• ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۰ آذر
  • اِثَّلاثا ٢ ربيع الثاني ١٤٤٠
  • Tuesday 11 Dec 2018
خشکشویی آنلاین بخار

عکس روز

آخرین خبرها

نگاهی به حمایت سلبریتی‌ها از فیلم پیمان معادی؛ بمب؛ یک عاشقانه جنجالی
نقد فیلم دلم می خواد ساخته بهمن فرمان‌آرا
فریماه فرجامی: تمایلی برای بازیگری ندارم
همه نکاتی که درباره طراحی گل روی ناخن باید بدانید
پیشنهادهایی برای شیک‌پوشی خانم‌های چادری در زمستان
داستان‌های شاهنامه/ کشته‌شدن اسفندیار به‌دست رستم
خبرهای تازه از آزاده صمدی، حسن معجونی و شهرام حقیقت‌دوست
حکایت‌های مثنوی/ اژدها در دام مرد مارگیر
نکات ضروری که قبل از کوهنوردی حتما باید بدانید
گلستان سعدی/ تاثیر سرنشت انسان در تربیت
پیشنهادهایی برای دکوراسیون زمستانی خانه
معرفی کامل و نقد فیلم کلمبوس ساخته هاتف علیمردانی
آشپزی/ دستور پخت پاستای یونانی
جرم غیراخلاقی ملکه زیبایی
گفت‌وگو با زوج مخترع برنده چندین جایزه بین المللی اختراعات: ازدواج سرعت پیشرفت‌مان را بیشتر کرد
ماجرای تذکر به خندوانه چه بود
عکس‌های تازه از 6زن سلبریتی
هراس از خیانت اینستاگرامی همسر
علت ایست‌قلبی ومرگ‌ناگهانی جوانان
دختر 15 ساله در دام پسر اغفالگر
انتشار تصاویر خصوصی بستگان به دلیل خصومت و انتقام‌جویی
امروز با حافظ/ رحم کن بر جان خود پرهیز کن از تیر ما
فروکش تلاطم بازار مسکن نزدیک است
نقد سریال بی قرار ؛ ماندن بر سر دوراهی
مخاطبان سریال بانوی عمارت درباره این سریال چه نظری دارند؟
2بار تجاوز به دختر13 ساله
رسوایی‌ جنسی‌ درتیم فوتبال ‌دختران افغانستان
گفت‌وگو با حسام منظور بازیگر نقش ارسلان میرزا در سریال بانوی عمارت: شخصیت شازده ارسلان چگونه ساخته شد؟
تصاویر زیبا از غار سهولان در مهاباد
داستان‌های شاهنامه/ نبرد تن به تن رستم و اسفندیار و کمک سیمرغ به رستم
طرز تهیه ترشی چرخ شده و نحوه سرو آن
گلستان سعدی/ با نادان هم‌نشین نشو
حکایت‌های مثنوی/ پندهای پرنده زیرک به شکارچی
بهترین روش برای انتخاب فرق موی سر
نقد سریال بانوی عمارت ؛ روایت عاشقانه‌ای در دل تاریخ
معرفی رمان/ از قصر تا قصر و ماه عسل نوشته نجیب محفوظ
راهکارهای طلایی برای حل اختلافات زناشویی
راهنمای کامل برای سفر به مناطق کویری ایران
تازه‌ترین خبرها از رضا کیانیان، ویشکا آسایش، حمید گودرزی و...
باج‌گیری3میلیاردی از زن مرموز
خیانت پسر همسایه و زن جوان
حرف‌های خواندنی2بادیگارد ایرانی
پیشنهاد بیشرمانه تعمیرکار موبایل
‌هدف افشاگری دختری‌علیه سلبریتی‌ها
امروز با حافظ/ به حسن و خلق و وفا کس به یار ما نرسد
مصائب پناهندگی که ایرانی‌های زیادی را مجبور به بازگشت کرد
واکنش مهناز افشار به خبر احضارش به دادسرا
زیبا بروفه عزادار شد
مهناز افشار به دادسرا احضار شد
بیوگرافی کامل و کارنامه سلمان فرخنده بازیگر نقش عمار درسریال مینو
فساد اجاره‌ای، در تهران
جوسازی‌دختری علیه‌ستاره‌های فوتبال
گلستان سعدی/ درویشی که سراغ مرد کریم نرفت
داستان‌های شاهنامه/ رجزخوانی رستم و اسفندیار برای یکدیگر
جنایت‌های خانوادگی چرا و چگونه رخ می‌دهند؟
آشپزی/ طرز تهیه سیب زمینی هندی
نشانه‌های اولیه آلزایمر
حکایت‌های مثنوی/ ریشه ضرب‌المثل دوستی خاله خرسه
بیوگرافی کامل پارسا پیروزفر
تجاوز پزشک انگلیسی به زنان در مطب
انگیزه‌های نادرست دختر و پسران دم بخت برای ازدواج
پرفالوئرترین بازیگران زن ایران
سلبریتی‌ها در کنار همسران
برنامه‌‌ماهواره‌ای زنم را منحرف کرد
قتل به‌دلیل‌شک به‌رابطه برادرو همسر
عجیب‌ترین مهریه‌های دختران
عکس‌های تماشایی از درندگان
چه کسانی نمی‌گذارند قیمت خودرو پایین بیاید؟
گفت‌وگو با آزاده نامداری درباره اختلاف با فرزاد حسنی و ممنوع‌التصویر شدن
امروز با حافظ/ چه مستی ست ندانم که رو به ما آورد
کد خبر: 93688 | تاریخ : ۱۳۹۷/۵/۱۶ - 09:17
نقدی بر کمدی پرفروش هزارپا

نقدی بر کمدی پرفروش هزارپا

اگر رضا عطاران را به واسطه توانایی ذاتی و فردی اش در طنازی از قصه بیرون بکشیم بار اصلی کمیک ماجرا کم شده و جذابیت خود را از دست می دهد. از این رو موقعیت رضا عطاران در این جنس فیلم ها به یک پارادوکس عجیبی بدل شده.

دوات آنلاین-هزارپا اگرچه خوب می فروشد و اگرچه خوب می خنداند اما کمدی اصیل و یگانه ای نیست. به این معنا که زبان و ساختار سینمایی اش چه از حیث فرم و زاویه دید و چه از حیث محتوا و بازنمایی ایده، روایت جدیدی نیست و هویت مونتاژی دارد.

 

از یک سو می توان آن را به تاثیرپذیری از کمدی هایی با محوریت دهه شصت مثل نهنگ عنبر نسبت داد و از سوی دیگر به کمدی هایی که مبتنی بر جابه جای نقش بنا می شود مثل مارمولک. در مارمولک شخصیت اصلی قصه سارقی است که ماهیت اصلی خود را زیر لباس روحانیت پنهان می کند و در اینجا نیز شخصیت اصلی، سارقی است که خود را به عنوان یک جانباز جا می زند.

 

البته در مارمولک کمدی قصه تماما مبتنی بر موقعیت قصه پیش می رود و حتی طنز کلامی آن نیز برساخته از همین موقعیت است اما در هزارپا از تکنیک های مختلف کمیک بهره گرفته می شود و از کمدی فانتزی نیز بی بهره نیست. اگرچه نگاه طنازانه به دهه شصت، سویه کمیک قصه را به وجوه نوستالژیک آن وصل می کند و این می تواند مخاطب را بیشتر با خود همراه کند اما به واسطه چند فیلمی که پیش از این در همین فضا ساخته شده، دیگر روایت تازه ای نیست و به ورطه تکرار افتاده. به ویژه اینکه در همه آنها یک عنصر مشترک وجود دارد که این تکرار را عمق بخشیده و در ذهن مخاطب تداعی می کند و آن هم حضور رضا عطاران به عنوان نقش اصلی این فیلم هاست.

 

 با این حال نقطه قوت همه آنها نیز همین عنصر است. به طوری که اگر رضا عطاران را به واسطه توانایی ذاتی و فردی اش در طنازی از قصه بیرون بکشیم بار اصلی کمیک ماجرا کم شده و جذابیت خود را از دست می دهد. از این رو موقعیت رضا عطاران در این جنس فیلم ها به یک پارادوکس عجیبی بدل شده. از یک سو کاراکتری که او ارائه می دهد به آستانه تکرار رسیده و بین همه آنها می توان وجه اشتراک پررنگی پیدا کرد اما در عین حال جذابیت فیلم هم وابسته به حضور و بازی اوست.

 

در هزارپا جواد عزتی هم به نظر می رسد بعد از عطاران سهم مهمی در جذب مخاطب به سینما داشته قرار می گیرد و این ترکیب،تضمین فروش فیلم رو دوچندان می کند. در واقع هزارپا فیلم عطاران محور است که بسیاری از ضعف های فیلمنامه ای به ویژه در شخصیت پردازی ها را پشت این عنصر جذاب پنهان کرده و باید آن را به کمدی عامه های عامه پسندی اضافه کرد که از مولفه های مخاطب عام پیروی می کند. اگرچه تلاش برای فضاسازی قصه و بازنمایی شهری دهه شصت در تمهیدات لوکیشنی آن با زحمت انجام شده و فیلم سردستی نیست اما این ظرف، مظروف غنی ندارد و به عنوان یک کمدی جدی و ماندگار در حافظه سینما باقی نمی ماند.

 

 واقعیتش این است که ابوالحسن داودی به عنوان یک فیلمساز کاربلد و کهنه کار انتظار بیشتری می رفت. فیلمساز قصه خود را با تکثر شخصیت ها و کاراکترهای گوناگون و داستانک هایی که موازنه دراماتیک هم بین آنها برقرار نیست، صورت بندی می کند و با کاریکاتوری شدن شخصیت ها به کمدی فانتزی نزدیک می شود. این مساله موجب می شود انسجام و وحدت درونی قصه کمرنگ شده و هویتمندی خود را به عنوان یک اثر یگانه از دست بدهد. محصول این شیوه آن است که به جای خلق کمدی به مفهوم اصیل آن، موقعیت و فضاهای شادی خلق می شود که بیشتر مبتنی بر شوخی های کلامی و اروتیک است. اگرچه فیلم در خلق این شوخی ها و در نهایت خنده گرفتن از مخاطب موفق است و می تواند او را راضی از سینما برگرداند اما این دلیل بر این نمی شود که فروش بالا را را دلیل بر قوام یافتگی و غنی بودن آن بدانیم. رونق گیشه نمی تواند کلیشه ای بودن اثر را نفی کند.

 

سارا بهرامی که در دارکوب شاهد درخشش بازی اش در نقش یک زن معتاد بودیم در اینجا نمی تواند در کاراکتر الهام چندان باورپذیر باشد. بخشی از این مساله البته به فیلمنامه و شخصیت پردازی آن برمی گردد که موجب تضادها و تناقض هایی در ترسیم شخصیت الهام شده و او را بین جدی و فانتزی بودن معلق نگه داشته است. با این حال هر کدام از این نقش ها و بازیگران می توانند در جذب مخاطب و پیوند آنها با روند قصه سهیم باشند و شاید در این میان باید به بازی نعیمه نظام دوست هم توجه داشت که یک نقش فرعی و حاشیه ای را برجسته می کند.

 

آنچه از حیث فیلمنامه نویسی بیش از عناصر دیگر آزاردهنده است و وصله ناجوری به حساب می آید، واردن کردن گروهک مجاهدین و در نهایت چندگانگی هویت اثر است که ملغمه ای از موقعیت های مختلف را در یک کاسه قرار می دهد که نمی توانند با هم جوش خورده و یگانه شوند. هزارپا خوب می فروشد و این باعث خوشحالی است. به ویژه در شرایط کنونی جامعه که مردم به خنده و شادی بیشتری نیاز دارند اما هزار راه نرفته دیگر بود که می توانست در این اثر تجربه شود و کمدی عمیق تری خلق کند.

 

منبع: تبیان

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.