2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
 مجید مشیری، بازیگر نقش منصور شریفی سریال پدر توضیح می‌دهد: پدر لیلا چرا با ازدواج دخترش و حامد موافقت کرد؟

مجید مشیری، بازیگر نقش منصور شریفی سریال پدر توضیح می‌دهد: پدر لیلا چرا با ازدواج دخترش و حامد موافقت کرد؟

منصور یک پدر است و دوست دارد تنها فرزندش با فرد مناسبی ازدواج کند. تا زمانی که با حامد آشنا نشده، خوشبختی دخترش را در ازدواج با پسرعمویش مسعود می بیند. اما با شناختی که از حامد و خانواده اش پیدا می کند، اتفاقا خیلی خوشحال است که دخترش توانسته انتخاب درستی داشته باشد.

دوات آنلاین-مجید مشیری را بیشتر با ایفای نقش های منفی و یا خاکستری می شناسیم که در فیلم ها و سریال های بسیاری ایفاگر چنین نقش هایی بوده و به قدری باورپذیر بازی کرده که همچنان خاطره کاراکترهایی که بازی کرده را در ذهن داریم. او این شب ها در سریال «پدر» حضور دارد و نقش مردی به نام منصور شریفی را بازی می کند. در گفت و گویی که با وی در این زمینه داشتیم، او به شدت از فیلمنامه و نقش پدری که وی و مهدی سلطانی در این سریال ایفا کرده اند، خرسند بود و جایگاه پدرانی که در فیلم ها و سریال های ما کمرنگ شده است. اما در این سریال به زیبایی و به خوبی به آنها پرداخته شده است. باقی را از زبان او بخوانید:

 

 

در این شبها سریال «پدر» را روی آنتن دارید، در کنار این سریال حضورتان در چه کارهایی قطعی شده که در این باره برایمان بگویید؟

– قرار است در سریالی به نام «تک سواران» به کارگردانی مسعود تکاور بازی کنم که مدتی است تصویربرداری آن آغاز شده است.

 

درباره نقشی که در سریال پدر بازی می کنید هم توضیح می دهید؟

– بله. خیلی برخوردهای مختلفی دیدم که متوجه شدم کار دیده شده که درباره آن صحبت می کنند و نظر می دهند. خوشحالم که این سریال دیده شده و مردم هم دوست دارند. چون ما هم به عنوان بازیگران این کار این احساس را در زمان تولید هم داشتیم و فکر می کردیم که بتواند مورد توجه مردم قرار بگیرد. اما من فکر نمی کردم تا این حد مورد توجه قرار بگیرد و خوشحالم این اتفاق افتاد.

 

البته فکر می کنم در این دو سه قسمت اخیر به دلیل فضای تلخی که این سریال داشت، کمی مخاطب را آزرده خاطر کرده باشد؟

– اتفاقا یکی دو خانم که مرا دیدند گفتند که پای تلویزیون نشستند و با دیدن این صحنه ها گریه کردند. به هر حال عین زندگی است. تلخی و شیرینی در کنار هم قرار دارد. بالا و پایین دارد. اما استدلال من این است که سریال توانسته موفق عمل کند و از این رو توقع دارم که تلویزیون از چنین نویسنده ها و کارگردانان و تهیه کننده هایی حمایت کند تا بیشتر بتوانند در این زمینه فعالیت کنند و مردم هم از نتیجه کار راضی باشند.

 

بله با نظر شما موافقم. در این سریال نکات مهم اخلاقی بسیاری مطرح شده که در برخی قصه های ما کمرنگ شده است. به خصوص در رابطه با خانواده حاج علی تهرانی که بسیار می تواند تاثیرات خوبی در روابط خانواده در جامعه داشته باشد.

– بله ما در سریال هایی که می بینیم، کمتر چنین مسائلی را شاهد هستیم. بخصوص احترام کوچکترها به بزرگترها و یا اعتماد کردن به یکدیگر که در داستان این سریال وجود دارد.

 

و یکی دیگر از ویژگی های این سریال در کنار هم قرار گرفتن چند نسل در داستان است. قصه های ما معمولا پیرامون جوانان می گذرد و افراد میانسال در حاشیه قرار می گیرند!

– بله البته در این سریال هم محوریت داستان جوانان هستند. اما می توانیم سمت و سوی قصه را به گونه ای پیش ببریم که در کنار جوانان حضور پررنگ والدین و احترامی که نسبت به آنها قائل هستند هم رعایت شود.

 

 

شخصیت منصور شریفی هم که شما در این کار بازی کردید، شخصیت عجیب و جالبی است. مخاطب نمی داند ورشکستگی او بهانه ای برای بدست آوردن ثروت حاج علی است و یا شخصیت این فرد پس از شناختی که از خانواده دامادش پیدا می کند، تغییر کرده است! چون خیلی زود نظرش نسبت به ازدواج دخترش تغییر کرد!

– به هر حال با شناختی که از خانواده دامادش پیدا می کند، تحت تاثیر قرار می گیرد. ضمن اینکه در نهایت منصور یک پدر است و دوست دارد تنها فرزندش با فرد مناسبی ازدواج کند. تا زمانی که با حامد آشنا نشده، خوشبختی دخترش را در ازدواج با پسرعمویش مسعود می بیند. اما با شناختی که از حامد و خانواده اش پیدا می کند، اتفاقا خیلی خوشحال است که دخترش توانسته انتخاب درستی داشته باشد.

 

بدین خاطر این سوال را پرسیدم که لیلا در نریشن می گوید که پدرش با صحبت هایی که با عمویش داشت، یکباره نظرش تغییر کرد و رضایت به ازدواج داد. به نظر می رسد که با نقشه شومی راضی به این ازدواج شده است؟

– نه به خاطر ثروت حاج علی راضی نشد. به دلیل شناختی که از شخصیت و تفکر او و خانواده اش پیدا کرد، راضی شد. به نظر من یکی از زیبایی های قصه این است که پدرهایی که در این داستان حضور دارند و من و مهدی سلطانی نقش آنها را بازی کردیم، شخصیت های زلالی هستند و هیچ نقشه و تفکر منفی پشت آنها نیست. شاید در قسمت های ابتدایی بیننده تصور کند که منصور به خاطر ثروت حاج علی دخترش را به حامد می دهد. اما در نهایت می فهمند که اینگونه نبوده است.

 

می توان گفت نویسنده در این سریال نگاه خاص و مقدسی به ساحت پدر دارد؟

– بله دقیقا و اینکه یک سری اعتمادها و دوستی ها و رفاقت ها و مسائل مهمی در جامعه ما به فراموشی سپرده شده اند که در این سریال به آنها پرداخته می شود که می تواند اثرات خوبی در خانواده و جامعه بگذارد. مفاهیم مهم اخلاقی که رو به فراموشی است.

 

فکر می کنم شما مدتی در تلوزیون کم کار بودید. به خاطر کم شدن پیشنهادات بود و یا سفر بودید؟

– من بعد از فوت پدرم مدتی کار نکردم و سفری هم به خارج از کشور داشتم و به همین خاطر مدتی نبودم. اما به هر حال قصه هایی که پیشنهاد می شود، باید برای خود بازیگر هم جذابیت داشته باشد. وگرنه نمی تواند برای بیننده هم جذاب باشد. خود بازیگر در ابتدا باید بتواند با آن کاراکتر و فیلمنامه ارتباط برقرار کند تا بتواند به دل مردم هم بنشیند. به هر حال ما برای خودمان که کار نمی کنیم که خودمان سریال ببینیم. برای مردم کار می کنیم و رضایت آنها خیلی مهم است. اتفاقا یکی از ویژگی هایی که کار کردن در تلویزوین دارد و برای من جذاب و مهم است، این است که خیلی زود جوابت را می گیری و اگر کار خوب بازی کنی، مردم در این باره واکنش نشان داده و نظراتشان را بدون تعارف می گویند. کار بد هم بازی کنی به همین ترتیب. به همنی دلیل من معتقدم که از نویسندگان خوب باید حمایت بیشتری شود. چون به خاطر اینکه رضایت مردم را می توانند فراهم کنند، جزو سرمایه های تلویزیون محسوب می شوند. همین طور بازیگران و کارگردانان و همه کسانی که می توانند با یک اثر خوب تاثیرگذار باشند، سرمایه هایی هستند که باید حمایت شوند. هر کسی که از راه می رسد و خودش را تهیه کننده معرفی می کند، نباید در این زمینه کار کند و حمایت شود و به راحتی به او اعتماد کنند. چون مردم ما دوست دارند کنار هم بنشینند و با هم سریال خوب تماشا کنند. اما اگر هر کسی که خود را تهیه کننده معرفی می کند، کار بسازد این اعتماد از بین می رود.

 

یکی از مشکلات تلویزیون همین مسئله است که هر کسی پول دارد می تواند تهیه کننده باشد و تهیه کنندگی که نیاز به تخصص دارد، معنایش را از دست داده است. البته در این میان برخی افراد کاربلد هم حضور دارند، اما تعدادشان کم است!

– بله چون اگر برای مردم سریال خوب بسازیم، تماشا می کنند و کمتر سراغ ماهواره می روند. امیدوارم این اتفاق بیفتد و از حرفه ای ها بیشتر حمایت شود.

 

بله در این زمینه مثال های بسیاری می توان زد. از سریال هایی که شما بازی کرده اید به عنوان مثال «مسافری از هند» و «خط قرمز» و…

– بله من از این سریال هایی که پرمخاطب بودند، زیاد بازی کردم که هنوز هم مردم در بازپخش هم می توانند با کار ارتباط برقرار کنند. اما متاسفانه فیلمنامه ها خوب نیستند و تهیه کننده ها را اصلا نمی شناسیم! در سینما معتقدم که باید سرمایه گذار به عنوان تهیه کننده بیاید و برای این صنعت سرمایه گذاری و از سینما حمایت کند. اما در تلویزیون نباید این اتفاق بیفتد که هر کسی پول دارد، تهیه کننده شود. تهیه کننده در تلویزیون نباید نقطه نظراتش را به کار تحمیل کند.

 

و حتی بازیگران مد نظرش را!

– بله چون خیلی به کار لطمه می زند. شما تیتراژ برخی سریال ها را که می بینی متوجه می شوی که همه با هم فامیل هستند. نام خانوادگی افراد در تیتراژ یکی است! و یا اینکه در یک سریال نام دو بازیگر را می شناسی و مابقی را اصلا نمی شناسی. این اصلا برای تلویزیون خوب نیست و به جذب مخاطبانش لطمه وارد می کند.

 

پس شما بر خلاف برخی همکارانتان مخاطب تلویزیون هستید! چون اغلب همکاران شما می گویند که حتی سریال هایی که خودشان بازی می کنند را هم نمی بینند!

– نه من همه سریال ها را تماشا می کنم. چه خوب و چه بد. چون من در این کشور زندگی می کنم و برای تلویزیون همین کشور کار می کنم. چرا نباید کارهایی که ساخته می شود را ببینم و ارزیابی کنم. اتفاقا به تیتراژ سریال ها هم خیلی دقت می کنم.

 

در سینما هم با چنین مشکلاتی روبرو بودید؟ چون به نسبت تلویزیون، در سینما کم کار هستید؟

– من دو سه فیلم سینمایی کار کرده ام که هنوز اکران نشده اند. البته که سینما هم قصه خودش را دارد. می توانیم ۱۰ بازیگر را نام ببریم که در ۱۰ فیلم به صورت چرخشی بازی می کنند! من نمی دانم چرا درگیر چنین مسائلی در سینما شده ایم. از الان می توان گفت چه افرادی تا پایان سال فیلم می سازند و یا بازی می کنند! نباید برای سینما و تلویزیون چنین شرایطی وجود داشته باشد. باید مثل گذشته فیلم ها بتواند مردم را به سینماها بکشان. نه اینکه ترجیح بدهند فیلم ها در شبکه نمایش خانگی توزیع شود و بعد فیلم را بخرند و یا کپی کنند و ببینند. باید این صنعت رونق بگیرد. همانطور که معتقدم در تلویزیون هم باید سریال های خوب بیشتر ساخته شود. من هم خیلی خوشحالم که در سریال «پدر» بازی کردم. سریالی که خیلی خوب است و فیلمنامه جذاب و آموزنده ای دارد. امیدوارم از این دست کارها بیشتر ساخته شود تا مردم تلویزوین تماشا کنند نه ماهواره! ضمن اینکه امیدوارم نویسندگان ما دغدغه نان نداشته باشند تا بتوانند قصه هایی را بنویسنند که مردم دوست داشته باشند.

 

منبع: بانی فیلم

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.