2024/04/24
۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
صعود هیجان‌انگیز به قله خلنو

صعود هیجان‌انگیز به قله خلنو

مناظر در کنار آبشار بسیار چشم نواز هستند، برفچال های بزرگ هوای مطبوعی را در منطقه ایجاد کرده اند. ساعت 18:30، از آبشار به سمت گردنه وزوا که بسیار پر شیب است حرکت می کنیم. با زیگزاگ های بلند درطول مسیر صعود، سختی کوهپیمایی را کم می کنیم.

دوات آنلاین-آرزو اسدیان، دختر کوهنوردی که هر هفته به یکی از ارتفاعات ایران سفر می‌کند این بار برایمان از تجربه صعود به قله خلنو نوشته است:

 

برنامه این هفته ، تجربه شب‌مانی در ارتفاع 4000 متری است که برای صعود به قله دماوند ضروری ست. قله خلنو به ارتفاع  4375 متر بلندترین قله البرز مرکزی بعد از قله دماوند است. این کوه مرتفع در روستای زیبا و کوهستانی لالان قرار دارد که در جاده تهران - فشم است. برای رسیدن به روستای لالان وقتی به دو راهی فشم رسیدید سمت راست به سمت زاگون و گرمابدر ادامه مسیر دهید. در زاگون سمت چپ جاده باریکی قرار دارد که شما را تا لالان هدایت می کند.

 

کوه خلنو، کوهی است باشکوه با جاذبه های بسیار : تنگه لالان، چشمه آب معدنی تلخاب، رودخانه پر آب لالان و آبشار خلنو. در عین حال پوشش گیاهی این منطقه کوهستانی بسیار زیبا و منحصر بفرد است.

روز پنجشنبه ساعت 12:30 از تهران به سمت لالان حرکت می کنیم. غضنفر مرتضایی از اهالی لالان قراراست  ساعت 14:00 وسایل ما را تا گردنه وزوا ، محل شب‌مانی ، با قاطر حمل کند. بعد از صرف ناهار در روستای لالان، حدود ساعت 15:00 شروع به کوهپیمایی می‌کنیم.

 

هر چه قدر ارتفاع می گیریم مناظر زیباتر و هوا خنک تر می شود، بعد از دو ساعت حرکت حدود ساعت 17:00 به چشمه تلخاب می رسیم و استراحت کوتاهی می کنیم. از چشمه تلخاب تا آبشار خلنو که در ارتفاع 3300 متر قرار دارد حدود یک ساعت راه است. کنار آبشار محل های مناسبی برای برپایی کمپ وجود دارد. از روستا تا آبشار مسیر پاکوب کاملا مشخص و در کنار رودخانه لالان است.

 

مناظر در کنار آبشار بسیار چشم نواز هستند، برفچال های بزرگ هوای مطبوعی را در منطقه ایجاد کرده اند. ساعت 18:30، از آبشار به سمت  گردنه وزوا که بسیار پر شیب است حرکت می کنیم. با زیگزاگ های بلند درطول مسیر صعود، سختی کوهپیمایی را کم می کنیم.

 

ساعت 9 شب به گردنه وزوا به ارتفاع 3950 متر می رسیم. دو نفر از اعضای تیم که شرایط جسمانی بهتری دارند برای برپایی کمپ زودتر به گردنه آمده اند. مهمترین قسمت برنامه، شب‌مانی روی گردنه است. بعضی از افراد تیم که تجربه بیشتری در ارتفاع دارند بدن شان خیلی راحت در این ارتفاع تطبیق پیدا می‌کندولی بعضی از اعضای جدید گروه، شب راحتی را نمی‌گذرانند.

 

روز جمعه صبح ساعت 6:20 ، با تعدادی از اعضای تیم  به سمت قله خلنو بزرگ حرکت می‌کنیم. مسیر پرشیب است و در بعضی قسمتها باید از روی برفچال ها عبور کنیم. قله دماوند بسیار باشکوه در سمت شرق مسیر صعود خود نمایی می کند. ساعت 8:00 صبح بر فراز قله خلنو بزرگ قرار می‌گیریم. این موفقیت همه اعضای گروه را به وجد آورده است. از روی قله، قلل آزاد کوه، کمانکوه، یخچال، سرکچال، کلون بستک و دماوند به وضوح دیده می شود.

 

می توانید عکس هایی را که از این سفر گرفته ایم اینجا ببینید.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.