2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
روغن ماهی چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

روغن ماهی چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

یکی از شایع ترین فواید روغن ماهی از منظر عموم، توانایی آن در تقویت سلامت مغز است. روغن ماهی از بیماری آلزایمر پیشگیری می کند و مطالعات و تحقیقات زیادی نشان داده اند افرادی که ماهی می خورند با روند کُندتر کاهش عملکرد مغزشان در دوره سالمندی مواجه هستند.

دوات آنلاین-درباره خاصیت‌های روغن ماهی کم بحث نشده است. حالا هم سازمان بهداشت جهانی مصرف ۱ تا ۲ وعده روغن ماهی در هفته را توصیه کرده چراکه اسیدهای چرب امگا۳ موجود در ماهی فواید متعددی برای سلامت دارند.

 

با توجه به اهمیت اسیدهای چرب امگا۳، به پنج فایده اصلی روغن ماهی در ادامه اشاره می شود.

 

برای سلامت قلب مفید است: اسیدهای چرب امگا۳ با افزایش HDL (کلسترول خوب) و کاهش میزان اسیدهای چرب کبد، روند سنتز اسیدچرب را کُند کرده و مانع از آنزیم های تولیدکننده تری گلیسیرید در خون می شوند. مطالعات متعدد نشان داده اند افرادی که زیاد ماهی مصرف می کنند با نرخ کمتر ابتلا به بیماری های قلبی مواجه هستند.

 

به کاهش التهاب کمک می کند: مطالعات زیادی اثبات کرده اند که روغن ماهی دارای خواص ضدالتهابی بوده که می تواند به درمان بیماری های دارای التهاب مزمن نظیر چاقی، دیابت و افسردگی کمک کند. روغن ماهی به شکل چشمگیری موجب کاهش درد مفاصل، سفتی ماهیچه ها و نیاز دارویی در افراد مبتلا به آرتروز می شود. آرتروز یک بیماری التهابی است که منجر به درد شدید در مفاصل می شود.

 

به کاهش وزن کمک می کند: روغن ماهی از طریق فعال سازی پروتئینی موسوم به UCP۱، چربی سفید را به چربی قهوه ای تبدیل می کند. بافت چربی قهوه ای به مراتب سودمندتر از چربی سفید است چراکه می تواند کالری بیشتری بسوزاند. برخی مطالعات هم نشان داده اند که مصرف مکمل روغن ماهی در کنار رژیم غذایی یا ورزش، می تواند به کاهش وزن کمک کند. مطالعه ای بر روی ۲۱ نفر نشان داد مکمل های روغن ماهی موجب کاهش اندازه دور کمر و نسبت اندازه کمر به ران می شود.

 

به تقویت بینایی کمک می کند: مطالعات نشان داده اند افرادی که از دوره کودکی به قدر کافی امگا۳ دریافت نکرده باشند با ریسک بیشتر بیماری چشمی روبرو هستند. همچنین با افزایش سن، میزان بینایی کاهش می یابد که منجر به «دژنراسیون ماکولا» ناشی از سن می شود. مطالعات نشان داده است که روغن ماهی به پیشگیری از بیماری چشمی دژنراسیون ماکولا کمک می کند.

 

سلامت مغز را بهبود می بخشد: یکی از شایع ترین فواید روغن ماهی از منظر عموم، توانایی آن در تقویت سلامت مغز است. روغن ماهی از بیماری آلزایمر پیشگیری می کند و مطالعات و تحقیقات زیادی نشان داده اند افرادی که ماهی می خورند با روند کُندتر کاهش عملکرد مغزشان در دوره سالمندی مواجه هستند.

 

منبع: مهر

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.