• ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۴ مرداد
  • اِلأَربِعا ٣ ذو الحجه ١٤٣٩
  • Wednesday 15 Aug 2018
خشکشویی آنلاین بخار

عکس روز

آخرین خبرها

توطئه جناب خان علیه رامبد جوان
با نگهداری گل‌ها در آب می‌توانید محدودیت‌ها را برای داشتن خانه‌ای زیبا از بین ببرید
نکاتی که درباره سریال حکایت‌های کمال باید بدانید
سفر به تخت سلیمان ؛ مکانی که هنوز اسرارآمیز است
گلچینی از فیلم‌های جناب‌ خان
حسادت دوستان ریحانه پارسا به‌خاطر انتخاب شدن او برای سریال پدر
کنایه جناب خان به افزایش قیمت بلیت هواپیما
جناب خان و جین پوشیدن وزیر ارتباطات
وقتی جناب خان در خندوانه غیرتی می‌شود
دختر نوجوان در دام رابطه سیاه
شوخی جناب خان با اسامی بازیکنان فوتبال
جناب خان وزیر کار می‌شود
نظر جناب خان درباره سربازی رفتن دختران
باکس کنفی؛ برای تمیزی و زیبایی اتاق کودک
رازهایی درباره عطر زدن که همه نمی‌دانند
نشانه‌های کمبود پروتئین در بدن
کارگردان سریال آرماندو : نمی‌دانم آرماندو چقدر شبیه اشک‌ها و لبخندها است
عامل زمینه‌ساز فساد زنان
مهدی میامی بازیگر سریال ستایش: ستایش ۳ از فصل اول هم جذاب‌تر است
گفت‌وگو با بازیگران سریال پدر: مردم چرا سریال پدر را دوست دارند؟
همدستی پسر و نامادری در قتل پدر
عوارض پروتز سینه چیست؟
زندگی خانوادگی سحر ولدبیگی
تصمیم همسر ترامپ برای طلاق
تخلف سلبریتی‌ها در کمک‌های مردمی
خواننده زیرزمینی متهم به قتل شد
نگاهی به سریال طنز آرماندو
ببینید: گران‌ترین تمبرهای جهان
راه و روش نگهداری از گیاه آنتوریوم در آپارتمان
راهنمای کامل خرید لباس دامادی
زوج روسی ۳۰ زن را خوردند
آلبومی از بهنوش بختیاری در نقش‌های مختلف
بهنوش بختیاری به ریحانه پارسا چه توصیه‌ای کرد؟
اتاق نشیمن را چطور با رنگ سبز تزئین کنیم؟
با خاصیت‌های عصاره قهوه آشنا شوید
سینا مهرداد، بازیگر نقش حامد در سریال پدر: غافلگیری‌های پدر هنوز مانده است
برای درمان زگیل چه کنیم؟
‍این 6 نوع آدامس مضر است؛ نخورید
دلایل کاهش میل جنسی مردان
آرایش مناسب پوست‌های تیره چیست؟
دلیل خشکی دهان چیست؟
وسوسه‌های شیطانی زن متاهل
همه چیز درباره لیندا کیانی
نگاهی به فیلم خجالت نکش به کارگردانی رضا مقصودی
مجید مشیری، بازیگر نقش منصور شریفی سریال پدر توضیح می‌دهد: پدر لیلا چرا با ازدواج دخترش و حامد موافقت کرد؟
انتقام به‌خاطر تعرض به دختر دانشجو
عکس‌های بی‌نظیر از حیوانات شکارچی
چطور بهترین عطر زنانه را انتخاب کنیم؟
دختر دانشجو در تله عکس‌ خصوصی
خنداننده شو زیر تیغ اتهام
گفت‌وگو با بازیگران و نویسنده سریال پدر/ هنوز نمی‌دانیم آخر سریال پدر چه می‌شود
راهنمای خوش‌تیپی برای مردان چاق
چرا و چگونه به آشوراده سفر کنیم؟
نشانه‌های سنگ کلیه و راه‌های دفع سنگ
چه زمانی درباره مسائل جنسی در خواستگاری صحبت کنیم؟
دختر 15ساله قربانی تعرض پسردایی
طرز تهیه سالاد آمریکایی به‌عنوان مکمل غذایی عالی برای مهمانی
راهنمای کامل برای تزئین اتاق خواب
زندگی خصوصی شیلا خداداد
متن وحید رحیمیان برای رامبد جوان
همه چیز درباره پانته‌آ بهرام، بازیگر سریال دلدادگان و مربی خنداننده شو؛ پیشنهادات مهران مدیری را رد کردم
زندگینامه کاوه خداشناس، بازیگر سریال پدر
آلبومی از لیلا اوتادی در نقش‌های مختلف
رفتارهای زننده عروس چشم‌عسلی
خودکشی یک زن در لایو اینستاگرام
7 راز ساده خوش‌تیپی
پشت‌پرده سایت‌های تبلیغ چندهمسری
حمایت امیرمهدی ژوله و چهره‌های دیگر از وحید رحیمیان برای صعود به مرحله بعد خنداننده شو
عذرخواهی سینا مهرداد بازیگر نقش حامد در سریال پدر: اتفاقات جذابی در راه است
چگونه غذاهای سرخ‌کردنی سالم بخوریم؟
کد خبر: 93688 | تاریخ : ۱۳۹۷/۵/۱۶ - 09:17
نقدی بر کمدی پرفروش هزارپا

نقدی بر کمدی پرفروش هزارپا

اگر رضا عطاران را به واسطه توانایی ذاتی و فردی اش در طنازی از قصه بیرون بکشیم بار اصلی کمیک ماجرا کم شده و جذابیت خود را از دست می دهد. از این رو موقعیت رضا عطاران در این جنس فیلم ها به یک پارادوکس عجیبی بدل شده.

دوات آنلاین-هزارپا اگرچه خوب می فروشد و اگرچه خوب می خنداند اما کمدی اصیل و یگانه ای نیست. به این معنا که زبان و ساختار سینمایی اش چه از حیث فرم و زاویه دید و چه از حیث محتوا و بازنمایی ایده، روایت جدیدی نیست و هویت مونتاژی دارد.

 

از یک سو می توان آن را به تاثیرپذیری از کمدی هایی با محوریت دهه شصت مثل نهنگ عنبر نسبت داد و از سوی دیگر به کمدی هایی که مبتنی بر جابه جای نقش بنا می شود مثل مارمولک. در مارمولک شخصیت اصلی قصه سارقی است که ماهیت اصلی خود را زیر لباس روحانیت پنهان می کند و در اینجا نیز شخصیت اصلی، سارقی است که خود را به عنوان یک جانباز جا می زند.

 

البته در مارمولک کمدی قصه تماما مبتنی بر موقعیت قصه پیش می رود و حتی طنز کلامی آن نیز برساخته از همین موقعیت است اما در هزارپا از تکنیک های مختلف کمیک بهره گرفته می شود و از کمدی فانتزی نیز بی بهره نیست. اگرچه نگاه طنازانه به دهه شصت، سویه کمیک قصه را به وجوه نوستالژیک آن وصل می کند و این می تواند مخاطب را بیشتر با خود همراه کند اما به واسطه چند فیلمی که پیش از این در همین فضا ساخته شده، دیگر روایت تازه ای نیست و به ورطه تکرار افتاده. به ویژه اینکه در همه آنها یک عنصر مشترک وجود دارد که این تکرار را عمق بخشیده و در ذهن مخاطب تداعی می کند و آن هم حضور رضا عطاران به عنوان نقش اصلی این فیلم هاست.

 

 با این حال نقطه قوت همه آنها نیز همین عنصر است. به طوری که اگر رضا عطاران را به واسطه توانایی ذاتی و فردی اش در طنازی از قصه بیرون بکشیم بار اصلی کمیک ماجرا کم شده و جذابیت خود را از دست می دهد. از این رو موقعیت رضا عطاران در این جنس فیلم ها به یک پارادوکس عجیبی بدل شده. از یک سو کاراکتری که او ارائه می دهد به آستانه تکرار رسیده و بین همه آنها می توان وجه اشتراک پررنگی پیدا کرد اما در عین حال جذابیت فیلم هم وابسته به حضور و بازی اوست.

 

در هزارپا جواد عزتی هم به نظر می رسد بعد از عطاران سهم مهمی در جذب مخاطب به سینما داشته قرار می گیرد و این ترکیب،تضمین فروش فیلم رو دوچندان می کند. در واقع هزارپا فیلم عطاران محور است که بسیاری از ضعف های فیلمنامه ای به ویژه در شخصیت پردازی ها را پشت این عنصر جذاب پنهان کرده و باید آن را به کمدی عامه های عامه پسندی اضافه کرد که از مولفه های مخاطب عام پیروی می کند. اگرچه تلاش برای فضاسازی قصه و بازنمایی شهری دهه شصت در تمهیدات لوکیشنی آن با زحمت انجام شده و فیلم سردستی نیست اما این ظرف، مظروف غنی ندارد و به عنوان یک کمدی جدی و ماندگار در حافظه سینما باقی نمی ماند.

 

 واقعیتش این است که ابوالحسن داودی به عنوان یک فیلمساز کاربلد و کهنه کار انتظار بیشتری می رفت. فیلمساز قصه خود را با تکثر شخصیت ها و کاراکترهای گوناگون و داستانک هایی که موازنه دراماتیک هم بین آنها برقرار نیست، صورت بندی می کند و با کاریکاتوری شدن شخصیت ها به کمدی فانتزی نزدیک می شود. این مساله موجب می شود انسجام و وحدت درونی قصه کمرنگ شده و هویتمندی خود را به عنوان یک اثر یگانه از دست بدهد. محصول این شیوه آن است که به جای خلق کمدی به مفهوم اصیل آن، موقعیت و فضاهای شادی خلق می شود که بیشتر مبتنی بر شوخی های کلامی و اروتیک است. اگرچه فیلم در خلق این شوخی ها و در نهایت خنده گرفتن از مخاطب موفق است و می تواند او را راضی از سینما برگرداند اما این دلیل بر این نمی شود که فروش بالا را را دلیل بر قوام یافتگی و غنی بودن آن بدانیم. رونق گیشه نمی تواند کلیشه ای بودن اثر را نفی کند.

 

سارا بهرامی که در دارکوب شاهد درخشش بازی اش در نقش یک زن معتاد بودیم در اینجا نمی تواند در کاراکتر الهام چندان باورپذیر باشد. بخشی از این مساله البته به فیلمنامه و شخصیت پردازی آن برمی گردد که موجب تضادها و تناقض هایی در ترسیم شخصیت الهام شده و او را بین جدی و فانتزی بودن معلق نگه داشته است. با این حال هر کدام از این نقش ها و بازیگران می توانند در جذب مخاطب و پیوند آنها با روند قصه سهیم باشند و شاید در این میان باید به بازی نعیمه نظام دوست هم توجه داشت که یک نقش فرعی و حاشیه ای را برجسته می کند.

 

آنچه از حیث فیلمنامه نویسی بیش از عناصر دیگر آزاردهنده است و وصله ناجوری به حساب می آید، واردن کردن گروهک مجاهدین و در نهایت چندگانگی هویت اثر است که ملغمه ای از موقعیت های مختلف را در یک کاسه قرار می دهد که نمی توانند با هم جوش خورده و یگانه شوند. هزارپا خوب می فروشد و این باعث خوشحالی است. به ویژه در شرایط کنونی جامعه که مردم به خنده و شادی بیشتری نیاز دارند اما هزار راه نرفته دیگر بود که می توانست در این اثر تجربه شود و کمدی عمیق تری خلق کند.

 

منبع: تبیان

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.