کد خبر : 125042 تاریخ : ۱۳۹۷ دوشنبه ۳۰ مهر - 15:20
علی سخنگو چه‌طور بازیگر نقش پارسا در سریال دلدادگان شد به دنبال موقعیتی برای نمایش توانایی‌های خودم در عرصه بازی بودم ولی به دلیل این که دوست داشتم انتخاب کنم نه انتخاب شوم خیلی اصراری به حضور در این فضا نداشتم چون فکر می‌کردم جایگاه دستیاری می‌تواند برای من کوله باری از تجربه به همراه داشته باشد و می‌توانم در کنار بزرگان این عرصه بسیار بیاموزم. پ

دوات آنلاین-علی سخنگو را این شب‌ها در نقش پارسای سریال دلدادگان می‌بینیم. او درباره چگونگی حضور در نقش پارسا در این سریال بیان کرد: من از سال 88 وارد دنیای هنر شدم و هنرجوی استاد سمندریان بودم و از همان زمان در کلاس‌ها و ورک‌شاپ‌های مختلف بازیگری حضور داشتم. از آنجایی که ما در عرصه سینما و تلویزیون به عنوان بازیگر بیشتر انتخاب می‌شویم تا انتخاب کنیم، بنابراین علاوه بر بازی در تئاتر مجبور به دستیاری هم شدم و این برای من افتخاری بود که با بزرگان این عرصه همکاری داشته باشم و در کنار آن‌ها کوله‌باری از تجربه بدست آورم. در همان سال‌ها آثار متعددی در تئاتر کارگردانی و بازی ‌کردم. از سال 87 و پیش از ورودم به این عرصه با منوچهر هادی آشنا شدم و او یکی از مشوقین اصلی من برای ورود به این عرصه بود. پس از ورودم به این فضا نیز در نمایش "مردگان بی کفن و دفن" به کارگردانی هادی در سمت مشاور کارگردان حضور داشتم و با او همکاری کردم و این همکاری ادامه یافت تا سال 94 که وارد فضای تصویری شدم و به عنوان دستیار با هادی در فیلم سینمایی "کارگر ساده نیازمندیم " و بعد از آن سریال "عاشقانه " همکاری کردم. در همان زمان نیز هادی می‌دانست که هدف من از ورود به این عرصه بازیگری است و دستیاری را صرفا به جهت این انجام می‌دهم تا بتوانم تجربه کسب کنم.

 

وی ادامه داد: در همین حین به دنبال موقعیتی برای نمایش توانایی‌های خودم در عرصه بازی بودم ولی به دلیل این که دوست داشتم انتخاب کنم نه انتخاب شوم خیلی اصراری به حضور در این فضا نداشتم چون فکر می‌کردم جایگاه دستیاری می‌تواند برای من کوله باری از تجربه به همراه داشته باشد و می‌توانم در کنار بزرگان این عرصه بسیار بیاموزم. پس از سال‌ها همکاری با منوچهر هادی، در سریال "عاشقانه " در یک سکانس بازی کردم. بعد از آن نیز در "آینه بغل " به عنوان دستیار کارگردان با او همکاری داشتم تا رسید به سریال "دلدادگان ". در این سریال از آنجایی که بازیگران جوان بسیاری حضور دارند هادی به من پیشنهاد بازی در نقش پارسا را داد، اما چون دو بازیگر جوان دیگر در این سریال داشتیم بنابراین باید یک بازیگر چهره نیز در این بین حضور می‌داشت تا هرچهار نفر تازه کار نباشیم. به دنبال گزینه‌های مختلف بودیم تا این که ملیکا شریفی نیا به جمع بازیگران پیوست و در نتیجه بازی من نیز در نقش پارسا قطعی شد. ابتدا فصل دو سریال و بعد فصل یک فیلمبرداری شد و زمانی که بازی من به شکل جدی شروع شد از هادی خواستم تا یک نفر در فضای دستیاری به کمک من بیاید تا بتوانم با تمرکز بیشتری روی نقش کار کنم. چرا که احساس کردم این توانایی را ندارم که هر دو کار را با هم انجام دهم و اگر در یک عرصه بهتر کار کنم بهتر از این است که در هر دو عرصه حضور داشته باشم اما کیفیت کار پایین بیاید.

 

سخنگو درباره میزان رضایتمندی از این حضور عنوان کرد: فکر می‌کنم یک بازیگر زمانی که بازی خودش را ببیند و از آن کاملا رضایت داشته باشد روز مرگش است. بازیگری یک علم است و هر روز تکینک‌های جدید وارد این فضا می‌شود. شاید برای تجربه اول نسبت به خیلی از دوستانی که در این عرصه فعالیت می‌کنند، این حضور خوب باشد ولی با واقع بینی هر سکانسی که از بازی خودم می‌بینم احساس می‌کنم می‌شد بهتر از این هم بازی کرد. در مجموع اما این مخاطب است که باید راضی باشد و میزان رضایتمندی او برای من ارزشمند است.

 

این بازیگر درباره بازخوردهایی که دریافت کرده نیز اظهار کرد: آنطور که دوستان می‌گویند بازخوردها خوب بوده است. زمانی که متن را می‌خواندم تلاش کردم پارسایی را ارائه دهم که مخاطب به او حق بدهد و او را قضاوت نکند. چرا که در صورت قضاوت او مورد توبیخ قرار می‌گرفت ولی بدون قضاوت خیلی بهتر می‌شد او را دید. او یک دانشجو است که دچار مشکل شده و تلاشم این بود که نقش منفی نباشد و مخاطب او را درک کند.

 

سخنگو همچنین درباره تکامل نقش از فیلمنامه تا اجرا گفت: متنی که بابک کایدان و مهدی محمدنژادیان نوشتند متن کافی بود. من برای ایفای نقش پارسا انتخاب شدم و اگر انتخاب دست خودم بود باز هم پارسا را انتخاب می‌کردم به این دلیل که این نقش روی کاغذ بسیار خوب نوشته شده بود و این هنر بازیگر است که این نوشته را به مرحله اجرا برساند. در دورخوانی‌هایی که داشتیم منوچهر هادی در مقام کارگردان این اجازه را به ما داد تا بداهه پردازی داشته باشیم و دستمان برای این موضوع باز بود. در نهایت نیز از آنجایی که من علی سخنگو با سن و سالی که دارم و تفاوت سنی که با نویسندگان این کار دارم در مورد پارسا به روز‌تر بودم و به نظر سنی نزدیک‌تر به او بودم این اجازه را داشتم و سعی کردم آن را از فیلتر خودم رد کنم. البته این اتفاق منجر به این شد که بیشترین مورد سانسور به قصه پارسا و حدیث تعلق بگیرد. در فصل یک بسیاری از سکانس‌های ما در دانشگاه حذف شد و خیلی از شوخی‌ها و کلماتی که ما استفاده کرده بودیم هرچند در جامعه دیده می‌شود اما دچارممیزی شد. البته ما در جاهایی فراتر از متن پیش رفته بودیم و به دوستان پخش هم این حق را می‌دهیم که درچارچوب صداوسیما کار کنند.

 

این بازیگر در ادامه درباره ویژگی‌های نقش پارساو آنچه که ارائه شده است در مقام یک مرد ناتوان و بی ثبات و ترسو توضیح داد: پارسا اگر تا به اینجا توانسته باشد لج مخاطب را درآورد، به این معناست که من در مقام بازیگر موفق بوده‌ام و توانسته‌ام آنچه را که در ذهن نویسندگان و کارگردان کار بوده است به درستی اجرا کنم. پارسا تلفیقی است از علی سخنگو و آنچه که در متن نوشته شده بود. او فرزند طلاق است، تنها بزرگ شده و در کنار خانواده نبوده است و این جدای از علی است. من بخش‌هایی از او را به علی اضافه کردم. پارسا اگر به خاطر سادگی زیاد اشتباه نمی‌کرد و اعتماد به نفس بیشتری داشت و به مخفی کاری‌هایش ادامه نمی‌داد شاید اتفاقات دیگری برایش رقم می‌خورد. سادگی و کم تجربگی و تنهایی او باعث شد تا تصمیمات اشتباهی بگیرد. اگر بزرگتری در سن کم به جوانی بگوید این راه را نرو قطعا او حرف گوش نمی‌کند و می‌خواهد خودش مسیر را برود و تجربه کند. پارسا نیز در مرحله آزمون و خطا بود و به همین جهت نتوانست منطقی رفتار کند و تصمیمات اشتباهی گرفت که گاهی این تصمیمات احمقانه بوده است. او باز هم رفتارهای متفاوتی در ادامه سریال انجام می‌دهد که تا انتهای سریال نیز ادامه دارد. تلاش کردم این تفاوت نقش وجود داشته باشد و دیده شود.

 

بازیگر "عاشقانه " در مورد سختی و تفاوت کار بازیگری و دستیاری نیز توضیح داد: نمی‌شود این دو را مقایسه کرد چون شیوه کار هر کدام فرق می‌کند هر کدام سختی‌های خاص خودشان را دارند. من چون علاقه‌ام به بازیگری است برایم این حضور لذت‌بخش‌تر است. البته دستیاری را هم با علاقه انجام می‌دهم، ولی در این فضا همانطور که گفتم بیشتر به دنبال پرکردن کوله بارم هستم. بواسطه پخش سریال چند پیشنهاد بازی داشتم اما اینطور نیست که از این به بعد هرچه پیشنهاد بازی شد می‌پذیرم. من تا جایی کار می‌کنم که بتوانم انتخاب کنم و بسیار وسیع‌تر از این به این فضای کاری فکر می‌کنم، در غیر اینصورت ترجیح می‌دهم همان دستیاری را ادامه دهم ولی در نقش‌های ضعیف حضور نداشته باشم.

 

 

وی همچنین درباره فعالیت‌های جدید خود نیز اظهار کرد: فیلم سینمایی "رحمان 1400 " تازه‌ترین اثر منوچهر هادی است که این روزها مشغول تدوین آن هستیم و علاوه بر دستیاری دو سکانس خیلی کوتاه در این فیلم نیز بازی کردم. چون نقش بسیار متفاوتی بود و به صرف اینکه از من خواستند انجام وظیفه کردم. دو سکانس برای منوچهر هادی در سینما کار کردن بسیار برایم ارزشمند بوده است. ضمن این که به زودی وارد مرحله پیش تولید سریال "دل " خواهیم شد که برای شبکه نمایش خانگی تولید می‌شود.

 

سخنگو در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا برای حضور اولش چنین نقش سختی را انتخاب کرده است، بیان کرد: من عاشق سختی هستم و این سختی برایم همراه با چالش بود. اگر پارسا کاراکتر یک خطی بود آن را بازی نمی‌کردم ولی وقتی موقعیت خوب پیش می‌آید و نقش فراز و فرودهای بسیاری به همراه دارد در کنار این که با کارگردانی کار کنی که چند سال است او را می‌شناسی کار با لذت همراه می‌شود و سختی آن را نیز می‌توان تحمل کرد. ضمن این که ما این سریال را رج زدیم و حفظ راکورد بازی در دو فصل کار بسیار سختی بود؛ اما خوشحالم که این سختی‌ها را توانستم پشت سر بگذارم.

 

بازیگر نقش "پارسا " در ادامه درباره حضور دوباره در تئاتر نیز گفت: حضور در صحنه تئاتر یکی از آرزوهایم است، اما متاسفانه تئاتر یکسری تبعات خاص دارد و باید شرایط فراهم باشد تا بتوانی در این فضا کار کنی. من همینطور که کار می‌کنم امرار معاش هم می‌کنم و کندن از این موقعیت آدم را کمی عقب می‌‌اندازد؛ اما قول می‌دهم در آینده‌ای نه چندان دور یک کاری در تئاتر انجام دهم که بدرخشد، چرا که دلم بسیار برایش تنگ شده است و امیدوارم شرایطی فراهم شود تا بتوانم دراین فضا کار کنم به این دلیل که کار در تئاتر برایم بسیار لذت بخش است.

 

وی در خاتمه با بیان این که در هر اثر متن خوب است که کار را پیش می‌برد، اظهار کرد: جا دارد از نویسندگان این کار تشکر کنم چون هرکار خوبی اولین نکته مثبتش متن است و اگر متن خوبی وجود داشته باشد یعنی شما نصف راه را طی کرده‌اید. وقتی متن خوب است تماشاگر درگیر کار می‌شود و آن را دنبال می‌کند. به جرات می‌توانم بگویم که در چند سال اخیر سریالی در تلویزیون نداشتیم که در آن تا این اندازه اتفاق وجود داشته باشد و مخاطب آن را دنبال کند. خوشبختانه طبق آنچه که از سوی روابط عمومی سازمان اعلام شده است "دلدادگان " یکی از سریال‌های پر مخاطب این روزهاست و از طرف دیگر این هنر منوچهر هادی است که فارغ از توانایی‌اش در عرصه کارگردانی متن را خیلی خوب اجرا کرد. ضمن این که باید یک تشکر هم از ایرج محمدی در مقام تهیه کننده داشته باشم که خیلی خوب از ما حمایت کرد و کار را به سرانجام رساند.

 

منبع: هنر آنلاین

12jav.net