2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
چگونه به کودکان آموزش جنسی‌ بدهیم؟

چگونه به کودکان آموزش جنسی‌ بدهیم؟

برای پیشگیری از سوء رفتار جنسی باید هوشیارانه عمل کنید و با صراحت کلامی که شایسته سن کودک تان است، او را از این موضوع مطلع کرده و اطلاعاتی درباره این وضعیت احتمالی در اختیارش بگذارید و چگونگی مواجهه با این مساله و رفتارهای مناسب را به او آموزش دهید.

دوات آنلاین-نسرین صفری، روان‌شناس بالینی در یادداشتی در ضمیمه چاردیواری روزنامه جام جم نحوه درست آموزش جنسی به کودکان را توضیح داده است:

 

تربیت و سلامت جنسی کودکان، از مهم‌ترین دغدغه‌های والدین امروزی است. همه پدر و مادرها اگر‌چه شاید خود مراقب بسیاری از نکات تربیتی در این زمینه باشند، اما بخوبی می‌دانند خطرهای اجتناب‌ناپذیر محیطی که گاه توسط برخی بیماران جنسی بر کودک تحمیل می‌شود، از قدرت اختیار و کنترل آنان خارج است.

اما با این حال هرگز نمی‌توان نقش تربیتی و آموزشی والدین را در این زمینه انکار کرد، آموزش‌های بنیادین والدین، در مورد شناسایی جنسی و جنسیت کودک، چرایی و علت اهمیت بدن و همچنین روش‌های حفاظت از آن بسیار اهمیت دارد و مانع بروز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و محیطی می‌شود. در ادامه به مهم‌ترین این آموزش‌ها که اساسی‌ترین راهبردهای پیشگیری از سوء استفاده‌های جنسی است، اشاره‌می‌کنیم.

 

اندام تناسلی را بشناس: معمولا والدین سعی می‌کنند با هزاران ترفند ممکن نام تمامی اجزای بدن کودک را به او بشناساند و با شنیدن نام درست هر یک از اعضا احساس شادمانی و خوشحالی ‌کنند. حتی کودک را نزد دیگران تشویق می‌کنند تا اسامی اعضای بدن خود را بیان کند، این وضعیت هنگام سوال کودک درباره اندام‌های تناسلی کاملا معکوس بوده و معمولا والدین با بی‌تفاوتی یا با بیان جملات یا عبارات نادرستی مثل «این عیب توست نباید درباره آن حرف بزنی»، «نمی‌دانم اسمش چیست؟» و... یا حتی واکنش‌های تند با آن مواجه می‌شوند. از نظر روان‌شناسان این رفتار کاملا اشتباه است‌. به همین دلیل در اولین گام توصیه می‌کنیم

 

شما به عنوان والدین، درباره اندام تناسلی کودک با زبان قابل فهم او برایش توضیح دهید. به فرزندانتان یاد دهید صحبت در این موارد خارج از عرف خانوادگی و اجتماعی است و هر کسی اجازه ندارد در این زمینه با او صحبت کند. به او بگویید اگر کسی مرتکب چنین اشتباهی شد و خواست در این باره با او صحبت کند، حتما شما را در جریان بگذارد. به او این اطمینان دهید هرگز او را سرزنش نخواهید کرد و تحت هر شرایطی پذیرای او خواهید بود.

 

حریم‌های خصوصی : برای سهولت گفت‌وگو درباره بدن و جنسیت کودک و همچنین برای ملایم‌کردن موضوع خشنی مثل آزار جنسی، در دومین گام، بهتر است حریم خصوصی کودک را به او آموزش دهید. بهترین زمان این آموزش هنگام حمام کردن کودک است.

 

هنگام تمیز کردن کودک درباره رشد مناسب بدن با او صحبت و سلامت جسمانی اش را تحسین کنید، سپس به او بگویید: به به چه پسر/ دختر زیبا و تمیزی! چه بدن خوب و سالمی! و با این پرسش «آیا بخش‌های خصوصی بدنت را می‌شناسی، می‌توانی نام آنها را بگویی؟» به گفت‌وگوی تان ادامه دهید. آموزش آلت تناسلی یعنی همان قسمت‌هایی که با لباس زیر پوشانده می‌شود، قسمت‌های خصوصی بدنشان است و هیچ‌کس اجازه نگاه یا لمس آنها را ندارد.

 

به او گوشزد کنید که حتی پدر و مادر یا پرستار و پزشک معالج کودک نیز، حدود و مرزهای مشخصی برای دست زدن به بدن او دارند و معمولا به خاطر اهداف خاصی مثل چک کردن و اطمینان از سلامت بدن، کمک برای شست‌وشو و تمیز کردن بدن و.... مجبور به انجام این کار هستند که این وضع موقت بوده و معمولا پس از گذر مدت زمانی درست به وقت استقلال و کسب توانایی، آنها نیز اجازه لمس و نگاه به بدن او را نخواهند داشت. در مرحله بعدی آموزش حریم خصوصی، بهتر است خود عامل به حفظ حریم خصوصی او باشید مثلا از فرزندتان اجازه بگیرید بعد او را بوس، نوازش و قلقلک دهید.

 

هشدارهای لازم

 

برای پیشگیری از سوء رفتار جنسی باید هوشیارانه عمل کنید و با صراحت کلامی که شایسته سن کودک تان است، او را از این موضوع مطلع کرده و اطلاعاتی درباره این وضعیت احتمالی در اختیارش بگذارید و چگونگی مواجهه با این مساله و رفتارهای مناسب را به او آموزش دهید. برای دادن اطلاعات درباره سوءاستفاده جنسی به کودک، بهتر است او را با برخی از نشانه‌های رایج این مساله آشنا کنید و به او بگویید در مواردی که: کسی می‌خواهد بی‌دلیل به بدن او نگاه کرده یا بدنش را لمس کند، فردی بزرگ‌تر یا قوی‌تر، چه بزرگسال و چه کودک، او را مجبور به انجام کاری می‌کند که تمایل و رغبتی ندارد، وقتی با کسی کاری انجام می‌دهد یا کسی با او کاری می‌کند که بعدا نسبت به آن احساس ناخوشایند و بدی پیدا می‌کند

 

با قاطعیت و بدون ترس پاسخ منفی و نه بگوید و به پدر و مادرش این اتفاق را توضیح دهد.

 

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.