• ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۸ بهمن
  • اِلأَحَّد ١١ جمادي الثانيه ١٤٤٠
  • Sunday 17 Feb 2019
خشکشویی آنلاین بخار

عکس روز

آخرین خبرها

رازهای سیاه زندگی لیدی گاگا
خلاصه داستان و نقد فیلم سوءتفاهم ساخته احمدرضا معتمدی
طنز؛ بچه مربی
دلایل حسادت چیست و چگونه می‌توان بر آن غلبه کرد؟
دادگاه خانواده؛ شوهرم باعث شد قید عشق و عاشقی را بزنم
راهنمای کامل سفر به بروجرد + مکان‌های دیدنی و تاریخی
روش‌های خانگی درمان سوختگی
قصاص مردی که همسر سابقش را کشت
کودک همسری ؛ازدواج یا معامله؟
عکسی که حال لیندا کیانی را دگرگون می‌کند
با دیدن هر دختر، ذهنم به سمت ازدواج با او می‌رود، چه کنم؟
تزریق بوتاکس چه عوارضی دارد؟
آیا طلاق نگرفتن به‌خاطر بچه کار درستی است؟
اگر این گروه خونی را دارید بیشتر از دیگران در معرض خطر سکته هستید
ترک اعتیاد/ شیشه کشیدم تا درس بخوانم اما معتاد شدم
دوئل مرگبار برسرعشق خیابانی
سوء‌استفاده‌ازدختر16ساله‌باعکس‌ زننده
پسرساده در تله دختر شیطانی
قتل3عضو‌خانواده‌به‌خاطر20کیلو برنج
همسرم ‌با پسری‌در خانه دستگیر شد
ماجرای عجیب عروسی در زندان
بهترین و سریع‌ترین روش تمیز کردن شیشه در خانه تکانی
برای ثبت شرکت چه کار باید بکنیم؟
داستان پليسي/ دکمه طلایی
بهترین راه تمیز کردن سریع و آسان دیوارها در خانه تکانی
امروز با حافظ/ ای شاهد قدسی که کشد بند نقابت
فال روزانه و فال تولد یکشنبه 28 بهمن
شوینده‌ها و سفیدکننده‌هایی که هرگز نباید در خانه تکانی استفاده کنید
توضیحات همایون اسعدیان ،کارگردان سریال لحظه گرگ و میش درباره عشق یاسمن و دیگر شخصیت‌های سریال
راهنمای کامل خرید بهترین ساعت مچی مردانه
بهترین روش برای تمیز کردن یخچال در خانه تکانی
نظر مردم درباره سریال لحظه گرگ و میش چیست؟
همه آنچه درباره برنامه عصر جدید باید بدانید
مصرف داروهای مسکن چه عوارضی دارد؟
حکایتی از تبحر شگفت‌انگیز ابوعلی سینا در طبابت
تحلیل ماجرای «گرگ پیر» قاتلی که خود قربانی آزار جنسی بود
در چه شرایطی ازدواج باعث معافیت از سربازی می‌شود
حضور خواننده معروف در تالار مجلل برای تولد سگ خانگی
مهم‌ترین زنان در شاهنامه فردوسی
جشن خودکار ؛ مد لاکچری جدید
گفت‌وگو با آرمین رحیمیان، بازیگر نقش عبدالمالک ریگی در فیلم شبی که ماه کامل شد: چگونه نقش عبدالمالک را بازی کردم
این خوراکی خطر سکته را کم می‌کند
سود سهام عدالت چقدر است و تا کی پرداخت می‌شود؟
بازی سرنوشت؛ هر کسی جای من بود خودکشی می‌کرد
جنایت مسلحانه به‌خاطر اختلاف بر سر بازی والیبال
2 پسر رویای 2 دختر نوجوان را به تباهی کشاندند
چگونه آدم موفقی شویم؟
دادگاه خانواده؛ خانواده‌ام من را با دختری از خانواده شوهرم معاوضه کردند
دادگاه خانواده؛ فقط به‌خاطر رفتن به خارج با رضا ازدواج کردم اما...
افشای‌ازدواج‌پنهانی ‌برای هوو
عکس‌های عاشقانه سلبریتی‌ها
دسیسه‌‌مردشیطان‌صفت‌برای‌دختر فراری
آزارجنسی‌دختر8ساله توسط صاحبخانه
قوانین خوش‌تیپی برای مردان چاق
جدیدترین و زیباترین طرح‌ها و ایده‌ها برای تخم مرغ رنگی سفره هفت سین شب عید
طرز تهیه سالاد آناناس و هویج
سلفی‌های بهاره افشاری و سارا خوئینی ها
امروز با حافظ/ هر آن که جانب اهل خدا نگه دارد
فال روزانه و فال تولد شنبه 27 بهمن
دستمزد محمدرضا گلزار برای مسابقه برنده باش چقدر است؟
سختی‌های المیرا دهقانی برای بازی در نقش یاسمن در سریال لحظه گرگ و میش
بیوگرافی کامل نیما نادری بازیگر نقش سروش مطلق در سریال لحظه گرگ و میش
دادگاه خانواده؛ شوهرم می‌گوید نمی‌تواند عشق‌های خیابانی‌اش را فراموش کند
فرید سجاد حسینی بازیگر نقش آقاجون در سریال لحظه گرگ و میش: چرا این سریال پربیننده است؟
دادگاه خانواده؛ شوهرم به جای زن اولش من را طلاق داد
راهنمای کامل انتخاب و ست کردن بهترین لباس مجلسی زنانه
دادگاه خانواده؛ عاشق شوهرم بودم اما مادرش زندگی ما را ویران کرد
نکاتی که قبل از انجام بوتاکس حتما باید بدانید
گفت‌وگو با نورگل یشیلچای بازیگر ترکیه‌ای نقش دلارام در فیلم جن زیبا: نه حرف کارگردان را می‌فهمیدم، نه حرف فرهاد اصلانی!
تیپ‌های متفاوت ویدا جوان و لیلا اوتادی
کد خبر: 93688 | تاریخ : ۱۳۹۷/۵/۱۶ - 09:17
نقدی بر کمدی پرفروش هزارپا

نقدی بر کمدی پرفروش هزارپا

اگر رضا عطاران را به واسطه توانایی ذاتی و فردی اش در طنازی از قصه بیرون بکشیم بار اصلی کمیک ماجرا کم شده و جذابیت خود را از دست می دهد. از این رو موقعیت رضا عطاران در این جنس فیلم ها به یک پارادوکس عجیبی بدل شده.

دوات آنلاین-هزارپا اگرچه خوب می فروشد و اگرچه خوب می خنداند اما کمدی اصیل و یگانه ای نیست. به این معنا که زبان و ساختار سینمایی اش چه از حیث فرم و زاویه دید و چه از حیث محتوا و بازنمایی ایده، روایت جدیدی نیست و هویت مونتاژی دارد.

 

از یک سو می توان آن را به تاثیرپذیری از کمدی هایی با محوریت دهه شصت مثل نهنگ عنبر نسبت داد و از سوی دیگر به کمدی هایی که مبتنی بر جابه جای نقش بنا می شود مثل مارمولک. در مارمولک شخصیت اصلی قصه سارقی است که ماهیت اصلی خود را زیر لباس روحانیت پنهان می کند و در اینجا نیز شخصیت اصلی، سارقی است که خود را به عنوان یک جانباز جا می زند.

 

البته در مارمولک کمدی قصه تماما مبتنی بر موقعیت قصه پیش می رود و حتی طنز کلامی آن نیز برساخته از همین موقعیت است اما در هزارپا از تکنیک های مختلف کمیک بهره گرفته می شود و از کمدی فانتزی نیز بی بهره نیست. اگرچه نگاه طنازانه به دهه شصت، سویه کمیک قصه را به وجوه نوستالژیک آن وصل می کند و این می تواند مخاطب را بیشتر با خود همراه کند اما به واسطه چند فیلمی که پیش از این در همین فضا ساخته شده، دیگر روایت تازه ای نیست و به ورطه تکرار افتاده. به ویژه اینکه در همه آنها یک عنصر مشترک وجود دارد که این تکرار را عمق بخشیده و در ذهن مخاطب تداعی می کند و آن هم حضور رضا عطاران به عنوان نقش اصلی این فیلم هاست.

 

 با این حال نقطه قوت همه آنها نیز همین عنصر است. به طوری که اگر رضا عطاران را به واسطه توانایی ذاتی و فردی اش در طنازی از قصه بیرون بکشیم بار اصلی کمیک ماجرا کم شده و جذابیت خود را از دست می دهد. از این رو موقعیت رضا عطاران در این جنس فیلم ها به یک پارادوکس عجیبی بدل شده. از یک سو کاراکتری که او ارائه می دهد به آستانه تکرار رسیده و بین همه آنها می توان وجه اشتراک پررنگی پیدا کرد اما در عین حال جذابیت فیلم هم وابسته به حضور و بازی اوست.

 

در هزارپا جواد عزتی هم به نظر می رسد بعد از عطاران سهم مهمی در جذب مخاطب به سینما داشته قرار می گیرد و این ترکیب،تضمین فروش فیلم رو دوچندان می کند. در واقع هزارپا فیلم عطاران محور است که بسیاری از ضعف های فیلمنامه ای به ویژه در شخصیت پردازی ها را پشت این عنصر جذاب پنهان کرده و باید آن را به کمدی عامه های عامه پسندی اضافه کرد که از مولفه های مخاطب عام پیروی می کند. اگرچه تلاش برای فضاسازی قصه و بازنمایی شهری دهه شصت در تمهیدات لوکیشنی آن با زحمت انجام شده و فیلم سردستی نیست اما این ظرف، مظروف غنی ندارد و به عنوان یک کمدی جدی و ماندگار در حافظه سینما باقی نمی ماند.

 

 واقعیتش این است که ابوالحسن داودی به عنوان یک فیلمساز کاربلد و کهنه کار انتظار بیشتری می رفت. فیلمساز قصه خود را با تکثر شخصیت ها و کاراکترهای گوناگون و داستانک هایی که موازنه دراماتیک هم بین آنها برقرار نیست، صورت بندی می کند و با کاریکاتوری شدن شخصیت ها به کمدی فانتزی نزدیک می شود. این مساله موجب می شود انسجام و وحدت درونی قصه کمرنگ شده و هویتمندی خود را به عنوان یک اثر یگانه از دست بدهد. محصول این شیوه آن است که به جای خلق کمدی به مفهوم اصیل آن، موقعیت و فضاهای شادی خلق می شود که بیشتر مبتنی بر شوخی های کلامی و اروتیک است. اگرچه فیلم در خلق این شوخی ها و در نهایت خنده گرفتن از مخاطب موفق است و می تواند او را راضی از سینما برگرداند اما این دلیل بر این نمی شود که فروش بالا را را دلیل بر قوام یافتگی و غنی بودن آن بدانیم. رونق گیشه نمی تواند کلیشه ای بودن اثر را نفی کند.

 

سارا بهرامی که در دارکوب شاهد درخشش بازی اش در نقش یک زن معتاد بودیم در اینجا نمی تواند در کاراکتر الهام چندان باورپذیر باشد. بخشی از این مساله البته به فیلمنامه و شخصیت پردازی آن برمی گردد که موجب تضادها و تناقض هایی در ترسیم شخصیت الهام شده و او را بین جدی و فانتزی بودن معلق نگه داشته است. با این حال هر کدام از این نقش ها و بازیگران می توانند در جذب مخاطب و پیوند آنها با روند قصه سهیم باشند و شاید در این میان باید به بازی نعیمه نظام دوست هم توجه داشت که یک نقش فرعی و حاشیه ای را برجسته می کند.

 

آنچه از حیث فیلمنامه نویسی بیش از عناصر دیگر آزاردهنده است و وصله ناجوری به حساب می آید، واردن کردن گروهک مجاهدین و در نهایت چندگانگی هویت اثر است که ملغمه ای از موقعیت های مختلف را در یک کاسه قرار می دهد که نمی توانند با هم جوش خورده و یگانه شوند. هزارپا خوب می فروشد و این باعث خوشحالی است. به ویژه در شرایط کنونی جامعه که مردم به خنده و شادی بیشتری نیاز دارند اما هزار راه نرفته دیگر بود که می توانست در این اثر تجربه شود و کمدی عمیق تری خلق کند.

 

منبع: تبیان

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.