2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
چگونه عواقب طلاق را تحمل کنیم؟

چگونه عواقب طلاق را تحمل کنیم؟

امروزه تعداد کسانی که همسر خود را بر اثر طلاق از دست داده اند رو به افزایش است و به دنبال آن خلاء عاطفی و استرس‌های روانی مشکلاتی است که افراد مطلقه با آن دست به گریبانند.

دوات آنلاین-مشاوره خانواده معتقد است افسردگی که پس از سوگ و از دست دادن فرد دلبسته طبیعی است، اما باید با این حالت اصولی کنار آمد.

 

با توجه به آمارهای موجود تعداد زیادی از افراد مطلقه ازدواج مجددی نخواهند داشت و عده‌ای از این افراد با طلاق و مسائل پس از آن می‌توانند سازگار شوند و عده‌ای هم نمی توانند، از آثار مهم و منفی طلاق تاثیرات روانشناختی آن بر افراد مطلقه است.

 

امروزه تعداد کسانی که همسر خود را بر اثر طلاق از دست داده اند رو به افزایش است و به دنبال آن خلاء عاطفی و استرس‌های روانی مشکلاتی است که افراد مطلقه با آن دست به گریبانند.

 

به همان میزان که طلاق در زندگی خانوادگی رو به افزایش است آثار و پیامدهای آن نیز هر روز بیش از گذشته حیات جامعه و سلامت روان افراد جامعه را تهدید می‌کند، در این میان می‌توان به پیامدهای طلاق توجه کرد، تحقیقات در ایران و در کشورهای مختلف نشان می‌دهند بعد از طلاق زنان و مردان دچار علائم بسیاری همچون افسردگی، گوشه گیری، احساس ناامیدی، یأس و فقدان مسئولیت‌پذیری؛ ضعف روانی و تمایل به سرزنش خود می شوند.

نرگس رحمت الهی  زوج درمانگر معتقد است علائم جدائی در حالات شدید می‌تواند به عنوان یک بیماری روانی همچون افسردگی شدید، حالات هیستریک، خود بیمار انگاری یا حتی هذیان بدبینی باعث ایجاد از هم گسیختگی افرادی شود که در بحران طلاق گیر افتاده اند.

 

سارا گلستانی مشاور خانواده در خصوص راه درمان افسردگی پس از طلاق اظهار کرد: بعداز عزل یا هر فرایند و تجربه‌ای در زندگی، سپری کردن یک دوران غمگینی طبیعی است، اگر آن دوران غم طولانی شود و فرد زمان بیشتری درگیر آن باشد و باعث ناامیدی او از کل فرایندهای زندگی شود، به آن افسردگی می‌گوییم.

 

این مشاور خانواده بیان کرد: افسردگی که پس از سوگ و از دست دادن فرد دلبسته به سراغ افراد می‌آید و دورانی است که باید سپری شود و راه درمان آن این است که بپذیریم این حالت یک اتفاق طبیعی است لذا نباید سوگواری‌مان را قطع و زودتر از موعد تمام کنیم.

 

برای درمان افسردگی چه کنیم؟

گلستانی تشریح کرد: اگر افسردگی طولانی‌تر از زمان معمولی شود باید حتما به یک روانشناس  و روان‌درمانگر مراجعه کنیم و حتی ممکن است نیاز به مراجعه به روانپزشک را داشته باشیم و دارو مصرف کنیم؛ روش‌های مختلفی برای درمان افسردگی وجود دارد که با توجه به تصمیمی که روان‌درمانگر می‌گیرد معنا پیدا می‌کند که کدام روش برای فرد لازم به استفاده است.

 

وی با اشاره به اینکه فرد پس از گذراندن مدتی می‌تواند وارد رابطه جدید شود، ادامه داد: بسته به هر فرد و روحیه‌ای که دارد مدت زمان وارد شدن به رابطه جدید در هر فرد متفاوت است، لذا هر زمانی که بتواند دلیل جدایی رابطه گذشته را بداند و آن را هضم کند و با آن کنار بیاید همچنین دلیلی برای بازگشت به گذشته نداشته باشد و درد جدایی برای او کم شده باشد و نسبت به رابطه قبلی خشمگین نباشد، می‌تواند وارد یک رابطه جدید شود.

 

تا آمادگی روحی ندارید وارد رابطه جدید نشوید!

 این مشاور خانواده بیان کرد: اگر فردی زودتر از موعد وارد رابطه جدید شود و هنوز درد جدایی در او تسکین پیدا نکرده باشد رابطه جدید رابطه‌ای ناسالم و دفاعی خواهد بود و خودآگاه به دنبال این است که علاقه‌مندی‌هایی که به رابطه قبلی داشته را به رابطه جدید انتقال دهد، چرا که ممکن است تکرار رابطه قبل باشد و به دنبال پر کردن ناتمامی‌های رابطه قبلی، در نتیجه رابطه سالمی نخواهد داشت.

 

چگونه با افسردگی پس از طلاق کنار بیاییم؟

نرگس سادات رحمت الهی زوج درمانگر، خانواده درمانگر، مشاور ازدواج و طلاق در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص مواجهه با افسردگی پس از طلاق اظهار کرد: طلاق عامل از هم گسیختگی ساختار بنیادی‌ترین بخش جامعه یعنی خانواده و یکی از فقدان‌های عمده زندگی خانوادگی است، جدایی و طلاق برای تمام اعضای خانواده استرس بزرگی به وجود می‌آورد.

 

این زوج درمانگر بیان کرد: تجربه طلاق و سازگاری زوجین و فرزندان آنها در تمام ابعاد روانشناختی٬ جسمانی، اجتماعی و هیجانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث کاهش عملکرد و ناکارآمدی خانواده پس از طلاق می‌شود.

 

رحمت الهی ادامه داد: سازگاری با طلاق به عنوان یک فرآیند چند بعدی تعریف می‌شود که شامل مولفه‌های روانشناختی، اجتماعی و مالی است، سازگاری با طلاق شامل شناخت و طی کردن مراحل ۱۹ گانه بازسازی شامل انکار، ترس، سازگاری، تنهایی، دوستی،  احساس گناه یا طرد شدن، غم، رها کردن، خود ارزشمندی، انتقال، صداقت، عشق، اعتماد، ارتباطات، تمایلات جنسی، استقلال، هدفمندی و آزادی است.

 

وی در خصوص سازگاری بعد از طلاق افزود: سازگاری بعد از طلاق شامل فرایند بازسازی مثل تغییرات فرد از زندگی زناشویی به زندگی جدا،  توانایی سازگاری با زندگی مجردی و همچنین به عنوان فقدان علائم جسمی و روانی، توانایی عمل کردن و مسئولیت‌های روزانه خانه، خانواده،کار و فراغت، ایجاد هویت جدید از همسر قبلی یا از شرایط متاهل بودن، به عنوان یک مشخصه است همچنین سازگاری با طلاق به وضعیت و حالتی گفته می‌شود که در آن افراد مطلقه ارزیابی مثبتی از خود داشته و احساس مدیریت شخصی دارند.

 

این زوج درمانگر تشریح کرد: عوامل زیادی منجر به پایان رابطه زناشویی می‌شود و بسیاری از افرادی که به تازگی طلاق گرفته‌اند به طور مداوم به دنبال همسر قبلی خود کشیده می‌شوند و بیش از حد برای نبود رابطه احساس ناراحتی و پریشانی می‌کنند، رابطه صمیمی در احساس فرد مطلقه ادامه می‌یابد و به نظر می‌رسد بسیاری افراد برای برآوردن برخی نیازهای طرف مقابل و تامین برخی از معیارهای امنیت روانی او بدون توجه به آنچه عیناً اتفاق افتاده واکنش نشان می‌دهند.

 

رحمت الهی افزود: گاهی بعد از طلاق درخواست تداوم ارتباط عاطفی و علاقه به ارتباط با همسر قبلی از نظر بالینی به وفور مشاهده می‌شوند که اگر این رابطه عاطفی بوده باشد بیشتر خواهد بود، این را اضطراب جدایی یا استرس جدایی در جمعیت بزرگسال می‌نامند، این نشانه حاکی از آن دارد که افراد پیوندهای دلبستگی قوی به یکدیگر داشته‌اند.

 

پیوند دلبستگی چیست؟

وی ادامه داد: قدرت پیوند دلبستگی ممکن است تنها زمانی آشکار شود که رابطه پایان یابد و با شدت دلتنگی، نسبت به بازگشت همسر خود گوش به زنگ باشد، از سویی یکی از شایع‌ترین اختلال‌های عاطفی که در اثر استرس ناشی از طلاق حاصل می‌شود افسردگی است که عملکرد زندگی افراد مطلقه را به طور انکارناپذیری متاثر می‌سازد و آنها را به سوی یک زندگی بی روح،کسل کننده و اجتماع گزیر سوق می‌دهد.

 

این زوج درمانگر اظهار کرد: امروزه تعداد زنانی که همسران خود را بر اثر طلاق از دست داده‌اند و مجبورند به تنهایی مسئولیت فرزندان را به عهده بگیرند، رو به افزایش است؛ این زنان به دلیل فشارهای اجتماعی و اقتصادی احساس درماندگی می‌کنند و علیرغم حمایت‌های دولتی و غیر دولتی، اغلب زندگی محدود و دردناکی دارند و ویژگی های منفی زندگیشان موجب شاد نبودن و احساس افسردگی در آنان می‌شود.

 

چگونه پس از طلاق، عواقب آن را تحمل کنیم؟

رحمت الهی ادامه داد: افرادی که از افسردگی رنج می‌برند نسبت به کسانی که افسرده نیستند در مدیریت زمان فرآیند سازگاری پس از طلاق مشکلات بیشتری دارند، افرادی که در برقراری رابطه دوری گزین هستند و از برقراری تماس با دیگران ترس دارند و احساس امنیت نمی‌کنند نمی‌توانند از حمایت دیگران برخوردار شوند چرا که از دیگران دوری کرده همچنین دیگران نیز به خاطر همین خصوصیت‌شان از داشتن ارتباط با آنان اجتناب می‌کنند، در صورتی که برای دستیابی به سازگاری پس از طلاق ابراز احساسات و کمک گرفتن و ارتباط با دیگران و خانواده، دوستان، خویشاوندان و سازمان‌های حمایتی و غیر حمایتی برای حل مسائل و مشکلات پس از طلاق ضرورت دارد.

 

وی تشریح کرد: افرادی که وابسته هستند همیشه از جدا شدن و ترک شدن می‌ترسند، خودشان را بد و دیگران را خوب ارزیابی می‌کنند، اشتغال ذهنی‌شان نسبت به رابطه گذشته بسیار بالا و عواطف‌شان به صورت اضطرابی بروز می‌کند و همیشه از اینکه چرا دیگران در دسترس‌شان نیستند شکایت کرده و دیگران به خاطر همین ویژگی  از آن ها ناراضی هستند و سعی به دوری دارند.

 

این زوج درمانگر بیان کرد: افرادی که از دیگران دوری  یا عواطف‌شان به صورت اضطرابی بروز میکند، پس از طلاق در زمینه ارتباطی و فکری نمی‌توانند به سازگاری بالایی دست یابند اما در مقابل افرادی که می‌توانند بین پیوند عاطفی و استقلال تعادل برقرار کنند انتظار می‌رود بعد از طلاق نیز همین سبک را البته با تلاش حفظ کنند.

 

رحمت الهی تاکید کرد: در افرادی که با طلاق خود کنار آمده‌اند میزان سازگاری با شرایط و موقعیت‌ها بالا است و احتمال می‌رود طلاق را به عنوان موقعیت جدید بپذیرند و با برقراری ارتباط سالم با دوستان و اطرافیان با مسائل مربوط به زندگی پس از طلاق کنار بیایند و سازگاری مناسبی را بدست آورند؛ در مورد سازگاری با طلاق و مسائل پس از آن می توان برای کاهش پیامدهای منفی طلاق و زندگی پس از جدایی به درمان ها و راهکارهای مناسب جهت بهبود وضعیت افراد درگیر در این پدیده دست یافت.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.