2024/04/18
۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
مراسم حنابندان را چطور برگزار کنیم
یک کارشناس تشریفات توضیح می‌دهد:

مراسم حنابندان را چطور برگزار کنیم

در کشورهای اروپایی رسم بر این است که پسرها دوست خود را به کافه‌ای برده و ساعتها در کافه جشن می‌گیرند و دخترها هم جداگانه دوست خود را به کافه برده و شادمانی می‌کنند اما در ایران و کشورهای همسایه که البته تحت تاثیر فرهنگ ایرانی قرار گرفته‌اند این جشن در خانه عروس و داماد برگزار می‌شود.

دوات آنلاین-مراسم حنابندان یکی از مهمترین و زیباترین رسومی است که طی مراسم‌ عروسی  برگزار می‌شود. حنابندان در ایران برای عروس‌خانم‌های برخی مناطق از خود عروسی هم مهمتر است. سولماز خیاطی کارشناس تشریفات به دوات آنلاین از بایدهای مراسم حنابندان می گوید:

 

در کشورهای دیگر

این مراسم در کشورهای همسایه ما به عنوان حنابندان و در کشورهای اروپایی و آسیای شرقی به عنوان جشن پایان مجردی شناخته می‌شود. این مراسم معمولا یک مراسم دوستانه است که دوستان عروس و داماد و اقوام جوان جمع شده و یک جشن  خودمانی برگزار می‌کنند و پایان مجردی عروس و داماد را جشن می‌گیرند.

در کشورهای اروپایی رسم بر این است که پسرها دوست خود را به کافه‌ای برده و ساعتها در کافه جشن می‌گیرند و دخترها هم جداگانه دوست خود را به کافه برده و شادمانی می‌کنند اما در ایران و کشورهای همسایه که البته تحت تاثیر فرهنگ ایرانی قرار گرفته‌اند این جشن در خانه عروس و داماد برگزار می‌شود. به این ترتیب که اقوام و دوستان نزدیک داماد ابتدا در خانه داماد پای‌کوبی کرده و هدایایی که از سوی داماد برای عروس خریداری شده‌است را به خانه عروس می‌برند. ضمن اینکه حناهای تزئین شده‌ای هم برای آراستن عروس به خانه او برده می‌شود.

 

رسوم قدیم

در قدیم حنا یک ماده آرایشی و با ارزش بود که برای آراستن عروس و داماد استفاده می‌شد. حنا هنوز هم اصلی‌ترین ماده‌ای است که برای حنابندان استفاده می‌شود.

 

بعد از اینکه  هدایای داماد به خانه عروس برده شد، تعدادی از پسران جوان خانواده عروس هم هدایای عروس به داماد را به خانه او می‌آورند و پایکوبی می‌کنند. کسانی که به سنت‌ها بسیار پایبند هستند هدایا را در مجمع‌های مسی بزرگ قرار داده و با روبان و پارچه‌های قرمز تزئین می‌کنند.

 

یادتان باشد اگر سینی مسی را حمل می‌کنید بعد از پایکوبی تا زمانی که انعام از بزرگان عروس یا داماد دریافت نکرده‌اید آن را مقابل عروس یا داماد قرار ندهید. انعام بزرگان خانواده‌ها برای کسی که سینی را حمل می‌کند نوعی تشکر و دریافت ان احترام به بزرگ خانواده‌ است.

در این شب خلعتی خانواده عروس و خلعتی خانواده داماد که توسط بزرگان و نزدیکان همدیگر خریداری می‌شود به یکدیگر داده می‌شود.

 

در ایران عروس و داماد اهل هر منطقه‌ای باشند لباس محلی و سنتی همان منطقه را به تن می‌کنند و آواز‌ها و مراسم همان منطقه نیز نقل مجلس است.

 

شام در این مراسم فقط برای نزدیکان است و مهمانهای دیگر فقط در جشن حاضر می شوند.

 

آرایش عروس

آرایشی که برای عروس در این شب انجام می گیرد بسیار سبک است. زیرا تا پیش از این دختران تا قبل از رفتن به خانه شوهر صورت و ابروهایشان را پیرایش نمی‌کردند و پیراش فقط برای شب حنابندان بود ، چون این پیرایش تغییر زیادی در صورت آنها ایجاد می‌کرد مشاطه‌گر از وسایل آرایش استفاده زیادی نمی‌کرد و فقط دستها و پاهای عروس را حنا می‌بست.

 

امروزه با توجه به تغییراتی که در فرهنگ مردم ایجاد شده‌ است عروس در شب حنابندان آرایشی بسیار سبک و دخترانه دارد و صورت دخترانه خود را حفظ می کند.

نکاتی درباره تزئین حنای عروس

در قدیم حنا را خیس می کردند و در یک ظرف می‌ریختند و با شمع دور ظرف را تزئین می‌کردند اما با پیشرفت صنعت گل‌آرایی و تزئینات، پیشرفتهای چشم‌گیری برای تزئین حنا هم بوجود آمده‌ است.

 

بیشترین تزئینی که مورد توجه قرار گرفته‌ است تزئین حنا با گل است. از آنجایی که رنگ مورد استفاده در این شب قرمز رنگ است حنا با گلهای رز قرمز و شمع‌های سفید رنگ بسیار مورد توجه است.

 

مدلهای مختلفی برای تزئین حنا وجود دارد که در بسیاری موارد می‌توان با خشک‌کردن اصولی حنا آن را به صورت یادگاری برای سالها نگهداری کرد. اما توجه داشته‌ باشید لطف حنابندان به آن است که مهمانها هم در حنا بستن شریک شوند.

 

سکه های روی حنا را هرگز فراموش نکنید. حنا نماد شادابی و درخشانی ، شمع نماد روشنایی و آینده روشن و سکه نماد برکت و پرپولی برای زندگی زوج جوان است. این سکه ها قبلا سکه های اشرفی بودند که به عروس هدیه داده می شد اما حالا از سکه های تزئینی استفاده میشود هرچند که این سکه ها میتواند یادگاریهای خوبی برای شما باشد.

حنای عروسی در ایران بسیار خوش یمن شناخته شده و همه مهمانها برای اینکه آینده‌ای روشن در انتظارشان باشد حتما در حنا بستن عروس حتی با برداشتن یک انگشت حنا شرکت می‌کنند.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.