2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
راه‌های تشخیص سرطان پروستات

راه‌های تشخیص سرطان پروستات

سرطان پروستات اگر به موقع و زود تشخیص داده شود امکان بهبود کامل این عارضه وجود دارد، اما اگر این عارضه دیر شناسایی شود برای بیمار مشکلات جدی را ایجاد می‌کند.

دوات آنلاین-یک استاد اورولوژی درباره چگونگی تشخیص سرطان‌های مردانه و راه‌های درمان آن توضیحاتی داد.

محمدعلی زرگر استاد اورولوژی دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره سرطان پروستات اظهار کرد: این سرطان یکی از شایع‌ترین سرطان‌های مردان است که متأسفانه آمار دقیقی از میزان شیوع آن در ایران نداریم.

 

وی بیان کرد: سرطان پروستات اگر به موقع و زود تشخیص داده شود امکان بهبود کامل این عارضه وجود دارد، اما اگر  این عارضه دیر شناسایی  شود برای بیمار مشکلات جدی را ایجاد می‌کند؛ سرطان پروستات ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد و فقط با مراجعه بیمار به پزشک در مراحل ابتدایی مشخص می‌شود.

 

استاد اورولوژی دانشگاه علوم پزشکی ایران با  اشاره به نقش موثر سابقه خانوادگی در بروز سرطان پروستات افزود: افرادی که یک نفر از اعضای خانواده‌شان دچار سرطان پروستات است ۲ برابر بیشتر نسبت به سایرین در معرض ابتلا به این عارضه قرار دارند و اگر ۲ نفر از اعضای خانواده  مبتلا به  این سرطان باشند احتمال ابتلا به این عارضه در افراد این خانواده  هفت برابر بیشتر است.

 

زرگر تأکید کرد: مردان بالای ۵۰ سال باید سالیانه یک‌بار برای معاینه پروستات به پزشک مراجعه کنند، ولی اگر از بستگان درجه یک افراد دچار سرطان پروستات شده باشد، این اشخاص باید از سن ۴۰ سالگی  تحت ارزیابی پزشک قرار بگیرند.

 

وی درباره تست PSA گفت: این تست حدود ۲۲ سال  پیش کشف شد و در آن زمان پزشکان تصور می‌کردند که به کمک این تست می‌توانند سرطان پروستات را تشخیص قطعی بدهند، ولی اکنون ارزش این تست کاهش پیدا کرده است و زیاد از آن استفاده نمی‌شود.

 

استاد اورولوژی دانشگاه علوم پزشکی ایران تصریح کرد: سرطان پروستات رشدی بسیار آهسته دارد بنابراین علائم این عارضه ممکن است ۱۵ تا ۲۰ سال نهفته باشد و بروز پیدا نکند؛ به طور کلی مردانی که بالای سن ۸۰ سال هستند، ۷۵ تا ۸۰ درصد از آنها دچار سرطان پروستات هستند، ولی هیچ علامتی ندارند.

 

زرگر اظهار کرد: در گذشته برخی از پزشکان تأکید می‌کردند که باید سرطان پروستات به موقع شناسایی و درمان شود، ولی امروزه این تأکید از بین رفته است، زیرا این سرطان رشدی بسیار آهسته دارد.

 

MRI؛ روشی نوین برای تشخیص سرطان پروستات

وی درباره روش MRI بیان کرد: امروزه MRI جایگزین تست PSA شده است؛ این روش نوعی تصویربرداری بوده که می‌تواند به تشخیص سرطان پروستات کمک شایانی کند؛ MRI علاوه بر اینکه، این سرطان را به خوبی تشخیص می‌دهد همچنین محل دقیق تومور را هم تعیین می‌کند.

 

استاد اورولوژی دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: اگر فردی در مراحل ابتدایی سرطان پروستات باشد می‌تواند از درمان موضعی استفاده کند که به این روش، فوکال تراپی می‌گویند که شامل براکی تراپی و هایفو می‌شود؛ در این روش نیازی نیست که پروستات به طور کامل برداشته شود.

 

روش‌های درمان موضعی سرطان پروستات‌

زرگر درباره روش‌های درمان موضعی سرطان پروستات تأکید کرد: درمان موضعی این سرطان شامل رادیکال پروستاتکتومی و رادیوتراپی می‌شود؛ سرطان پروستات وابسته به هورمون مردانه است بنابراین اگر هورمون مردانه از بیمار بگیریم رشد این سرطان هم متوقف می‌شود؛ امروزه دارو‌های ضد هورمون مردانه ساخته شده‌اند که به مبتلایان به سرطان پروستات در صورت نیاز و بنا به تشخیص پزشک تزریق می‌شوند.

 

وی درباره شیوه انتشار درمان سرطان پروستات یادآور شد: هورمون تراپی راه درمان سرطان پروستات منتشر است؛ در گذشته این تصور وجود داشت که اگر فردی دچار متاستاز پروستات باشد تنها حدود ۲ تا ۳ سال عمر می‌کند، ولی امروزه مبتلایان به متاستاز پروستات با مراقبت صحیح می‌توانند تا ۱۰ سال هم عمر کنند.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.