2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
با خاصیت‌های تخمه چلغوز آشنا شوید

با خاصیت‌های تخمه چلغوز آشنا شوید

چلغوز یکی از مغز‌دانه‌ها به شمار رفته که مشابه سایر مغزدانه‌ها همچون پسته و فندق خواص تغذیه‌ای دارد.البته این مغزدانه در همه جای کشور آشنا نیست و بیشتر در شهرهای استان خراسان مورد معروف است و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دوات آنلاین-متخصص تغذیه با اشاره به اینکه چلغوز حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قوی و ویتامین Aو E است، گفت: افرادی که تخمه چلغوز می‌خورند کمتر گرفتار بیماری‌های قلب و عروق می‌شوند.

 

مرتضی صفوی ‌در ارتباط با خواص تغذیه‌ای چلغوز اظهار داشت: چلغوز یکی از مغز‌دانه‌ها به شمار رفته که مشابه سایر مغزدانه‌ها همچون پسته و فندق خواص تغذیه‌ای دارد.البته این مغزدانه در همه جای کشور آشنا نیست و بیشتر در شهرهای استان خراسان مورد معروف است و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

وی با بیان اینکه چلغوز حاوی ویتامین E، K و مقداری ویتامین A است، افزود: این مغزدانه نوعی آنتی‌اکسیدان قوی به شمار رفته و از ویژگی‌های خاص آن این بوده که اسید چرب غیراشباع با یک باند مضاعف است و همچون روغن زیتون بوده و برای سلامت قلب مفید است.

 

این متخصص تغذیه ادامه داد:‌افرادی که دارای چربی خون بالا، تری‌گلسیرین و فشار‌خون بالا هستند، مصرف مغزدانه چلغوز کمک‌کننده سیستم عروقی و جریان گردش خون آنها است. بنابر این مصرف آن توصیه می‌شود.

 

صفوی با اشاره به اینکه این مغزدانه طبع گرمی دارد، عنوان کرد: مصرف چلغوز برای افراد انرژی‌زا بوده و سبب پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های متابولیکی و برخی از سرطان‌ها می‌شود.

 

وی خاطرنشان کرد: چلغوز مغزدانه‌ای ارزشمند به شمار می‌رود و 600 کیلوکالری در هر 100 گرم آن انرژی وجود دارد و به دلیل داشتن آمینواسید نیز نوعی پروتئین‌ به شمار می‌رود.

 

منبع: فارس

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.