2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
چه رنگ و نوری برای اتاق خواب مناسب است؟

چه رنگ و نوری برای اتاق خواب مناسب است؟

از آنجا که آبی با احساس آرامش مرتبط است (آبی آب و آسمان) این رنگ به ما کمک می‌کند که قبل از خواب آحساس آرامش و خونسردی کنیم؛ بنابراین اگر بعد از یک روز کاری پر تنش در این اتاق استراحت کنید خیلی زود ریلکس و آرام می‌شوید. در واقع رنگ آبی به کاهش فشار خون و ضربان قلب برای داشتن خوابی راحتتر کمک می‌کند.

دوات آنلاین-وقتی صحبت از اتاق خواب می‌شود دو فاکتور رنگ و نور اهمیت زیادی پیدا می‌کند. چون این دو بر کیفیت خواب ما و در نتیجه سلامت جسم و روان ما تاثیر می‌گذارد. رنگ‌ها و نور مناسب اتاق خواب در این مطلب توضیح داده شده است:

 

خونسردی و خواب بیشتر در اتاق خواب با رنگ آبی

طبق مطالعه انجام شده افرادی که در اتاق آبی می‌خوابند به طور میانگین ۷ ساعت و ۵۲ دقیقه در خواب بوده‌اند. از آنجا که آبی با احساس آرامش مرتبط است (آبی آب و آسمان) این رنگ به ما کمک می‌کند که قبل از خواب آحساس آرامش و خونسردی کنیم؛ بنابراین اگر بعد از یک روز کاری پر تنش در این اتاق استراحت کنید خیلی زود ریلکس و آرام می‌شوید. در واقع رنگ آبی به کاهش فشار خون و ضربان قلب برای داشتن خوابی راحتتر کمک می‌کند.

 

کریس ایجیکوفسکی-متخصص خواب، در یک نشست مطبوعاتی گفت: "این یک نتیجه شگفت انگیز است، زیرا گیرنده‌های مخصوصی به نام سلول‌های گانگلیونی در قسمت شبکیه چشم ما وجود دارند که به رنگ آبی بیشتر حساس هستند." این گیرنده‌ها اطلاعات را به آن بخش از مغز که مسئول کنترل ریتم ۲۴ ساعتیه بدن ماست وارد می‌کنند و بر روی نحوه عملکرد و احساس ما در طول روز تأثیر می‌گذارند.

 

۵۸ درصد از افرادی که در این تحقیق در اتاق آبی از خواب بیدار شدند احساس نشاط می‌کردند.

 

 اعصاب آرام در اتاق خواب با رنگ زرد گرم

رتبه دوم داشتن بهترین خواب شبانه با میانگین خواب ۷ ساعت و ۴۰ دقیقه به اتاق با دیوار‌های زرد گرم می‌رسد. این رنگ زرد با تحریک سیستم عصبی و آرام کردن اعصاب بدن را آرام می‌کند.

 

اما رنگ زرد تند می‌تواند هیجانات شما را تحت تاثیر قرار دهد و میزان انرژی شما را تقویت کند؛ بنابراین انتخاب این رنگ برای دیوار یا پرده اتاق خواب نمی‌تواند گزینه مناسبی باشد.

از چه رنگ و نوری برای اتاق خواب استفاده کنیم

رنگ سبز، رنگی آرامبخش برای اتاق خواب

سبز موجب آرامش و آرامش می‌شود، به همین دلیل است که به نظر می‌رسد رتبه سوم به اتاق سبز می‌رسد. افراد با اتاق‌های سبز به طور متوسط ۷ ساعت و ۳۰ دقیقه خواب در هر شب گزارش کرده‌اند و ۲۲ درصد از آن‌ها می‌گویند هنگام برخاستن از خواب احساس مثبتی داشته‌اند.

 

 تصویر نور ماه در اتاق خواب نقره ای

مطالعات نشان می‌دهد که یک اتاق خواب با رنگ نقره‌ای ملایم، نور ماه را به تصویر می‌کشد و مغز این نشانه را دریافت می‌کند که شب و زمان خواب رسیده است. افراد در اتاق خواب نقره‌ای به طور متوسط ۷ ساعت و ۳۳ دقیقه خواب را گزارش کرده‌اند، در حالی که ۲۱ درصد از آن‌ها می‌گویند در چنین اتاقی بیشتر انگیزه تمرینات ورزشی در آن‌ها افزایش پیدا می‌کند تا خواب.

 

رنگ نارنجی هیجان انگیز

نارنجی یک رنگ هیجان انگیز است و افراد به طور متوسط ۷ ساعت و ۲۸ دقیقه خواب را در اتاق نارنجی گزارش کرده‌اند. از آنجا که نارنجی یک رنگ گرم است، یک فضای پایدار و آرام ایجاد می‌کند و حتی می‌تواند به هضم غذا نیز کمک کند؛ به ویژه اگر یک وعده شام سنگین و دیروقت میل کرده باشید.

این رنگ همچنین باعث آرامیدگی عضلانی شده و کمک می‌کند زود به خواب بروید.

با این حال نارنجی رنگ مناسبی برای زمانی که شما احتیاج به آرامش و تمرکز زیاد برای خواب دارید، نیست.

 

 خاکستری کسل کننده

اگر چه خاکستری منحصر به فرد بوده و خیلی شبیه به نقره‌ای است، اما در این مطالعه نتایج رضایت بخشی نداشت. افراد در اتاق‌های خاکستری به طور متوسط تنها ۶ ساعت و ۱۲ دقیقه در شب خوابیدند.

 

تصور می‌شود قهوه ای و خاکستری رنگ‌هایی خسته و افسرده کننده هستند؛ به خصوص در اتاق خواب، و باعث می‌شود افراد در این اتاق‌ها احساسات عاطفی ناراحت کننده داشته و در نتیجه خواب ناآرامی داشته باشند.

 

اتاق خواب قرمز، رمانتیک

اگر چه قرمز رنگی رمانتک و زیباست اما ظاهرا جادوی زیادی در اتاق خواب قرمز اتفاق نمی‌افتد، جایی که زوج‌ها به طور متوسط هفته‌ای یکبار عشق ورزی می‌کنند. شاید بهتر باشد از هاله‌ای از رنگ‌های کاراملی نیز در این میان استفاده شود.

 

اتاق بنفش،‌ شیک اما نا آرام

در این مطالعه اتاق خواب بنفش بدترین خواب را به همراه داشت. به طور متوسط، مردم در اتاق خواب بنفش پنج ساعت و ۵۶ دقیقه در شب می‌خوابند. در حالی که بنفش خیلی زیبا و هنری است، ولی تصور می‌شود بیش از حد، روان را تحریک می‌کند و دیوار‌های بنفش پس از یک روز پر مشغله، آرام کردن ذهن و به حالت خواب رفتن را دشوار می‌کنند.

 

نور مناسب اتاق خواب چگونه است؟

آشنایی با نور مناسب برای اتاق خواب

اتاق خواب باید پنجره داشته باشید

هرگز اتاقی را که فاقد پنجره است برای اتاق خواب خود انتخاب نکنید. این اتاق نامناسب‌ترین انتخاب برای محل خواب شماست و دلایل مختلفی برای آن وجود دارد. یکی از مهم‌ترین عواملی که این اتاق را به بدترین انتخاب تبدیل می‌کند از بین بردن شانس تهویه هوا در اتاق است. به این ترتیب بدون وجود پنجره رابطه اتاق با هوای آزاد و پر اکسیژن محیط قطع می‌شود و امکان اکسیژن رسانی در طول روز به اتاق خواب ناممکن می‌شود. بنابراین شب به هنگام خواب اکسیژن کافی وجود ندارد. ضمن آنکه نبودن پنجره در اتاق خواب نورپردازی اتاق را نیز مشکل می‌کند و شخص را از داشتن نور طبیعی آفتاب محروم می‌کند. که هر دوی اینها هم اکسیژن و هم نور آفتاب از جمله ضروریات یک اتاق خواب مناسب است.

 

نور نباید چشمتان‌ را بزند

مناسب‌ترین نورپردازی برای اتاق خواب آن است که نور به گونه‌ای در این فضا تابیده شود که چشم اشخاص را مستقیم نشانه نرود. به این معنی که این نور موجب آزار چشم فردی که نیاز به استراحت دارد نشود. بنابراین برای اتاق خواب به ویژه در زمانی که ساعت خواب نزدیک است نمی‌توان از نور لامپ‌های معمولی استفاده کرد بلکه باید از نورهایی ضعیف به اندازه نور یک شمع استفاده کرد. برای این منظور می‌توانید از لامپ‌هایی که با سوئیچ‌های گردان طراحی شده‌اند استفاده کنید. با چرخاندن این سوئیچ‌ها می‌توانید نور لامپ را در حد یک شمع تنظیم کنید. ضمن آنکه توجه داشته باشید که از نورهای گرم مثل لامپ‌های زرد استفاده کنید.

 

چه تختخوابی برای خوابیدن مناسب‌تر است؟

تختخواب چوبی یا فلزی؟ بسیاری از متخصصان بر این باورند که تختخواب چوبی در مقایسه با تختخواب های فلزی برای استراحت و خواب شبانه مناسب‌تر هستند. زیرا فلز به جهت داشتن ماهیت سرد و خشن موجب انتقال سردی به بدن انسان شده و به این ترتیب تاثیر نامناسبی را بر عمق و کیفیت خواب انسان می‌گذارد. در حالی که چوب از این جهت که برگرفته از طبیعت است انرژی، شادی، گرمی و نرمی را به شخص در حین خواب منتقل می‌کند و مناسب‌ترین جنس برای تهیه تختخواب چه برای کودکان و چه برای بزرگسالان محسوب می‌شود.

 

وجود آینه در اتاق خواب چه تاثیری می‌گذارد؟

یکی از نکات مهم در فنگ شویی این است که در اتاق خوابتان از آینه استفاده نکنید یا دست کم محل قرار گرفتن آینه را طوری انتخاب کنید که به هنگام خوابیدن روی تختخوابتان چهره خود را در آینه نبینید. کارشناسان فنگ شویی بر این باورند که ایجاد فضایی برای تماشای خود به هنگام خواب موجب از دست رفتن تمرکز افراد حین خوابیدن شده و گاهی ممکن است این حس که شخص سومی در حین خواب آنها را تماشا می‌کند در ذهن افرادی که در اتاق خواب استراحت می‌کنند، تقویت شود و همه اینها موجب از دست رفتن تمرکز و آرامش افراد حین خوابیدن خواهد شد.

 

در نهایت

اتاق خواب یکی از مهمترین بخش‌های خانه است. شما پس از یک روز پر مشغله جایی را باید داشته باشید تا در آن خستگی را از جسم و روان خود بیرون کرده و انرژی از دست رفته خود را دوباره به دست آورید. اتاق خواب مناسبی که با دقت چیده و رنگ آمیزی شده باشد به شما در رسیدن به این هدف کمک کرده و مکان آرامش شما خواهد بود.

 

منبع: مجله ستاره

12jav.net

 

دیدگاه‌ها
مرسی عالی بود🤩🥰💙💜💌💞💓💗💝😍😻😍😘😷👌👍🤝 1399/04/20
ممنون
سروش 1399/03/06
سلام ،طبق تحقیقات متعدد ومعتبر،نور آبی ،تولیدملاتونین یاهورمون خواب را مهار میکند وباعث بیخوابی یا کم خوابی خواهد شد،دراین مقاله برعکس این ذکرشده هست
مریم 1397/11/19
عالی بود ممنونم بابت توضیحاتتون http://digiemc.com/
1397/09/04
خیلی عالی بود. باعث شد من خواب ارام را تجربه کنم .متشکرم .

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.