2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
دلایل تکان دادن دائم پاها و راه مقابله با آن

دلایل تکان دادن دائم پاها و راه مقابله با آن

مصرف غلات کامل و حاوی سبوس می‌تواند به بدن شما برای کنترل سطح قند کمک کند و به همین دلیل گنجاندن موادی چون نان‌های کامل، گندم‌سیاه، برنج وحشی و ... در رژیم غذایی روزانه به افراد مبتلا به سندرم پاهای بی‌قرار برای کنترل این سندرم کمک می‌کند.

دوات آنلاین-سندرم پاهای بی‌قرار، سندرمی است که بسیاری از افراد با آن درگیر بوده و معمولاً فرد براثر این سندرم در پاهای خود احساس بی‌تابی و بی‌قراری کرده و در حالت‌های مختلف شبانه‌روز ازجمله نشستن یا خوابیدن، پاهای خود را تکان می‌دهد.

 

سندرم پاهای بی‌قرار که در اصطلاح پزشکی و به‌اختصار با عنوان RLS (Restless leg syndrome) شناخته می‌شود؛ شامل حس عصبی بودن، حس خارش و گاهی سوزش در پاها می‌شود و البته در مواردی نادر نیز فرد مبتلا در پاهای خود احساس درد می‌کند. در برخی موارد این سندرم می‌تواند موجب بروز اختلال و مشکل در زندگی فرد شده و او را عاصی کند.

 

بر اساس گزارشی که اخیراً در ژورنال تخصصی پزشکی بالینی خواب (Journal of Clinical Sleep Medicine) منتشر شد، در برخی کشورها این سندرم حدود ۲۵ درصد از افراد بالغ را به خود مشغول کرده است.

 

سندرم پاهای بی‌قرار می‌تواند به‌عنوان یک اختلال حسگر حرکتی عصبی شناخته شود که با تمایل به حفظ حرکت پاها در طول دوره‌های استراحت یا زمان عدم فعالیت، همراه باشد. این سندرم معمولاً در شب‌ها بیشتر شده و این مسئله به‌نوبه خود می‌تواند موجبات بروز اختلال در خواب شود. اگرچه تاکنون روش‌های درمانی متعددی برای مواجه‌شدن با این سندرم پیشنهادشده است اما به باور کارشناسان، داشتن یک رژیم غذایی مناسب و متعادل نگه‌داشتن قند خون می‌تواند به شما برای کنترل سندرم پاهای بی‌قرار کمک کند. در این یادداشت به معرفی پنج روش مبتنی بر تغذیه برای کنترل و بهبود این سندرم می‌پردازیم:

 

۱- استفاده از الکترولیت‌ها: مصرف میزان مناسب الکترولیت‌ها در رژیم غذایی می‌تواند برای کنترل سندرم پاهای بی‌قرار، مفید باشد. الکترولیت شامل منیزیم، پتاسیم و کلسیم می‌شوند که عموماً در سبزی‌ها تازه، آواکادو، سیب‌زمینی شیرین و ... وجود دارند.

 

۲- مصرف آهن کافی: گفته می‌شود کمبود آهن می‌تواند منجر به بروز سندرم پاهای بی‌قرار شده و به همین دلیل خوردن مواد غذایی حاوی آهن و ویتامین‌های گروه B برای کاهش تأثیرات این سندرم بسیار مفید است.

 

۳- مصرف غلات کامل: مصرف غلات کامل و حاوی سبوس می‌تواند به بدن شما برای کنترل سطح قند کمک کند و به همین دلیل گنجاندن موادی چون نان‌های کامل، گندم‌سیاه، برنج وحشی و ... در رژیم غذایی روزانه به افراد مبتلا به سندرم پاهای بی‌قرار برای کنترل این سندرم کمک می‌کند.

 

۴- پروتئین: پروتئین را می‌توان یکی از مهم‌ترین مواد موردنیاز بدن دانست. پروتئین‌ها، مولکول‌های زیستی محسوب می‌شوند که برای تمامی سلول‌های بدن ما مفید هستند. مو و ناخن شما عمدتاً از پروتئین تشکیل‌شده است. منابع خوب پروتئین‌ها به‌طورکلی همراه با آهن و همچنین ویتامین B هستند. بهترین منابع پروتئین در غذاهایی ازجمله گوشت، تخم‌مرغ، لوبیا، عدس، انار، برخی از ماهی‌ها و ... وجود دارند.

 

۵- چربی‌های مفید: چربی‌های مفید، علاوه بر کمک به حفظ تعادل قند خون به کاهش التهاب نیز کمک می‌کنند که می‌تواند اثر سندرم پاهای بی‌قرار را کاهش دهد. چربی‌های مفید معمولاً در آجیل‌ها، آواکادو، روغن‌زیتون و روغن نارگیل وجود دارند.

 

منبع: سینا پرس

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.