیده فقر افزود: در دهه‌های اخیر تعریف فقر متفاوت شده است، به عبارت دیگر دیدگاهی که فقر را به مثابه محرومیت از قابلیت‌ها می‌بیند، فقر کودک را برهمین معنا به معنی محرومیت از قابلیت‌های پایه معرفی می‌کند.وی با بیان این‌که بسیاری از مطالعات نشان می‌دهد، در بسیاری از خانوارهایی که بالای خط فقر درآمدی هستند، کودکان دارای سوء تغذیه‌اند، اظهارکرد: کودکان هم باید توانمندیشان در نظام‌های آموزشی و خانواده افزایش یابد و هم شرایط برای تبدیل توانمندی‌هایشان به کارکرد برای آنها فراهم باشد.

 

محمودی با بیان این‌که تورم از دهه ۶٠ باعث شده قدرت خرید شهروندان کاهش یابد و سرپرست خانواده حتی به دنبال شغل پنجم باشد تا بتواند حداقل معیشت را تأمین کند تصریح کرد: در واقع وقتی فردی «زمان فروشی» می‌کند، زمان کافی برای فرزند، خانواده، تفریح، سفر، مشارکت سیاسی و سلامت فردی و... را از دست می‌دهد تا تورم را جبران کند. آثار این مسأله روی کودک در مدرسه، خانواده و اجتماع مشهود است.این اقتصاددان با اشاره به پیامدهای فقر زمانی ادامه داد: براساس پژوهشی روی معلمان استان تهران، ۵۴ درصد معلمان فقر درآمدی و زمانی دارند. از این تعداد ٣٠ درصد فقر زمانی دارند و شغل دوم ۶۹ درصد آنها «راننده تاکسی» است.

12jav.net