کد خبر : 114470 تاریخ : ۱۳۹۷ سه شنبه ۳ مهر - 16:00
معرفی کامل و نقد فیلم جاده قدیم ساخته منیژه حکمت

دوات آنلاین-جاده قدیم، ساخته جدید منیژه حکمت از چهارم مهر ماه اکران می‌شود. این فیلم یکی از فیلم‌های اجتماعی است که قطعا ارزش دیدن را دارد. در ادامه با جاده قدیم بیشتر آشنا شوید:

 

خلاصه داستان

جاده قدیم داستان زنی به نام مینو را روایت می‌کند که مدیر یک بانک و همه کاره یک خانواده است اما بر اثر یک زورگیری و هتک حرمت جایگاهش در زندگی تغییر می کند.

بازیگران

مهتاب کرامتی, آتیلا پسیانی, پرویز پورحسینی, ترلان پروانه, محمدرضا غفاری,شیرین یزدان بخش, لیلی رشیدی, محمدرضا هدایتی, بهناز جعفری, بانیپال شومون, پوریا رحیمی سام, هدی زین العابدین, شیرین آقارضاکاشی

کارگردان

منیژه حکمت متولد ۱۳۴۱ در شهر اراک پیش از این فیلم‌های زندان زنان بود، سه زن و لالایی را ساخته بود. او همچنین تهیه کنندگی فیلم‌های موفق زیادی را برعهده داشته است.

 

شهر موش های 2، پوپک و مشدی ماشااله، شبیخون، ورود آقایان ممنوع و خماری از جمله فیلم‌هایی است که منیژه حکمت تهیه کننده آنها بوده است.

نقد

فیلم مووی نوشته است: جاده قدیم در داستان خود چیزی فراتر از آنچه در خلاصه داستان قید گردیده ندارد. فیلم با یک موقعیت با ثبات خانوادگی آغاز می شود و با وقوع حادثه برای مینو به عنوان بر هم زننده نظم و مسبب خلق درام وارد موقعیت جدید می شود و تا سکانس پایانی در همین وضعیت باقی می ماند. حکمت در تمام طول فیلم نه گره جدیدي ایجاد می کند و نه گره ای می گشاید و تنها به توصیفات ملال آور احوال مینو می پردازد. فیلم مهمترین چالش خود را بر تشکیک میان زور گیری یا تجاوز به مینو بنا می کند در حالی که در همه جا فکت هایی از رخ دادن تجاوز ارائه می نماید. از اعتراف مجرم تا نفس نفس زدن های معنادار او در کابوس های مینو. اساسا این گره در جایی ایجاد شده است که اختلاف نظری پیرامون آن وجود ندارد. با وجود این تاکید گره گشایی نهایی فیلم دردی از مینو و بیننده دوا نمی کند و اثر درست درجایی که باید آغاز شود پایان می یابد.  “جاده قدیم “تنها به عوارضی که ممکن است چنین حوادثی برای افراد ایجاد کند می پردازد و مانند کتابی است که از ابتدا تا انتها به توصیف لباس شخصیت ها پرداخته .

نت نوشت نیز نوشته است: منیژه حکمت بر خلاف چندی از فیلم سازانی اعم از زن یا مرد که درباره ی زنان و فمنیسم فیلم می سازند، چهره ای خشن و هیولا گونه ای از مرد در “جاده قدیم” نشان نمی دهد. بلکه مردان فیلم که خود را در قالب همسر، فرزند و پدر شوهر نشان می دهند، بسیار منطقی، مهربان و همراه شخصیت زن می باشند و به هر روی خواستار کمک به مینو هستند. همان قدر که مینو در فیلم به عنوان شخصیتی قدرتمند و زن مدیر بانک و حتا خانه، با درایت و منظم و کاربلد معرفی می شود، مردان هم افرادی قوی و کاردان نمایش داده می شوند. بنابراین ما با یک نگاه برابری جنسیتی در فیلم رو به رو هستیم که از ویژگی های بسیار خوب و مثبت آن می باشد.

یاسمن خلیلی فرد در سلام سینما نوشته است: جاده قدیم» در اجرا خوب و تمیز از آب درآمده است و انتظاراتی که از حکمت می رود را برآورده می سازد، فیلمنامه ی کار اما پستی و بلندی هایی دارد که باید به آنها بیشتر پرداخت. فیلم ابتدا با فضایی خانوادگی آغاز می شود. یک فضای شاد و یک دورهمی خانوادگی با حضور تعداد زیادی شخصیت که به نظر می رسد همچون نمونه های مشابه باید بعداً یک به یک به کار فیلمساز بیایند و نقشی در پیشبرد درام ایفا کنند اما این اتفاق نمی افتد و این تعدد شخصیت ها که در ابتدا بسیار کنجکاوی برانگیز است به مرور و با وقوع حادثه اصلی و درواقع بحران اصلی درام، ناکارآمد و بیهوده به نظر می آید.

 

سرزمین هنر نوشته است: جاده قدیم را می‌توان کپی دست چندم فروشنده اصغر فرهادی بدون توجه به جزئیات و ظرافت‌های استادانه ی فرهادی که حاصل بینش عمیق سینمایی اوست دانست. خانم حکمت این بار در کپی برداری از سبک و سیاق و حتی موضوعات موج اصغر فرهادیسم در سینما گوی سبقت را از دیگران ربود و یک جنس چینی !!! الگو برداری شده از اصل را رونمایی کرد.

12jav.net